Štěrk, bláto a roztátý sníh. Přestože se uklidit podlahy autobusu může jevit jako bezproblémová záležitost, opak je pravdou. Vyzkoušeli jsme si to na vlastní kůži.
Zamést, vytřít a pozor na mráz
Vymést všechnu špínu z každého zákoutí autobusu není žádná legrace, zvlášť když uklízíte vůz, do kterého cestující nastupují rovnou ze zasněžené zastávky. "Nejhorší je čištění potahů na sedačkách," popsal nám v garážích dispečer Petr Kučera.
Řidič má na úklid celého autobusu na konečné obvykle jen několik málo minut, než musí znovu vyjet. Že je to vyloženě šibeniční limit jsme se mohli přesvědčit na vlastní kůži. "Dávám vám čtyři minuty," vyzval nás Kučera k úklidu.
Řidiči uklízejí několikrát denně
První autobus, který jsme dostali na starost, musel nakonec vyrazit pro cestující, aniž bychom svou práci dokončili. V podstatě jsme jej nestačili ani celý zamést, natož pak vytřít.
To řidiči se naopak koštětem musí umět ohánět. Zvlášť v deštivých dnech sebou totiž cestující přináší na podrážkách svých bot do autobusu množství špíny. "V průměru potom musí řidič zametat třeba i čtyřikrát denně. Naopak v létě, když neprší a jsou vysoké teploty, stačí zamést jednou za dva dny," popsal úklid Kučera a zavedl nás k dalšímu vozu, který bylo třeba uklidit.
U druhého to šlo lépe
Víte, že...Řidiči autobusů od Martina Uhra mohou uklízet pouze v garážích v Mníšku.
|
V případě druhého autobusu už jsme si vedli o poznání lépe. Když jsme zametli štěrk a kamínky, přišel na řadu mop a kýbl s vodou. S vědomím, že čas se rychle krátí, jsme vytírali jako smyslů zbavení. Podlaha vypadala perfektně, jen se blýskala. Jak se však záhy ukázalo, díky teplotám pod nulou ale nešlo jen o důsledek naší poctivé práce. Ve chvíli, kdy mrzne, musí řidič jít na vytírání s rozvahou. Jinak hrozí, že se podlaha autobusu promění v improvizované ledové kluziště, což se právě nám přihodilo.
Stejný problém v zimním období nastává ve chvíli, kdy řidič veze autobus do myčky. "Když mrzne, autobus musíme buď zaparkovat do garáže, nebo ho vůbec nemýt," řekl nám Kučera. Proč tomu tak je, jsme pochopili vzápětí. Sotva řidič autobusu vyjel z myčky, začala okna na voze okamžitě zamrzat.
Kvůli mrazu čistí jen SPZtky
Jednou za pár dní je třeba poslat autobus do myčky. Pokud není hezky, myje se častěji.
S ledem se potýká také samotná obsluha myčky. "Když je velká zima, myčka zamrzne a nám nezbývá, než čekat, až se oteplí. Takhle nám posledně nefungovala čtrnáct dní. Čistili jsme pouze špinavé SPZtky," vzpomínal Kučera.
Také v letních dnech se autobusy v myčce příliš nezdržují. "Když neprší a je sucho, stačí autobus umýt dvakrát do týdne," řekl Kučera.
Občas musí řidiči uklízet o víkendu
Zatímco vyleštit podlahu trvá řidiči zpravidla několik málo minut, čištění potahů sedaček či vnitřní strany oken se již nedá stihnout během čtvrthodiny před výjezdem do zastávky. Řidiči proto musí jednou za čas přijít o víkendu do garáží a autobus pořádně vypucovat.
Po výjezdu z myčky začala voda na oknech autobusu okamžitě zamrzat.
V dopravním podniku to funguje jinak
Zatímco u menších dopravců mají úklid autobusu na starost samotní řidiči (případně dobrosrdeční novináři, kteří se sami nabídnou, že autobus pomohou uvést opět do pořádku), v případě pražského dopravního podniku na čistotu vozidla dohlíží specializovaná firma. "Řidiči úklid autobusů neprovádějí. Pouze pokud k autobusu mají významnější vztah, tak pouze sami ze své píle," řekla Metru Aneta Řehková z Dopravního podniku hlavního města Prahy.
"Denní úklid zahrnuje odstranění hrubých nečistot, vyluxování podlahy, otření prachu a nečistot na vodorovných plochách. Střední úklid a velký úklid se provádí střídavě v měsíčním intervalu a zahrnuje takzvané mokré mytí celého interiéru, tedy oken, stropu podlahy, boků," popisuje Řehková systém úklidu autobusů DPP. Rutinu pravidelného úklidu ale může nabourat také nějaká mimořádná událost, kdy se musí celý autobus okamžitě kompletně vydesinfikovat. Tak se děje třeba v případě, že se v autobusu najde injekční stříkačka, někdo se během cesty vážně zraní nebo dokonce za jízdy zemře.