Z Prahy na Karlštejn za 2000
|
Novinka má řadu kritiků a to zejména mezi různými spolky. Že nový rezervační systém přidělal spolkům starosti, si myslí i Jakub Holobrádek z břeclavského skautského oddílu.
„Peníze na cestu musíme od členů vybírat předem. Celkově je s rezervacemi více starostí,“ stěžuje si Holobrádek. Na rezervační systém nadává i Ladislav Tomáš z třebíčského Klubu českých turistů. „Akce děláme pro veřejnost, takže opravdu nikdy nevíme, kolik přesně na nádraží dorazí lidí. Jízdenky se nám tak prodražily,“ říká Tomáš.
Jejich slova potvrzuje i mluvčí organizace Junák Jitka Taussiková. „Nový systém skupinového jízdného skautským vedoucím snížil komfort plánování, protože jim narostla už tak náročná administrativa při organizaci akcí,“ tvrdí Taussiková.
České dráhy změnu, která platí od 11. prosince, brání. Obhajuje ji tím, že se komfort cestujícím zvýší. Pro velkou skupinu totiž firma posílí daný spoj a podle dopravce má i další výhody. „Pokud je to možné, ve vlacích, kam není možno pořídit místenky, zdarma vyhradíme cestujícím místa,“ uvádí Radka Pistoriusová, mluvčí Českých drah.
Systém rezervací pro skupiny nad pět lidí funguje ve zkušebním provozu už od 1. dubna 2015. Spolky si ho tedy mohly vyzkoušet.
„Je pravda, že už se stalo, že kvůli nám posílili spoj. Také je docela fajn, že České dráhy skupiny informují. Mně dokonce volali a informovali mě, jak bude cesta probíhat a kde pro nás posílily i náhradní autobus v místě, kde byla výluka,“ říká Ondřej Šejtka, místopředseda České rady dětí a mládeže. „Na druhou stranu se občas stane, že nás na výlet nakonec jede méně, než jsem nahlásil,“ dodává Šejtka.
Jak rezervovat
|
Podle Českých drah ale taková situace není problém. „Pokud se k odjezdu dostaví méně cestujících, než pro kolik byla jízdenka zaplacena, na základě potvrzení skutečného počtu od průvodčího se za nepřítomné cestující vrátí jízdné v plné výši beze srážky,“ tvrdí Pistoriusová.
Šejtka potvrzuje, že systém vrácení jízdného funguje, ale je s ním docela dost práce. „Například se musí naskenovat potvrzení od průvodčího. To se navíc vystavuje v každém spoji, který skupina při cestě použije,“ říká Šejtka.
Změna naopak netrápí Janu Wünschovou, která zastupuje litoměřický Klub Českých turistů. „Skupinové slevy nevyužíváme. Jsme různorodá skupina. Hodně členů má vlastní slevy. Náš klub má například slevu na IN kartu od Českých drah,“ doplňuje Wünschová.
České dráhy začaly rezervace na skupinové jízdné sledovat 1. dubna 2016. Tedy rok po spuštění pilotního provozu. Od té doby si o rezervaci tři dny předem řeklo přes 16 tisíc skupin. O slevy mají zájem také cyklisté. Systém umožňuje rezervovat si místo pro kola.
Jak to vidím já - Trest za slevuHluboko v devadesátých letech jsem spoluvedl dětský oddíl. Co výprava, to nenáviděná povinnost vyplnit žádost o slevu na vlak – jména, adresy, datum narození. Trochu věštění z koule, protože nikdy jsem nevěděl, kdo na výpravu z dětí přijde, kdo nepojede o víkendu s rodiči na oslavu babiččiných narozenin nebo nebude sázet na chatě ředkvičky. Pak modrou armádu osvítil duch svatý a na hromadnou slevu byl nárok i bez formuláře. Jen tak, stačilo přijít k okénku a koupit lístky. Pohodička ale už skončila a já utěšuju mého nástupce, který mi líčí jak nejpozději tři dny před akcí věští z křišťálové koule, koho má na nádraží čekat a jak musí zaúčtovat dobropis od drah. Myslím, že nejen skautští vedoucí, ale všichni, kdo volný čas věnují dětem, si zaslouží pomoc, ne jim přidělávat práci vyplňováním formuláře. V pátek a v neděli odpoledne vlaky stejně prázdnější nebudou. Robert Oppelt, redaktor deníku Metro |
Jak to vidím já - Někdo se sveze zadarmoHromadné jízdné na vlak je nově nutné objednat předem. A to dost podstatně předem, plné tři dny. Dráhy chtějí zvýšit komfort cestujícím a ušetřit jim i nějakou tu kačku. Jsme národ spořivý a na slevy Češi slyší. Jenže stejně jako všechno, má i toto opatření svá úskalí. Trénuji malé fotbalisty a novinka se mě týká také. Podle mě je to hlavně administrativně složité. Po shlédnutí několika instruktážních videí jsem zjistil, že na fotbalistu až moc :-) Takže až zase pojedu se svými svěřenci během soustředění na zápas do nejbližšího města, půjdu na to oklikou - rozdělíme se na menší části – maximálně do pěti cestujících. Je fakt, že sleva nebude tak vysoká, ale na krátkou vzdálenost to zase tolik „bolet“ nebude. Nebo bychom mohli platit po jednom. A než se dostane na všechny, budeme vystupovat. Takže se někdo sveze i zadarmo! Šimon Merta, hlavní editor Deníku Metro |