metro.cz

Počasí v Praze

4 °C / 6 °C

Sobota 20. dubna 2024. Svátek má Marcela

Zábradlí ve vestibulu stanice Pankrác je fuč. Cestující se ale nyní srážejí

  18:24
Kovové plůtky bránily ve stanicích metra kolizím nebo i pádům na eskalátorech. V posledních letech jsou považovány za zbytečné.

Další 3 fotografie v galerii
Zábradlí ve vestibulu stanice Pankrác už nenajdete. | foto: Metro.cz

Je to pár týdnů, co se u vstupu do stanice metra Pankrác udála malá, zato poměrně podstatná změna. Dopravní podnik odtud nechal odstranit zábradlí, které tu dlouhé roky rozdělovalo vstupní část u eskalátorů vedví. Řadě cestujících ale tahle změna není právě po chuti.

„To, co způsobilo odstranění plotové zábrany, rozhodně nezlepšilo situaci v bezpečném pohybu osob, a už vůbec ne ke spokojenosti cestujících. Naopak, je zde vše ponecháno na právu silnějšího. Lidé se tu doslova srážejí,“ stěžuje si čtenář deníku Metro, který se nám představil jako pan Nováček.

Zábrana na Pankráci byla ještě před pár týdny.

Klandry postupně mizí
Takzvané podélné zábrany, se kterými se bylo dříve možné setkat nejen na Pankráci, ale i u výstupu ze stanice metra Anděl – Na Knížecí, sloužily k jedinému účelu. Zabránit srážkám s cestujícími, kteří se pohybují v protisměru. Ke stejnému účelu slouží ještě stále využívaná zábradlí třeba ve stanicích I. P. Pavlova či Budějovická. To pankrácké ale podle zástupců dopravního podniku Pražanům spíše jen překáželo.

„Zábrana ve stanici Pankrác byla zkušebně odstraněna na základě podnětů cestujících, které nám byly hromadně předány z Magistrátu hlavního města Prahy. Cestující zábranu považovali za zbytečnou překážku v cestě do obchodního centra Arkády. Obchůzka okolo vestibulu je zdržovala,“ vysvětluje pro deník Metro mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková.

Protože se nejednalo o jedince, ale podnětů bylo velké množství, rozhodl se dopravce podle Řehkové lidem vyhovět. „Staniční personál pro nás situaci průběžně monitoruje a sbírá poznatky z této úpravy. Pohyb přepravních proudů tedy sledujeme a k návratu zábrany zatím není důvod,“ dodává pro Metro Řehková.

Zábradlí zmizelo také z Andělu, respektive výstupu Knížecí.

Poradí tabulky
Deník Metro se na místo vypravil, aby zhodnotil, zda na Pankráci opravdu dochází ke kolizím mezi cestujícími. Žádnou viditelnou srážku jsme tu však nezaznamenali, a to i přesto, že tu naprostá většina cestujících nerespektuje takzvané tabulkové značení. Lidé vystupující z metra by podle něj správně měli jít delší cestou, tedy nikoliv přímo ke vchodu do nákupního centra, ale kolem trafiky a výstupů na povrch. V takovém případě si ale prodlouží dobu pro výstup někdy i o celou minutu, zejména pokud je tlačenice. Když tu ale zábrana již není, nemají k tomu důvod. „Zatím nebyl zaznamenán žádný kritický moment v pohybu cestujících,“ doplňuje pro deník Metro Řehková.

Zábradlí jsou různá
Kovové zábrany brání v metru nejen srážkám, ale i pádům na eskalátorech. Přenosné plůtky vídají cestující ve stanicích metra u zastavených eskalátorů prakticky denně. Jejich úkolem je zamezit vstupu na jezdící schody, když jsou odstavené kvůli poruše, údržbě či opravě. Zábrany šetří nejen zdraví cestujících, ale také peníze za elektřinu. „Výrobci ani smluvní přepravní podmínky kvůli bezpečnosti nepřipouštějí chůzi po zastaveném eskalátoru. Výjimkou je, když jde o evakuaci či stav po zastavení schodů,“ uvedli dříve pro deník Metro zástupci dopravního podniku.

Vystupovat se má podle tabulek, respektive šipek.

Nutná zábrana? Jak se to vezme...

  • „Zábradlí se ve stanicích metra instalují k nutnému oddělení přepravních proudů, a to především v místech, kde by dav v protisměru mohl ohrozit bezpečný výstup ze sousedních pohyblivých schodů, případně ve stísněných prostorových podmínkách,“ popisovali deníku Metro zástupci dopravního podniku před několika let. Nyní ale podle nich již zábradlí zase až tak nutná nejsou.
  • V minulosti se zábradlí dávala pro jistotu nejen do stanic metra, ale i do ulic metropole. Někteří Pražané ale nevidí logiku v jejich odstraňování, ke kterému v posledních letech dochází. V minulosti se podle náměstka primátora pro dopravu Adama Scheinherra totiž hrazení do ulic dávala tak nějak pro jistotu. Reálně se nevědělo, kde dávají smysl a kde ne. Deník Metro před časem získal od Institutu plánování dokument, o který se magistrát opírá.
  • „Katalog nadbytečných zábradlí slouží k tomu, abychom zjistili, kolik takových překážek v Praze máme. Je jich zhruba padesát a měří pět tisíc metrů. A prvních šest set je pryč,“ uvedl v září Scheinherr.
  • Zábradlí jsou v Praze většinou okolo obřích křižovatek a víceproudých cest, aby zabránila dětem a dalším osobám vbíhat do vozovky. Jejich odstranění podle kritiků logicky vede k nárůstu nehod.
  • Jsou podle vás zábradlí v Praze zbytečná? Uvítali byste jejich odstranění i v dalších stanicích metra. Napište nám na: filip.jarosevsky@metro.cz.
Autor: Filip Jaroševský Metro.cz

Hlavní zprávy

HBO zhorší kvalitu svým předplatitelům, „levný“ Netflix se brzy chystá k nám a je to hit

Strážce streamu
vydáno 19. dubna 2024  14:00

STRÁŽCE STREAMU Internetová televize HBO Max, jak ji uživatelé doposud znají, zanikne ve druhé polovině května. Nová služba láká na sportovní balíček. Ceny jsou ale zatím...  celý článek

Ví, že ho fotíte? Snímky vašich ratolestí mohou zneužít pedofilové či vyděrači

vydáno 19. dubna 2024  5:00

Někdo by si mohl myslet, že největším strašákem sociálních sítí jsou falešné účty, které se vyjadřují do komentářů pod příspěvky a píšou hejty se záměrem...  celý článek

Biker Michal Maroši se divákům otevře v dokumentu Ten, co slaví každý den

vydáno 18. dubna 2024  12:00

Vrcholových sportovců je nepočítaně, ale jen pár z nich může říct, že o nich někdo natočil film. Mezi takové nově patří i biker Michal Maroši, který si i...  celý článek

Fanoušci dopravy mají letos žně. V Benešově se opět můžou projet Hurvínkem

vydáno 18. dubna 2024  18:05

Pražské metro zahájilo provoz 9. května 1974. Výročí si dopravní podnik připomíná po celý rok. Kromě programu spojeného s oslavami padesáti let podzemky...  celý článek