metro.cz

Počasí v Praze

2 °C / 8 °C

Pátek 19. dubna 2024. Svátek má Rostislav

„Za tři hodiny zvládnu 220 telefonátů,“ říká zlatá mluvčí

  19:00
Vybraní odborníci na komunikaci a PR, mluvčí i zkušení šéfredaktoři a editoři. Ti všichni se před pár dny shodli na tom, že si titul Nejlepší mluvčí veřejného sektoru pro rok 2020 nezaslouží nikdo jiný, než sympatická Jana Poštová ze Zdravotnické záchranné služby hlavního města Prahy. Její titul je o to cennější, že působí na pražské záchrance teprve třetím rokem. „Umístění v anketě beru jako potvrzení, že jdeme na pražské záchrance v komunikaci s médii a veřejností správným směrem a je to také velká motivace v tom pokračovat. Především je to ale ocenění celého záchrankového týmu, protože koneckonců je to hlavně každodenní práce a nasazení kolegyň a kolegů, kterou v médiích prezentuji,“ říká pro deník Metro Poštová.
Jana Poštová | foto: Metro.cz

Role profesionálů v oblasti vnějších vztahů je velmi důležitá. Popište čtenářům, v čem vaše profese spočívá?

Čtenáři si mě mohou představit jako určité prostředníka mezi pražskou záchrankou a médii, respektive veřejností. Starám se o to, abych novinářům poskytovala zprávy o práci záchranné služby, odpovídala na jejich dotazy a celkově dbala o dobré jméno naší organizace. Stejně, jako je nepřetržitý provoz záchranné služby, snažím se i já být k dispozici novinářů v režimu 24/7.

To je asi náročné, že?

Někdy to znamená, že vám telefon zazvoní i v neděli v šest hodin ráno, ale to je věc, se kterou musím počítat. Moc děkuji mým blízkým, že to tolerují a ten zvonící telefon mi ještě s úsměvem podají. Za důležité považuji působení také v oblasti prevence, nyní jsme s kolegy například vydali leták pro pacienty, jak stonat při obvyklém průběhu koronaviru doma. Do toho organizuji různá setkání s médii, ve spolupráci s personálním oddělením připravujeme náborové kampaně a v neposlední řadě se podílíme i na komunikaci uvnitř záchranky, aby všichni kolegové měli včas potřebné informace.

Jaká situace je pro mluvčího v jeho povolaní nejsložitější?

Každý záchranář vám potvrdí, že nejtěžší situace jsou ty, jež se týkají událostí, kdy je zraněné dítě. A pozice tiskové mluvčí v tomto ohledu není výjimkou. Věřím, že se člověk stále učí a každá krize je cenná profesní zkušenost. Stejně jako si kolegové v terénu po každé větší události vyhodnocují, jak zásah probíhal, procházím si zpětně i já, jak jsem postupovala a co můžeme příště udělat případně lépe nebo efektivněji.

S kolika médii denně komunikujete. Máte i oblíbená?

Záleží na každém dni a událostech, které přinese. V případě mimořádných událostí v krátkém čase komunikuji s desítkami novinářů, v podstatě nedám telefon od ucha. Když v roce 2018 havaroval plně obsazený autobus u Horoměřic, tak jsem za tři hodiny napočítala 220 telefonátů. Pro informování veřejnosti a médií v takových situacích využíváme i sociální sítě, abychom informace dostali rychle ke všem, kteří je potřebují. Za tři roky na pozici tiskové mluvčí jsem přišla do profesně do kontaktu s desítkami novinářů a musím vyzdvihnout zodpovědnost a poctivost, s jakou naprostá většina z nich k práci přistupuje. Mám radost, že s novináři máme vzájemné korektní vztahy a společně informujeme pražskou veřejnost o práci našich zdravotníků.

Kdy vás poprvé napadlo, že se stanete tiskovou mluvčí?

Mým snem bylo pracovat na záchranné službě a hned po škole jsem nastoupila jako dispečerka na zdravotnické operační středisko u pražské záchranky, kam se dovoláte po vytočení čísla 155. Ani mě nenapadlo, že bych jednou mohla být i tiskovou mluvčí. Po letech mě ale oslovil tehdejší kolega – tiskový mluvčí, který hledal výpomoc. Ráda se učím nové věci, a tak jsem nabídku přijala. Nečekal mě ale pozvolný rozjezd, kolega po pár týdnech funkci opustil a já do nové role skočila rovnýma nohama. Od roku 2017 jsem tak tiskovou mluvčí na plný úvazek. Neopustila jsem ani dispečink, kde každý měsíc odsloužím několik směn, abych si udržela těsný kontakt s denním provozem záchranky a také s kolegy.

Jaký novinářský dotaz či spíše jeho typ zabere vašemu tiskovému odboru zpravidla nejvíce času?

Mojí výhodou je, že jsme zdravotník, týká-li se tedy dotaz poskytování zdravotní péče, mohu v 99 procentech případů odpovědět novinářů hned, případně rychle zkonzultuji dotaz s kolegy lékaři. Pokud mají novináři dotaz na konkrétní událost, například dopravní nehodu, tak máme už poměrně zautomatizovaný proces, jak pro ně od kolegů podrobnější informace z místa události zajistit, přirozeně při zachování soukromí pacientů, což je jedna z priorit naší práce. O něco déle zaberou dotazy, kdy musíme „vytahovat“ data z dlouhodobých statistik, nebo ke kvalitnímu zodpovězení otázky potřebuji informace od ostatních kolegů, kteří se na danou oblast specializují.

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz

Hlavní zprávy

HBO zhorší kvalitu svým předplatitelům, „levný“ Netflix se brzy chystá k nám a je to hit

Strážce streamu
vydáno 19. dubna 2024  14:00

STRÁŽCE STREAMU Internetová televize HBO Max, jak ji uživatelé doposud znají, zanikne ve druhé polovině května. Nová služba láká na sportovní balíček. Ceny jsou ale zatím...  celý článek

Ví, že ho fotíte? Snímky vašich ratolestí mohou zneužít pedofilové či vyděrači

vydáno 19. dubna 2024  5:00

Někdo by si mohl myslet, že největším strašákem sociálních sítí jsou falešné účty, které se vyjadřují do komentářů pod příspěvky a píšou hejty se záměrem...  celý článek

Fanoušci dopravy mají letos žně. V Benešově se opět můžou projet Hurvínkem

vydáno 18. dubna 2024  18:05

Pražské metro zahájilo provoz 9. května 1974. Výročí si dopravní podnik připomíná po celý rok. Kromě programu spojeného s oslavami padesáti let podzemky...  celý článek

Biker Michal Maroši se divákům otevře v dokumentu Ten, co slaví každý den

vydáno 18. dubna 2024  12:00

Vrcholových sportovců je nepočítaně, ale jen pár z nich může říct, že o nich někdo natočil film. Mezi takové nově patří i biker Michal Maroši, který si i...  celý článek