„V současné době je to naše největší vozidlo. Kromě pravidelných povinných projížděk vozí například velké stany, které využívá oddělení prevence a tisku,“ říká Václav Král, vedoucí organizačního a operačního oddělení SPJ.
Oproti jiným policejním vozidlům však tento „dědeček“ nemá tolik výjezdů. Právě kvůli tomu, že se jedná o speciální vozidlo, které do terénu vyráží jen v určitých případech, má avie najeto jen necelých 22 tisíc kilometrů.
Ještě donedávna dodávka vozila pro technickou skupinu nejrůznější vybavení. Od křovinořezů, lopat, krumpáčů a mačet po lezeckou techniku. „Speciální pořádková jednotka spolupracuje také s oddělením vražd, takže když bylo potřeba prozkoumat terén, pátrat po těle nebo dohledat zbraň, tak avie dovezla materiál,“ vysvětluje Král.
V minulosti vůz také převážel i jiné vybavení než jen lopaty. „V roce 1995 když vznikala pořádková jednotka, byla avie používána především na převoz štítů, helem a dalšího zařízení, které bylo potřeba při demonstracích,“ popisuje Král. Spolu s českou avií pořádková jednotka využívala i německý Mercedes 208 D, ten byl však ze služby vyřazen už před osmi lety.
V současnosti je Furgon u policie nahrazen vozy Volkswagen Transporter T5. Ty jsou sice daleko modernější, ale to, co uvezla jedna avie, musí nyní jezdit ve dvou vozech.
Ačkoliv je tento malý náklaďák stále v relativně dobré kondici, momentálně se řeší jeho odchod „do důchodu“, který nejspíš stráví v policejním muzeu. „Vůz je technologicky zastaralý. Rychlost, komfort i obsluha toho vozidla jsou někde úplně jinde než u moderních aut. Nové transportéry jsou o x tříd výš. Jsou navíc menší a ovladatelnější. S tím souvisí i další výhoda. Zatímco s Avií Furgon musí striktně jezdit pouze řidič s oprávněním skupiny C, v transportéru může za volant i policista s řidičákem skupiny B,“ dodává vedoucí organizačního a operačního oddělení SPJ.
Je jediná svého druhu
|