Kolik nás stojí všechny služby, o tom nás české finanční ústavy musejí už rok povinně informovat. Vychází to z Evropské směrnice PAD a každý, kdo má osobní účet, měl souhrn všech poplatků obdržet do konce února.
Výpis zahrnuje poplatky spojené s účtem, úroky z kontokorentu a kreditní karty a také úroky na všech účtech u banky (běžný účet, spořicí účet).
„Roční výpis dostane klient stejně jako standardní měsíční výpis,“ řekl deníku Metro Patrik Madle, mluvčí ČSOB. Zákazníci této banky ho mají k dispozici v konkrétní záložce výpisů. Banka má v současnosti více než tři a půl milionu klientů, vedle samotné banky ČSOB patří do této finanční skupiny i Poštovní spořitelna.
Podobně je to i v Raiffeisenbank, která obsluhuje přibližně necelého tři čtvrtě milionu zákazníků a jejich účtů. „Poplatkový výpis jsme zaslali klientům do internetového bankovnictví ještě před koncem února,“ uvádí Petra Kopecká, mluvčí banky.
Dvě desetiletí na netu22 Tolik let uběhne letos od chvíle, kdy v Česku realizovali první transakci v internetovém bankovnictví. Klienti mohli kontrolovat účty i kolik je stojí bankovní služby jak papírově, tak elektronicky. Ještě před osmi až deseti lety účtovaly české banky za papírové výpisy ročně stamiliony korun. Elektronický výpis je v současnosti už zdarma. |
Přesto je zajímavé, že téměř třetina Čechů dosud neví, kolik je peníze uložené v bance vlastně stály, jestli vydělávají, nebo prodělávají. Nevěnují pozornost zprávám z banky a nečtou důkladně pravidelné výpisy z účtů. Podle nejnovějšího průzkumu agentury Ipsos zná tyto údaje něco přes třicet procent lidí vlastnících bankovní účet. Jen čtyřicet procent zná údaje zcela přesně.
Je to dost, nebo málo? Zajímavé je v tomto směru srovnání „starých“ a „tradičních“ bankovních institucí. Zákazníci bank, které jsou na trhu již dlouhodobě a mají ve svém portfoliu větší část populace, vědí o povinnosti informovat o nákladech méně. V případě České spořitelny, Komerční banky nebo ČSOB zná informace od 21 do 38 procent jejich klientů. Naproti tomu u bank, které nejsou na trhu tak dlouho, je znalost vyšší. „O ročním výpisu nákladů ví polovina našich zákazníků,“ říká Jana Karasová, mluvčí Air Bank.