Dopravní problémy mají často nedopravní důvody - roste počet obyvatel metropole a jejího okolí. V Praze je nízká nezaměstnanost, to znamená víc lidí, kteří dojíždějí do práce.
Někdy moc peněz škodí
Loni utrácel peníze dopravní podnik za opravy kolejí, letos více investuje Technická správa komunikací. Ta dočerpává peníze, a Praha je tak rozkopaná víc než kdy jindy (psali jsme o tom také zde).
Jak může jeden výkop zkomplikovat dopravu, ukázala říjnová oprava plynového potrubí u Národního divadla.
Na druhé straně přitom metropoli chybí velké infrastrukturní stavby - zejména dokončení Pražského okruhu, nejvíc úsek 511 mezi dálnicí D1 a Běchovicemi.
Schází železnice k letišti, v tom Prahu předehnala už i Varšava. Odborníci se navíc obávají, že zvažované ukončení modernizace na Veleslavíně bude znamenat, že už navždy se bude přesedat z vlaku na metro. Opožďují se i přípravy trasy metra D.
Zóny placeného stání přenesly problémy jinam
Nové parkovací zóny pomohly asi jen rezidentům. Letos se malovaly ve čtyřech městských částech, příští rok v dalších dvou. Za dva roky má přijít velká změna, skončí smlouvy provozovatelům starého systému v centru a bude se přecházet na nový.
Chybí parkovací místa pro ty, co přijedou do Prahy. Je potřeba dokončit parkoviště P+R, přiznává magistrát.
„Praha má dnes kolem tří tisíc P+R stání, aktuálně je ale potřeba nejméně pětkrát více,“ uvádí předseda výboru pro dopravu magistrátu Matěj Stropnický. Na okrajích metropole už bylo vytipováno celkem 62 míst, na kterých by mohla v krátké době vzniknout záchytná parkoviště.
Korunu všem problémům dají neukáznění řidiči
Řidiči v metropoli nemají nejlepší pověst. Kdyby například dodržovali zákaz jízdy v pruzích pro autobusy, MHD by jezdila lépe. Policie by toto podle dopravců měla častěji kontrolovat a postihovat.
Součet různých výše uvedených důvodů je vysvětlením, proč letos zaznamenal Ropid tolik zpožděných autobusových spojů. Některé mají i extrémní zpoždění šedesát minut. Patří mezi ně hlavně dlouhé linky 180, 163, 250 136, 177 a 195.