metro.cz

Počasí v Praze

3 °C / 6 °C

Pátek, 17. listopadu 2017. Den boje za svobodu a demokracii.
Anketa o nejkrásnější vánoční strom v Česku
Nejsledovanějšími položkami při letošních předvánočních nákupech ale nebude spotřební zboží, nýbrž potraviny. | foto: Yan Renelt, MF DNES

Za vánoční nákupy utratíme dvakrát víc, než naplánujeme

15. listopadu 2017  5:48 Pavel Hrabica Metro.cz
Rodina se chystá za dárky utratit 13 tisíc korun, nakonec se stejně „utrhne“ a zaplatí až 26 tisíc.

Každý Čech letos plánuje, že pod vánoční stromeček dá v průměru šest dárků. Dvě třetiny z nás se domnívají, že za radost pro druhé nechají v kamenných nebo internetových obchodech maximálně pět tisíc korun.



Koukáme na cenu

2/3

Pro takové množství českých zákazníků platí, že se při výběru vánočních dárků orientují nejdřív podle ceny. Téměř čtyři pětiny si myslí, že dárek by měl být i praktický. Deset procent českých mužů nebude letos dárky kupovat nebo nechá jejich pořízení na jiných.

Jenže nakonec se nechají strhnout atmosférou obchodů a celého předvánočního období natolik, že utratí až o sto procent víc. Důvod? Chtějí svým blízkým udělat radost a více zaplatí i proto, aby dopřáli obdarovanému něco, co by si on sám nepořídil. Pokud letos hodlá podle zjištění serveru Zboží.cz průměrná čtyřčlenná rodina utratit za všechny dárky asi 13 tisíc korun, dá se očekávat, že ve skutečnosti to bude až 26 tisíc korun.

Nejsledovanějšími položkami při letošních předvánočních nákupech ale nebude spotřební zboží, nýbrž potraviny. Jejich cena totiž letos zákazníky zajímá výrazně víc než jindy. Mohou za to extrémní výkyvy cen másla, smetany a vajec. Jejich ceny se proti loňským Vánocům zvýšily až o čtyřicet procent. Právě to vede k tomu, že na internetových srovnávačích cen nyní nejvíc sledují pohyb cenu potravin.

Podle Zuzany Štěpánkové, produktové manažerky portálu AkcniCeny.cz, který sleduje asi sedm desítek obchodních řetězců, nejvíc pozornosti se začíná už nyní soustřeďovat na slevové akce másla, rostlinných tuků, mouky, moučkového cukru. Lidé sledují i ceny čokoládových kolekcí nebo nejrůznějších dárkových balíčků. „Typickým hitem předvánočních akcí je také majonéza,“ prozradila Štěpánková z portálu AkčníCeny.cz, který provozuje vydavatel deníku Metro – společnost MAFRA. Petr Miklík z Kupi.cz tvrdí, že se zákazníkům vyplatí počkat až do prosince na cenové akce především u piva. „Pravidelně jich bývá dvakrát víc než v listopadu,“ říká. Pivaři proto patří k nejpromiskuitnějším. Ve srovnávačích jdou u svého oblíbeného nápoje hlavně po ceně, věrnost značce jde stranou.

Mezi klasickými dárky bude letos převládat vedle kosmetiky a oblečení spotřební elektronika. Hlavně ta „chytrá“. „Společně s výrobci chytrých hraček jsme výrazně rozšířili nabídku na více než 500 položek. Jsou to produkty, které děti učí základům programování a IT myšlení,“ sdělila deníku Metro tisková mluvčí Alza.cz Patricie Šedivá. Zvyšuje se zájem například o sportovní ponožky vybavené vyhříváním.

Češi v posledních letech stále častěji utrácejí také za dárky, které přinesou netradiční zážitky. „V posledních letech je velký zájem například o létání ve větrném tunelu,“ říká Linda Vavříková, spolumajitelka zážitkové agentury Allegria. Překvapivým hitem by se podle ní mohl stát i nově nabízený kovářský kurz.

Vánoční kalkulace

  • Dárky dáváme proto, abychom dělali radost. Záleží však na tom, kolik na to máme peněz.
  • V rodinách, kde se nehledí na dno peněženky, vyjde letos jeden dárek v průměru na 7686 korun. Sedm procent bohatých rodin je ochotno podle Zboží.cz utratit za dárky od 46 do 89 tisíc korun, průměr je 57 843 korun
  • Pro prarodiče bude nejtypičtějším dárkem robotický vysavač v ceně kolem 10 tisíc korun, nebo kuchyňský robot za osm tisíc korun. Pro děti se počítá s počítačem v průměru za 26 tisíc korun.
  • 82 procent lidí se domnívá, že dárek by měl být především výjimečný.
  • Asi polovina internetových obchodů doručuje v předvánočním období i levnější dárky zdarma.
  • Více než pětina Čechů utratí letos za jeden dárek od jednoho do tří tisíc korun.
  • Tři procenta českých žen nebude dárky kupovat, poprosí někoho z blízkých.
  • Klasický český bramborový salát by měl při přípravě doma vyjít ze surovin pořízených ve slevových akcích na 80 korun za kilo. Kupovaný vychází letos na padesát korun.
  • Rozhoduje rychlost. Pokud si má zákazník před Vánoci vybrat mezi nejistým termínem dodání a cenou při dodávce ihned, raději si připlatí.
  • Asi 18 procent mladších zákazníků by mohlo letos o Vánocích pořídit dárek na zahraničních e-shopech, včetně těch čínských.
  • Cenové srovnávače umožní při výběru vánočních dárků ušetřit v průměru 23 procent z celkové utracené částky.
  • Čtyři procenta Čechů zaplatí letos za dárky maximálně tisícikorunu. 


Komentáře

Hlavní zprávy

Na Čokoládovém festivalu ochutnáte i tu z Afriky

Letošní ročník se ponese v duchu oslav původu čokolády, a proto organizátoři...
vydáno 17. listopadu 2017  17:44

Oslaďte si sychravý podzim na Čokoládovém festivalu v Praze.  celý článek

Sloupek Julie Červené: Načasování

Julie Červená
vydáno 17. listopadu 2017  15:37

„Já bych do toho šla, to bude dobré.“ Tahle věta rozhodla.  celý článek

Noc divadel nabídne přes 500 událostí

Noc divadel v Brně
vydáno 17. listopadu 2017  12:55

Pátý ročník celorepublikové akce láká v sobotu na představení, setká ní s herci či noční prohlídky divadel.  celý článek

Kreslí mapy podle paměti, třeba zoo

Matěj Hošek je nyní hvězdou.
vydáno 17. listopadu 2017  11:38

Třináctiletý Matěj Hošek je autista, ale velmi nadaný. Jeho produkty jsou oblíbené.  celý článek



Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám