metro.cz

Praha vybere nejlepší nabídku půjčovny kol, počítá se sto miliony

  14:24
Do dnešního dne se mohou přihlásit všichni, kdo by v Praze chtěli provozovat bikesharing, tedy městskou půjčovnu kol. Vítěz dodá Praze za zhruba sto milionů kola, stojany i aplikaci.
Růžová kola si mohou Pražané a návštěvníci metropole půjčit v rámci bikesharingu na hlavním nádraží, kde vzniklo speciální stanoviště. Kola pak lze v Praze zanechat prakticky kdekoliv. | foto: Rekola

„Předpokládaná hodnota této veřejné zakázky je zhruba 100 milionů korun,“ vypočítává mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková.

Popularita městské cyklistiky zaujala magistrát, který pověřil dopravní podnik přípravou výběrového řízení. Vítěz zajistí tisícovku kol, vybuduje stojany a vytvoří aplikaci pro platby za užívání kol.

Už teď si mohou lidé v metropoli kolo půjčit. „Od března do srpna uživatelé našeho systému realizovali přes 70 000 výpůjček a každé kolo se v průměru využije pětkrát denně,“ přibližuje Pavlína Pacáková ze spolku Rekola, který půjčuje oblíbená růžová kola.

Rekola je jen jednou z firem, které mají o soutěž zájem. Ve hře jsou i další hráči – třeba Velonet, dceřiná společnost reklamního BigBoardu. Ta loni plánovala do ulic umístit tři stovky moderních kol, která by byla k vypůjčení přes mobilní aplikaci.

Naopak společnost JCDecaux, která provozuje pražský mobiliář a která svůj systém představila v červnu v rámci Dnů Paříže, se podle informací deníku Metro soutěže nezúčastní.

Soutěž podle Řehkové proběhne formou soutěžního dialogu, který má jednáním s dodavateli nalézt vhodné řešení dané zakázky. Spolek Rekola už teď upozorňuje na některé problémy při zadávání zakázky.

„Dopravní podnik ve svém zadání předpokládá, že nejvhodnější je pro hlavní město takzvaný stanicový systém. To je ale podle nás zbytečně zastaralé uvažování, které město odsoudí k vybudování neflexibilního a navíc násobně nákladnějšího provozu,“ vysvětluje Pacáková.

Nový projekt má změnit podobu metropole, zkušenosti z Evropy ukazují, že zvýšení počtu kol nakonec přiměje město více investovat do cyklistické infrastruktury a ve městě přibude cyklistů.

Autor: Robert Oppelt
zpět na článek