metro.cz

Počasí v Praze

4 °C / 6 °C - zataženo s deštěm, večer slábnutí srážek.

Středa, 26. dubna 2017. Svátek má Oto.

VAŠE FOTKY: Metro A už jede do Motola. Hned v prvních minutách s ním jely stovky lidí

6. dubna 2015  5:48,  aktualizováno  17:18 Lukáš Hrábek, Iveta Benáková Metro.cz, ČTK
Po třetí hodině odpolední projeli první cestující nově otevřeným úsekem metra A. Soupravy svezly už v prvních minutách stovky lidí, u začátku zkušebního provozu byli i čtenáři webu Metro.cz. Pro veřejnost se nové stanice otevřely krátce před zahájením provozu. Například stanice Bořislavka na začátku nového úseku byla plná, když přijelo první metro. Slavnostní zahájení přitom proběhlo již dopoledne za účasti vedení dopravního podniku a politiků, například premiéra Bohuslava Sobotky (ČSSD) a pražské primátorky Adrianou Krnáčovou (za ANO) v nové stanici Nádraží Veleslavín.

Nový úsek

  • Pro veřejnost zahajuje nový úsek provoz dnes od 15 hodin.
  • Délka nových tunelů je 6,134 kilometru.
  • Ze stanice Dejvická metro pokračuje do stanic Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnice Motol.
  • Pražské metro ročně přepraví stovky milionů cestujících. Denně se jím sveze asi 1,6 milionu lidí.

Od úterý začnou platit také změny v jízdních řádech autobusů a tramvají navazujících na novou část metra. Pro mnohé autobusové linky, včetně linky číslo 119 na pražské letiště, bude konečnou zastávkou Veleslavín. V novém úseku metra vznikly čtyři stanice - Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnice Motol. Jejich výstavba stála zhruba 20 miliard korun a trvala pět let. Ne všechny vlaky ale budou jezdit mezi těmito stanicemi. Od 6 do 9.30 hodin v úseku Petřiny - Nemocnice Motol a od 9.30 do 20 hodin v úseku Dejvická - Nemocnice Motol pojede pouze každý druhý spoj.



„Je to dobrá zpráva pro Pražany i turisty. Praha je jedním z mála měst, které dodnes buduje i podzemní dopravu. Zlepší se doprava do motolské nemocnice a doufáme, že i na letiště,“ řekl dnes na slavnostním otevírání nového úseku premiér Bohuslav Sobotka s tím, že vláda je ochotná pomoci Praze i s další infrastrukturou, konkrétně plánovanou stavbou metra D, rychlodráhy na letiště a městského okruhu. Primátorka hlavního města Adriana Krnáčová za jeho velikonoční slib poděkovala. „Brzy se kvůli tomu na vládu obrátíme,“ řekla.

Prodloužení metra A
Nový úsek trasy A pražského metra z Dejvic do Motola se čtyřmi stanicemi byl slavnostně uveden do provozu 6. dubna. Snímek je ze stanice Nemocnice Motol.

Nové stanice jsou originální

Nové stanice metra A se od sebe vizuálně odlišují, aby cestující na první pohled poznali, kde se nacházejí. Bořislavka, Nádraží Veleslavín a Petřiny mají na obložení stěn nástupišť různé odstíny červené barvy. Stanici Bořislavka navrhl architekt Miroslav Mroczek, nástupiště má tmavě červenou barvu, Nádraží Veleslavín od architektky Hany Vermachové je vyvedeno v červenooranžové barvě a Petřiny navržené Jiřím Pešatou pak v červenohnědé.

Stanice Petřiny, která je z nových stanic umístěna nejhlouběji, je odlišná vysokou klenbou a betonovým monolitem s nápisem Petřiny. Uprostřed nástupiště je dozorčí stanice z luxfer s kulatým okénkem. Na první pohled od ostatních odlišná je stanice Nemocnice Motol od architekta Pavla Sýse, která leží téměř na povrchu. Její nástupiště má prosklenou střechu a vchází se do něj přímo z ulice. Vestibul slouží zároveň jako podchod do motolské nemocnice.

Slavnostní otevření nového úseku metra A
Nový úsek trasy A pražského metra z Dejvic do Motola se čtyřmi stanicemi byl slavnostně uveden do provozu 6. dubna.

Problémy nového metra

Se zprovozněním zhruba šestikilometrového úseku metra sice nemělo vedení města takové potíže jako se zhruba stejně dlouhým silničním tunelem Blanka, přesto má i tato stavba svá úskalí.

  • Proč do nemocnice a ne na letiště?
    Kritici tvrdí, že nasměrování metra do motolské nemocnice nebylo šťastnou volbou, zvlášť v situaci, kdy Praze chybí přímé spojení na ruzyňské letiště. Kritiku vyvolaly i původně plánované a mnohem masivnější změny povrchové městské hromadné dopravy, které nakonec město upravilo. Praha navíc u nových stanic nepostavila ani jediné záchytné parkoviště.
  • Přestupní stanice nemá eskalátor
    Ve stanici Nádraží Veleslavín, která bude sloužit jako přestupní na autobusy na letiště, není z úrovně pod terénem eskalátor, ale jen schody. Cestující s kufry tak musí absolvovat z nástupiště delší cestu výtahem, nebo z vestibulu nad nástupištěm vystoupat pěšky po schodech. Se zavazadly jim proto budou pomáhat portýři placení letištěm. Praha chce situaci vyřešit a zvažuje dostavbu eskalátoru, nebo dopravník na zavazadla. Ale až nyní, kdy se situace ukázala jako naléhavá.
  • Peníze z Evropy ještě nedorazily
    Zpoždění nabírá i čerpání dotací na stavbu podzemní dráhy. Dopravní podnik zatím nevyčerpal ani korunu ze zhruba sedmimiliardové evropské dotace. Pochybnosti o projektu mělo ministerstvo dopravy, které snížilo strop pro čerpání dotací o 25 procent. Na konci uplynulého roku zahájil kontrolu i Nejvyšší kontrolní úřad a Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.

Zobrazit celou fotogalerii

Prohlédněte si pohodlně všechny fotografie

Hlavní zprávy

Sloupek Jakuba Koháka: Lisabon

Jakub Kohák
vydáno 25. dubna 2017  13:20

To, z čeho jsme byli přímo nadšeni, byli lidé.  celý článek

Chůze je vhodná pro každý věk

Pohyb ve stáří vybírejte s ohledem na svůj věk. Chůze je ale ideální.
vydáno 25. dubna 2017  10:35

Kloubům nedělají dobře tvrdé nárazy ani rotace. Na co dát pozor? Klouby jsou jednou z nejnamáhanějších částí těla. Především velké klouby – ramena, kolena...  celý článek

Poplatky nás trápí, ale mnohé postupně mizí

(Ilustrační snímek)
vydáno 25. dubna 2017  9:29

Za stejné služby vám banky můžou účtovat velmi rozdílné částky. Přesto banku mění jen malé procento lidí.  celý článek

Varhany pro katedrálu za 80 milionů

Dominik Duka s vizualizací varhan (24. dubna 2017).
vydáno 25. dubna 2017  8:20

Podpisem smlouvy mezi kardinálem Dominikem Dukou a varhanářskou firmou Gerharda Grenzinga odstartovaly včera práce na varhanách pro svatovítskou katedrálu.  celý článek

Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám