metro.cz

Počasí v Praze

2 °C / 11 °C

Čtvrtek 25. dubna 2024. Svátek má Marek

Za čtyři roky přibylo 200 obchodníků

  9:55
Počet prodejen a velikost prodejní plochy v Brně jsou za poslední čtyři roky stabilní. Zastavil se i trend úbytku malých obchodů.

Další 1 fotografie v galerii
Studenti sbírají data k průzkumu maloobchodní sítě | foto: Kancelář architekta města BrnaMetro.cz

Obchodníkům se v moravské metropoli daří. Největší zastoupení mají prodejny potravin, mezi službami vedou restaurace. To vše spočítal průzkum maloobchodní sítě, který vypracovala Kancelář architekta města Brna. Data poslouží i jako podklad pro územní plánování města.

Jde o sedmé sčítání od roku 1997. Brno je jediné město v Česku, které sleduje data za posledních dvacet let. Pracovníci z řad studentů mapovali umístění zařízení, sortiment, provozní dobu i prodejní plochu. Za rok 2017 napočítali 3948 prodejen zboží a 3208 provozoven služeb. Ve srovnání s čísly z roku 2013 jde o mírné navýšení, o necelých dvě stě nových prodejen zboží. Naopak rozsah celkové prodejní plochy oproti roku 2013 poklesl o necelých pět procent.

„Výsledky ukazují jen zanedbatelné změny oproti předchozím letům a potvrzují spíše stabilizaci brněnské maloobchodní sítě. Dílčí změny se týkají konkrétních typů sortimentu. Například pokračuje úbytek prodejen domácích potřeb, elektroniky, počítačové techniky, knih či hudebnin, což je trend týkající se pravděpodobně i dalších měst a do jisté míry svázaný s častým využíváním internetového způsobu prodeje tohoto zboží,“ komentuje výsledky vedoucí průzkumu Jiří Malý.

K největším úbytkům prodejní plochy došlo v městských částech Bohunice, Brno-jih a Ivanovice. U většiny z nich to však souvisí s náhlým zánikem prodejen typu autosalonů, autobazarů a stavebnin. V posledních čtyřech letech se zastavil trend úbytku plochy a počtu menších prodejen pod tisíc metrů čtverečních, který se objevil po roce 2000. Naopak mírné snížení ploch lze zaznamenat u prodejen nad tři tisíce metrů čtverečních.

„Ačkoliv vyšší počet maloobchodních zařízení lze najít i v populačně velkých městských částech jako Královo Pole nebo Brno-sever, pozice městského centra je z hlediska nabídky zboží a služeb stále dominantní. Výsledky průzkumu naznačují, že trend oslabování maloobchodní funkce centra města patrný po začátku nového tisíciletí již dále nepokračuje. Jedním z důvodů mohou být i nové strategie menších prodejců v rámci konkurenčního boje s velkými obchodními řetězci či nákupními centry,“ myslí si Malý.

V oblasti služeb mají v moravské metropoli největší zastoupení restaurace s téměř pěti sty provozovnami následované kadeřnictvími, kterých je přes tři sta. Třetí pozici zaujímají kavárny s počtem přesahujícím dvě stovky.

Autor:

Hlavní zprávy

Generace Z snižuje průměr ve sjednávání životního pojištění. Co k tomu mladé lidi vede?

vydáno 25. dubna 2024  16:07

Mladá generace se mnohým může zdát jako nezodpovědná. Podle nové analýzy se ukazuje, že tomu tak není. Její zástupci totiž snižují průměr ve sjednávání...  celý článek

Dáte si lážo i plážo? Na kole za pivem, houpačkami, trampolínami i klobáskami

vydáno 25. dubna 2024  12:58

Vezměte děti na výlet v bezprostřední blízkosti Vltavy. Čekají na vás tři pecky, které jsou trochu gastronomické, trochu punkové a především velmi...  celý článek

Muž zaplatil nové parkovací oprávnění, i tak mu přišly pokuty. Zasáhl ombudsman

vydáno 25. dubna 2024  17:22

Brněnský senior dostal od města automaticky vygenerovaný mail s upozorněním, že mu končí platnost parkovacího oprávnění. Zopakoval tak platbu z...  celý článek

Tvář stará tisíc let. Podobu sv. Vojtěcha odhadli odborníci podle lebky z pokladu

vydáno 25. dubna 2024  17:12

Pravděpodobnou podobu patrona pražského arcibiskupství sv. Vojtěcha ve čtvrtek odhalili zástupci arcibiskupství a odborníci, kteří se na práci podíleli....  celý článek