metro.cz

Počasí v Praze

1 °C / 8 °C

Pátek 19. dubna 2024. Svátek má Rostislav

Vítejte v útrobách Barranďáku těsně před opravou. Je tu i holubník

  19:54
Při prohlídce vnitřku brutalistního monumentu pražské dopravní sítě jsme se procházeli i plazili. Problémy důležitého mostu působí špatná izolace a také zatékání do konstrukce.
Selfíčko si s primátorem a jeho náměstkem v útrobách Barrandovského mostu...

Selfíčko si s primátorem a jeho náměstkem v útrobách Barrandovského mostu nedělá náš redaktor každý den. | foto: Filip Jaroševský, Metro.cz

„To mám opravdu prolézt po čtyřech touhle třímetrovou rourou? Jako vážně?“ Tato věta, byť vyslovená drobnou ženou a pološeptem, se v útrobách Barrandovského mostu včera dopoledne rozeznívala jako hlášení obecního rozhlasu. Tedy nahlas a s ozvěnou.

Deník Metro využil možnost absolvovat unikátní prohlídku vnitřku nejvíce užívaného mostu v hlavním městě. A to krátce předtím, než jej obsadí dělníci. Nešlo o akci pro padavky. Abychom se mohli dostat hlouběji do vnitřní části mostu, zhruba do míst za prvním pilířem umístěným ve vodě z branické strany, museli jsme překonat úzkých průchodů hned několik.

„Nyní se nacházíme v jižní části Barrandovského mostu. Jak víme, tohle nejrozsáhlejší mostní dílo v Praze se skládá ze dvou částí. Zatímco jižní polovina byla dokončena v roce 1983, severní část pak zhruba o pět let později,“ rozpovídal se na spoře osvíceném stanovišti náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr.

Ke skupince novinářů se na prohlídku připojil společně s primátorem Zdeňkem Hřibem. Ten Scheinherrovi při jeho výkladu ve špatně osvětleném mostním tubusu výrazně pomohl. Svítil mu totiž baterkou. „Jak sami vidíte na odhalené spáře, protéká sem voda. Nejdůležitější je proto vyměnit jak izolaci, tak předpjatá lana, která slouží jako základní nosný prvek celé konstrukce mostu. Při diagnostice jsme v posledních letech objevili fakt, že jsou lana zkorodovaná, a tudíž na hranici své životnosti. Proto je nezbytně nutné, abychom co nejdříve přistoupili k rekonstrukci,“ dodal Scheinherr za šumu aut, která se nám jen pár metrů nad hlavami proháněla až sedmdesátikilometrovou rychlostí.

Most s problémy

  • Při opravách nebude most zcela uzavřen a provoz má být omezen vždy jen v jednom ze čtyř pruhů. 
  • Barrandovský most je součástí Městského okruhu. Denně jej přejede podle TSK asi 140 tisíc aut, tedy srovnatelné množství jako přes dálnici D1.
  • Oprava Barrandovského mostu za stovky milionů korun probíhá zhruba dva roky. Primátor Zdeněk Hřib při prohlídce mostu prohlásil, že by bylo ideální začít ještě dříve. Předchozím vedením metropole ale podle něj chyběla potřebná odvaha.
  • Oprava Barrandovského mostu je skutečně noční můrou politiků. Podle nejčernějších prognóz má totiž způsobit dopravní kolaps a kolony po celé Praze. A to i přesto, že dojde na uzavření Barranďáku jen zčásti. TSK je však přesvědčena, že se vše obejde bez větších komplikací.
  • Na to, aby vše proběhlo hladce, dohlédne také původní projektant Barrandovského mostu Jan Růžička. Povídání s ním brzy přineseme v Metru.
  • Ve špatném stavu jsou také Libeňský, Hlávkův a Palackého most. V případě prvně jmenovaného začnou práce letos. 

Abychom mohli do mostu vstoupit, museli jsme na sebe obléknout reflexní vesty, helmy, obout pevnou obuv a v neposlední řadě také pevně nasadit respirátory. Ty však nesloužily jen k tomu, abychom se ve stísněných prostorách nenakazili covidem. Prostředí uvnitř konstrukce totiž ve velkém obývají holubi, kteří se zde při každém kroku připomínali nánosy trusu. V částech blíže k branickému břehu se nám dokonce procházeli pod nohama. Opeřenci působili dělníkům těžkosti již v loňském roce, a to při opravování mostních pilířů. Během jediné noci byli tehdy schopní pokrýt rovné plochy trusem tak, že se dělníci při odstraňování pořádně zapotili. „Jsou to tady takoví místní obyvatelé,“ komentoval opeřence jeden z pomocných pracovníků ve vestě Technické správy komunikací (TSK).

Uvnitř Barranďáku se rozpovídal také náměstek generálního ředitele TSK Josef Richtr. Rekonstrukce mostu bude podle něj rozložena do několika sezon, přičemž má být doprava omezena vždy pouze částečně a jenom část roku. Most dosud nebyl kompletně opraven. Alespoň spodní část je nicméně od loňska již po rekonstrukci, tedy vyřešená. Nyní se řeší část vrchní. „Doplňovat se budou přepínací lana, izolace nebo svodidlové zídky, které jsou v nevyhovujícím stavu. Vyměněny budou v neposlední řadě i povrchy vozovek. TSK opraví také části, kde jsou chodníky, a rovněž svodidla a osvětlení,“ upřesnil Richtr.

Když jsme si opět našli cestu ven na denní světlo, vyzpovídali jsme ještě mluvčí TSK Barboru Liškovou. Podle ní by měla oprava Barrandovského mostu začít ideálně v první polovině května. Za zhruba čtrnáct dní dojde na oznámení dodavatele stavebních prací.

„Rekonstrukce začne odstraněním a vybudováním nové rampy ze Strakonické ulice. Počítá se zde z objízdnou trasou, která se nyní projednává. Na chystaných i odlehčovacích trasách počítáme se zákazem veškerých oprav. Kvůli zachování plynulosti provozu,“ říká pro Metro Lišková.

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz

Hlavní zprávy

Fanoušci dopravy mají letos žně. V Benešově se opět můžou projet Hurvínkem

vydáno 18. dubna 2024  18:05

Pražské metro zahájilo provoz 9. května 1974. Výročí si dopravní podnik připomíná po celý rok. Kromě programu spojeného s oslavami padesáti let podzemky...  celý článek

Biker Michal Maroši se divákům otevře v dokumentu Ten, co slaví každý den

vydáno 18. dubna 2024  12:00

Vrcholových sportovců je nepočítaně, ale jen pár z nich může říct, že o nich někdo natočil film. Mezi takové nově patří i biker Michal Maroši, který si i...  celý článek

Postele XXL čekají v nemocnici na pacienty, kteří mohou vážit až 500 kilo

vydáno 18. dubna 2024  5:00

Skupina sestřiček na jednotce intenzivní metabolické péče (JIMP) na III. interní klinice Všeobecné fakultní nemocnice (VFN) v Praze na Karlově náměstí si...  celý článek

Komerční sdělení

Lumír Běhal: Pohled z kabiny strojvedoucího mě nikdy neomrzí

vydáno 19. dubna 2024

Lumír Běhal je muž mnoha profesí a zájmů. Má za sebou bohatou kariéru strojvedoucího, aktuálně jezdí pro Arrivu s elektrickými vlaky. Je jeden ze...  celý článek