metro.cz

Počasí v Praze

2 °C / 9 °C

Pátek 19. dubna 2024. Svátek má Rostislav

V Hřebejkově seriálu se objevuje řada doufejme překonaných stereotypů, tvrdí organizace

  14:17
Minisérie Jana Hřebejka Pozadí událostí, jejíž poslední díl si odbyl premiéru na obrazovce České televize začátkem tohoto měsíce, schytala kritiku. A to nejen kvůli více než osobitému pojetí sexuálních vztahů mezi kantory a studenty. Podle kritiků je seriál sexistický a nepřátelský vůči ženám, muži, kteří v něm ženy obtěžují, jsou vyobrazeni jako ti, již jsou povznesení nad korektnost. Ženy ve vedoucích pozicích jsou pak podle některých jednorozměrně protivné.
V jedné ze scén skončí studentka pod skříní. | foto: ČESKÁ TELEVIZE

Chytrá zábava, či urážka?
Scenárista Petr Jarchovský přitom avizoval chytrou zábavu, osobní výpověď i aktuální obraz moderní městské společnosti. Podle svých slov se snažil kombinovat britskou detektivní školu s univerzitním románem. A také láskou k tvorbě Woodyho Allena. Deník Metro se s prosbou o rozbor děje seriálu obrátil na neziskovou organizaci Gender Studies, která si klade za cíl informovat, konzultovat a vzdělávat v otázkách vztahů mužů a žen a jejich postavení ve společnosti.

„Pro hodnocení série Pozadí událostí je důležité, v jakém kontextu vznikla a byla publikována. Česká televize tento seriál uvedla v době, kdy se po dlouhých letech mlčení téma sexuálního a genderově podmíněného násilí na vysokých školách dostalo do širšího povědomí veřejnosti. Ať už se jednalo o kauzu poslance Feriho, nebo veřejný protest na pražských uměleckých vysokých školách,“ říká pro deník Metro Johana Jonáková z Gender Studies.

S ní souhlasí i kolegyně Agáta Hrdličková. „Jedná se přitom o extrémně citlivé téma. Vedení univerzit, akademické senáty i etické komise nestíhají reagovat na podněty, které se k nim dostávají od obětí takového jednání. Oběti často zastupují studentské iniciativy, kvůli oprávněnému strachu obětí, že jejich upozorňování na páchané násilí bude znamenat zhoršení jejich šancí na úspěšné dokončení studia. Studentské iniciativy přitom často spíše suplují funkci, kterou by univerzity měly řešit systémově,“ dodává pro Metro Hrdličková.

Intimní vztahy
Důležité je se podle Jonákové a Hrdličkové podívat na podstatu intimních vztahů mezi studujícími a vyučujícími. Často používaný argument, že se jedná o dospělé lidi, ať si spolu chodí, jak chtějí, podle nich neobstojí.

„Intimní vztahy mezi vyučujícími a studujícími jsou totiž z podstaty mocensky nevyrovnané, nejde o rovnocenné partnerství. Vyučující je ten/ta, který studující/ho zkouší, rozhoduje o výši stipendia a podobně. Přesně jak se to děje v citované sérii,“ míní Jonáková. Hřebejk podle ní vykresluje partnerství vyučujícího a studentky, kterou nejen hodnotí, ale také určuje výši jejího stipendia, jako klidný, láskyplný a akademicky plodný vztah, jehož jediné nebezpečí je nová děkanka.

„Ta zastává stanoviska, která jsou sice v naprostém souladu s normami vyspělých světových univerzit, ale v Pozadí událostí vystupuje jako radikálka, se kterou není možné navázat plodnou diskusi,“ doplňuje Jonáková.

Nadsázka?
Série působí podle zástupkyň Gender Studies jako výsměch snahám o nastavování bezpečného prostředí na českých univerzitách. Ačkoli tvůrci odmítají, že karikují skandály minulých let na uměleckých fakultách, není podle nich možné, že by vyobrazené podobnosti byly čistě náhodné.

„Samozřejmě chápeme, jak funguje nadsázka a humor v umělecké tvorbě, ale zesměšňovat zraňující jednání, jako je sexuální násilí, je v současném kontextu vysoce neetické. Zvlášť když mezi tvůrci jsou i lidé, kterých se současné aféry velmi blízce týkají,“ komentuje Hrdličková a dodává: „Vedle toho se tu objevuje řada doufejme dávno překonaných stereotypů. Ukázkově je to vidět na debatě manželů v prvním díle, kdy hlavní postava očekává, že manželka na mateřské s dítětem bude živiteli rodiny vařit, uklízet, vždyť je přece doma. Představa, že by se o dítě a domácnost mohli starat oba partneři, kteří by se zároveň realizovali v pracovním životě, se zdá režisérovi pravděpodobně zcela nepochopitelná.“

Napětí i humor na hraně, ne za hranou

  • S protinázorem přispěchal na stránkách deníku Metro kolega Pavel Hrabica, a to v rámci naší rubriky s názvem Jak to vidím já:
  • „Od kolegů v redakci jsem slýchával, že některé postavy v Pozadí událostí byly překarikované, že takoví blbci jsou jen ve filmu. Protože jsem ale už prošel mnoha redakcemi i nějakými korporáty, na moralistické figury a la Johanka z Arku v podání Jitky Čvančarové i řitní alpinisty, jak ho v roli proděkana předvedl Petr Vančura, jsem narazil. Často byly podstatně směšnější, než je v sérii Jan Hřebejk odrežíroval. Je možná škoda, že se ve vysílacím schématu České televize nenašel prostor, aby Pozadí událostí neběželo souběžně s třetím pokračováním Případů 1. oddělení. Dvě detektivky, byť jedna smyšlená a jedna podle skutečných vražd. Protože je divák chtě nechtě srovnával. Jenže olomoucká detektivka naštěstí jen smrt studentky využila pro vykreslení lidských charakterů a událostí. Některé scény byly na hranici zkarikování, ale zase dokázaly atmosféru odlehčit, nesklouzly ke kameňáckým fórkům a Hřebejkovi se podařilo nenatočit další společensky závažné drama, které by zvedalo varovný prst a nastavovalo zrcadlo. Každopádně za „flashkovou rvačku“ s prohledáváním hlubokého výstřihu děkanky i konverzaci zavalené studentky zpod historické almary jsem autorům vděčný. Přemýšlel jsem jen, kolikrát to točili, protože to se s vážnou tváří napoprvé podařit nemohlo. Škoda, u toho bych rád byl. Dobrý vývoj měla i postava nepříjemného poldy v podání Tomáše Bambuška. Vyšetřovaný jsem za vraždu nikdy nebyl, možná bych ho ale při některých připomínkách poslal do oněch míst bez ohledu na urážku veřejného činitele. Poldové takoví jsou a je dobře, že z nich Hřebejk neudělal korektní hrdiny dneška. A ještě drobnost. S výběrem lokací si ale někdy filmaři hlavu nelámou, chybí koordinace. Jeden den běželo 1. oddělení, kde vietnamský podnikatel z Prahy vyhodil do vzduchu auto s manželkou. Ale hned následující večer Pozadí událostí, kde filmaři situovali bydliště pedagoga (Jiří Havelka) do téhož domu, jako den předtím vietnamskou rodinu z Případů 1. oddělení.“
Autor: Filip Jaroševský Metro.cz

Hlavní zprávy

HBO zhorší kvalitu svým předplatitelům, „levný“ Netflix se brzy chystá k nám a je to hit

Strážce streamu
vydáno 19. dubna 2024  14:00

STRÁŽCE STREAMU Internetová televize HBO Max, jak ji uživatelé doposud znají, zanikne ve druhé polovině května. Nová služba láká na sportovní balíček. Ceny jsou ale zatím...  celý článek

Ví, že ho fotíte? Snímky vašich ratolestí mohou zneužít pedofilové či vyděrači

vydáno 19. dubna 2024  5:00

Někdo by si mohl myslet, že největším strašákem sociálních sítí jsou falešné účty, které se vyjadřují do komentářů pod příspěvky a píšou hejty se záměrem...  celý článek

Fanoušci dopravy mají letos žně. V Benešově se opět můžou projet Hurvínkem

vydáno 18. dubna 2024  18:05

Pražské metro zahájilo provoz 9. května 1974. Výročí si dopravní podnik připomíná po celý rok. Kromě programu spojeného s oslavami padesáti let podzemky...  celý článek

Biker Michal Maroši se divákům otevře v dokumentu Ten, co slaví každý den

vydáno 18. dubna 2024  12:00

Vrcholových sportovců je nepočítaně, ale jen pár z nich může říct, že o nich někdo natočil film. Mezi takové nově patří i biker Michal Maroši, který si i...  celý článek