metro.cz

Školákům nechutnalo, dostali skleník s bylinkami. Mění tak veřejný prostor

  8:32
Petr Steklý pomáhá školám shánět peníze, aby postavily projekty podle návrhů těch nejpovolanějších – dětí, které budou toto vybavení využívat nejvíce. Jde na to od lesa.
Skleník na střeše školy | foto: Prostor plusMetro.cz

Steklý v rámci projektu Lepší místo spojil síly s několika firmami, které podle svých slov ukecal k finanční spolupráci na něčem smysluplném. Dětem tak už stačí jediné. Pomocí aplikace přijít s dobrým nápadem.

Petr Steklý

„Jde nám hlavně o to, aby si děti uvědomily, že to, co se kolem nich děje a obklopuje je, není neměnné. Mohou s tím něco udělat,“ říká pro deník Metro Steklý.

Kde vznikla myšlenka začít pomáhat ve školách?
V rámci našeho projektu Lepší místo jsme již několik let úspěšně pomáhali a pomáháme měnit veřejný prostor. Něco se někomu v jeho městě nelíbí, rozbitá lavička či nepořádek, vloží svůj tip do naší aplikace a rozhodne se to změnit. My pak zajistíme komunikaci s jednotlivými radnicemi či dalšími subjekty a snažíme se změnu dotáhnout do konce. Kde je ale nejlépe se zlepšováním začít? Právě u dětí. Proto jsme začali chodit i do škol.

Co se vám konkrétně podařilo na školách postavit?
Tak třeba v Kutné Hoře vznikl skleník přímo na střeše školy, kde děti pěstují bylinky do kuchyně. Už jim totiž nechutnalo v jídelně. V Kolíně zase vznikla wi-fi na zastávce před školou nebo taková interaktivní hra, kterou tam nyní umisťujeme. Těžko se to vysvětluje, ale jsou tam takové kapičky, které když správně stisknete, zahraje to písničku Kolíne, Kolíne. U každé školy máme vždy na projekt k dispozici sto tisíc korun od firem, které jsme přemluvili ke spolupráci.

Jak komunikace s dětmi obvykle začíná?
Sedneme si s nimi a vysvětlíme jim základní myšlenku. Že není třeba čekat na to, až se něco samo v jejich okolí změní. Stačí vzít mobil, vyfotit, co se jim líbí nebo co někde naopak schází, poslat a někdo to může zařídit. Potom dodáme i zbytek.

Nápadů musí být hodně...
Ano. Hodnotí se v několika kolech. Základní kritérium je množství lidí, kterým nápad pomůže. Nejlepší fáze ale nastává úplně na začátku, ve chvíli, kdy na děti vybafnete s otázkou, co by jejich škola potřebovala. Prvních pět minut z nich totiž padají nápady, které mají naočkovány od učitelů. Jako že potřebují nové lino, střechu nebo třeba omítku. Nejsou to ale vůbec oni.
Když se pak dostaneme přes tuhle slupku, najednou je řeč například o novém gauči, tělocvičně nebo nějakém herním prvku. Nyní jsme třeba zakotvili na jedné ze základních škol v pražské Michli. Co asi budou chtít změnit právě tam?

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek