metro.cz

Počasí v Praze

4 °C / 7 °C - zataženo až oblačno, ojediněle slabý déšť.

Čtvrtek, 23. března 2017. Svátek má Ivona.
Přihlášení
Repasovaná tramvaj 14T
Tramvaj (ilustrační foto) | foto: Robert NovákMetro.cz

Tramvaje na Smíchově zrychlí, pomohu chytré semafory

8. prosince 2016  7:44 Robert Oppelt Metro.cz
Cesta Smíchovem by měl být pro tramvaje snazší. Radnice Prahy 5 prosazuje zavedení přednosti tramvají hned na pěti zdejších křižovatkách.

Přednost pro tramvaje

  • Jak semafor pozná tramvaj? Jednoduše, buď na troleji nebo na kolejích je jednoduché zařízení, při jeho přejetí semafor zjistí, že se blíží tramvaj.
  • První semafory, které umožňovali upřednostňování vozidel hromadné dopravy, se v metropoli objevují od počátku 90 let. Všechny nové i z rekonstruované semafory jsou dnes běžně vybavovány zařízeními, která umožňují preferenci hromadné dopravy.
  • Podíl křižovatek s nějakým druhem upřednostnění tramvají v Praze přesáhl už loni 76 procent. Celkem je v Praze 248 křižovatek se semaforem. Tramvaj dokáže rozpoznat 189 z nich.



Důvod pro úpravy semaforů je jednoduchý, zefektivnit provoz městské hromadné dopravy. Preference znamená, že při příjezdu tramvaje do křižovatky naskočí autům červená a tramvajová souprava projede přednostně.

Podle mluvčí radnice Heleny Šmídové musí záměr schválit magistrát, radnice mu už své usnesení odeslala. Změny se mají týkat důležitých dopravních tepen v centru Smíchova, a to křižovatky Štefánikovy, Kartouzské a V Botanice, Plzeňské a Radlické, ulic Za Ženskými domovy a Radlické, křižovatky Nádražní s Vltavskou a Ostrovského a Lidické se Svornosti a Zborovskou.

„Na těchto křižovatkách má tramvají smysl, zefektivní se tím hromadná doprava,“ uvedl radní Prahy 5 Tomáš Homola. Preference podle Homoly navazuje na snížení rychlosti na Smíchově na maximálně 30 kilometrů v hodině, které letos radnice zavedla.

V minulém roce přibylo ve městě celkem pět takových semaforů, tři v Kobylisích, a křižovatky Myslbekova – Dlabačov a Koněvova – Spojovací. Letošní rok byl štědřejší. Na trati vedoucí ulicemi Vršovická a V Olšinách jich bylo obnoveno šest a všechny byly při té příležitosti vybaveny zařízením upřednostňujícím tramvaje a případně i autobusy.

Několik nových zařízené vylepšilo i semafory na Evropské. Všechny ale ještě nejsou v provozu. „Letos se dělalo několik obnov semaforů, ale úpravy se podařilo dokončit dříve, než byla schválená dopravní řešení. V dalších týdnech budou preference postupně aktivovány,“ upozorňuje Filip Drápal, mluvčí společnosti Ropid, který má organizaci MHD v metropoli na starosti. Dopravní podnik také chystá studii, která by navrhla dopravní úpravy až do roku 2020.

Upřednostňovat hromadnou dopravu ale nemusí jen semafor, ale i jiná opatření. V Praze je v současnosti asi 38 kilometrů pruhů pro autobusy a 12 tramvajových kilometrů kolejí oddělených od aut.

Hlavní zprávy

Střelecký ostrov. Zase je o pár stromů chudší

Podle radnice Prahy 1 kácení předcházelo posouzení soudním znalcem, který u...
vydáno 23. března 2017  16:29

Kácet tak velké stromy v parku, který se před třemi lety kompletně obnovoval? Tuhle otázku si kladla celá řada návštěvníků, která v posledních dnech...  celý článek

Sloupek Julie Červené: Komu není rady

Julie Červená
vydáno 23. března 2017  14:04

Kojte tak často a tak dlouho, jak dítě chce, nikoliv podle hodinek.   celý článek

Čakovičtí chtějí dojet metrem až domů

Můstek, přestupní stanice pražského metra (ilustrační snímek)
vydáno 23. března 2017  12:52

Podle městských částí by mělo podzemní dráhu rozšířit nejen „déčko“.  celý článek

Jak zlepšit pohled kolegů a šéfa?

Ilustrační snímek.
vydáno 23. března 2017  12:14

Když se vám v práci nedaří, nemyslete hned na podání výpovědi.  celý článek

Diskuse

126

Bylo by dobré zrychlit také metrobus 125 myslím si, že...

Re: 126

Jaký by to mělo interval, k čemu by to bylo dobrý, kdo to...

počet příspěvků: 2, poslední 9. 12. 2016 11:23

Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám