Tuzemské značce dá před zahraniční konkurencí přednost každý třetí Čech. Polovina se rozhoduje podle okolností, kterými mohou být síla značky, její pozice na trhu, obor či třeba tradice. Vyplývá to z nedávného průzkumu agentury STEM/MARK.
K českým značkám mají v tomto ohledu silnější vztah lidé starší 45 let a respondenti bez maturity. Domácím značkám dávají respondenti přednost zejména ve dvou oblastech: potraviny (včetně nápojů) a finanční služby, kde české značky upřednostňuje více než 6 z 10 Čechů. Naopak v oblasti módy, v kosmetice a u automobilů lidé preferují spíše zahraniční značky.
Respondenti dostali k posouzení seznam tradičních, původně českých, značek. S výjimkou Dermacolu jsou všechny vnímány převážně jako české, bez ohledu na to, kdo značku vlastní. Nejsilněji jsou takto jako české nahlíženy značky Kofola a Čedok, kterým „českost“ přisuzuje 9 z 10 dotázaných. Ženy většinu značek vnímají jako ryze české častěji než muži.
K akvizici českých značek se respondenti staví spíše odmítavě. „Drtivá většina dotázaných uvádí, že zahraniční investor by měl po převzetí české značky zachovat její jméno, recepturu a vlastnosti výrobku, ale i lokalitu výroby. Sedm z deseti respondentů se také domnívá, že nový vlastník si zlepší image, pokud se po získání české značky bude věnovat jejímu dalšímu rozvoji,“ říká Jitka Zítková ze STEM/MARK.