metro.cz

Počasí v Praze

1 °C / 8 °C

Pátek 19. dubna 2024. Svátek má Rostislav

Další 3 fotografie v galerii
Elektrobus (ilustrační foto) | foto: Tadeáš Havlík

Vídeňský elektrobus s trolejí zklamal. V pražské zimě zamrzl už na testech

  7:00
Neúspěch, tak hodnotí testy elektrobusu Siemens-Rampini na lince 216 pražský dopravní podnik. Vozidlo zapůjčené z Vídně vozilo od minulé středy do neděle cestující mezi Bořislavkou a Poliklinikou Petřiny. "Zkoušky úplně nenaplnily naše očekávání, ale kvůli tomu se dělají," vysvětluje technický ředitel dopravního podniku Jan Šurovský.

Do pátku jezdil bez problémů, pak začaly stroj postupně trápit různé neduhy a chladné počasí, v sobotu nestíhal dobíjet baterie, málo topil a cestujícím byla zima. Nakonec elektrobus v neděli úplně zamrzl. Stroj zaujal dopravní podnik díky tomu, že jako jediný umí dobíjet své baterie z tramvajových trolejí a na rozdíl od konkurenčních vozů nepotřebuje naftu ani k vytápění. "Ve Vídni tyto elektrobusy normálně fungují, jezdí na dvou linkách v centru města," popisuje Šurovský.

Siemens/Rampini

Siemens/Rampini

Pražské specifické podmínky prý ale stroji italské konstrukce nesvědčily. Na rozdíl od Vídně, kde jezdí po rovině, musel šplhat do kopců a vzhledem k tomu, že jezdil zdarma, byl o svezení větší zájem mezi cestujícími, než je na lince obvyklé. Přesto na testech Šurovský vidí řadu pozitiv.

"Ozvala se nám konkurence a například firma SOR nám už nabídla svůj elektrobus k testům," popisuje Šurovský. Na stejnou linku tak už brzo za stejných podmínek vyjede další elektrobus, který bude mít šanci dokázat, jestli jde o hračku, která nemá pro pražskou dopravu reálný význam, nebo ekologickou alternativu k naftovým motorům autobusů. Bez zajímavosti není ani to, ze linka 216 jezdí skoro stejnou trasou, kterou v roce 1936 jezdily první trolejbusy.

Elektrobusy v Praze

Cestování bez hluku a spalin je budoucnost hromadné dopravy.

  • Elektrobus Siemens-Rampini nezkoušela jen Praha. Na testy se vydal i v Brně nebo v Pardubicích.
  • Elektrobus stojí 11 milionů, zhruba dvakrát tolik co běžný městský autobus.
  • Dva elektrobusy od jiného výrobce dopravní podnik zkoušel už v roce 2010 na lince číslo 292, která jezdí z Malostranského náměstí do Nemocnice pod Petřínem.  Kvůli poruchovosti ale musely být vyřazeny z provozu.
  • Kromě trolejbusu zatím není žádná ekologická alternativa za klasický autobus.

Komentáře

Hlavní zprávy

Fanoušci dopravy mají letos žně. V Benešově se opět můžou projet Hurvínkem

vydáno 18. dubna 2024  18:05

Pražské metro zahájilo provoz 9. května 1974. Výročí si dopravní podnik připomíná po celý rok. Kromě programu spojeného s oslavami padesáti let podzemky...  celý článek

Biker Michal Maroši se divákům otevře v dokumentu Ten, co slaví každý den

vydáno 18. dubna 2024  12:00

Vrcholových sportovců je nepočítaně, ale jen pár z nich může říct, že o nich někdo natočil film. Mezi takové nově patří i biker Michal Maroši, který si i...  celý článek

Postele XXL čekají v nemocnici na pacienty, kteří mohou vážit až 500 kilo

vydáno 18. dubna 2024  5:00

Skupina sestřiček na jednotce intenzivní metabolické péče (JIMP) na III. interní klinice Všeobecné fakultní nemocnice (VFN) v Praze na Karlově náměstí si...  celý článek

Komerční sdělení

Lumír Běhal: Pohled z kabiny strojvedoucího mě nikdy neomrzí

vydáno 19. dubna 2024

Lumír Běhal je muž mnoha profesí a zájmů. Má za sebou bohatou kariéru strojvedoucího, aktuálně jezdí pro Arrivu s elektrickými vlaky. Je jeden ze...  celý článek