Tohle chtělo víc než trochu trpělivosti. Ale zase z toho může něco kápnout na odškodném. Krátce před sobotní půlnocí měl v pražské Ruzyni dosednout pravidelný spoj z Velké Británie, jenže nabral velké zpoždění.
V období dovolených jsou zpoždění častější
Letadlo nízkonákladové společnosti startující z Lutonu u Londýna dorazilo až 10 minut před pátou ráno. "Slyšela jsem, že je to kvůli poruše nějakého letadla před námi," uvedla jedna z cestujících na Letišti Václava Havla krátce po vystoupení. Zrušený nebo značně zpožděný let je přitom v době prázdnin a dovolených každodenním jevem. V sobotu měly podobné problémy i lety do Říma či Neapole.
"V průměru je postiženo jedenáct letů denně s počáteční či cílovou destinací v Česku," uvedl František Herynk ze společnosti Click2Claim, která se zabývá vymáháním kompenzací od leteckých dopravců. "Dvě třetiny Čechů se nedomáhají náhrad, na které mají nárok," podotkl. Právo na kompenzaci je ale podle něj zaručeno v rámci direktivy Evropské unie, která se vztahuje nejen na pravidelnou leteckou dopravu, ale i na charterové a nízkonákladové dopravce.
Co může za zpoždění na ruzyňském letišti
Praha si přitom nestojí nijak špatně, naopak. "Patříme v Evropě díky nízkému procentu zpožděných letů i krátké délce zpoždění k nadprůměru," podotkla Eva Krejčí, mluvčí Letiště Václava Havla Praha.
Do Prahy loni přiletělo načas 83 procent pravidelných letů, průměrné zpoždění bylo 9,6 minuty. "U charterových letů bylo 73 procent načas, průměrné zpoždění 15 minut," uvedla za Letiště Václava Havla Praha Marika Janoušková. Polovinu zpoždění způsobil pozdní přílet z jiného letiště, 14 procent procesy spojené s odbavením letadla, 11 procent údržba a technické závady, 10 procent provoz letiště, 6 procent počasí, 5 procent řízení letového provozu
Minimální odškodné je 250 eurČastým důvodem, proč si cestující odškodné zpětně nenárokují, bývá obava z toho, že budou leteckou společností odbyti. Není divu, podle zkušeností firem specializovaných na odškodné hlavně nízkonákladové společnosti natahují vyjednávání, jak to jde. Nakonec ale ustupují a platí. Odškodné se totiž netýká pouze zpoždění, která způsobily mimořádné okolnosti, jako je stávka nebo špatné počasí. Cestující však nemá na rozdíl od specializovaných agentur žádnou šanci si ověřit, že je takové tvrzení pravdivé. V případě, že zpoždění trvá déle než tři hodiny má cestující právo na paušalizovanou náhradu škody ve výši 250 až 600 eur. Click2Claim pro deník Metro prověřil sobotní let z Lutonu a podle dostupných informací byl let zpožděn z důvodu, za který cestující mohou žádat kompenzaci ve výši 250 eur podle letové vzdálenosti mezi Lutonem a Prahou, což je 1045 kilometrů. Na vymáhání se zaměřuje nejen Click2Claim.eu, ale třeba i Skyplan.cz, či Kompenzomat.cz. Služby bývají hrazeny formou servisního poplatku či provize z vymožené částky, v případě Click2Claim je to 27 procent. |