Je to pár týdnů, co se u vstupu do stanice metra Pankrác udála malá, zato poměrně podstatná změna. Dopravní podnik odtud nechal odstranit zábradlí, které tu dlouhé roky rozdělovalo vstupní část u eskalátorů vedví. Řadě cestujících ale tahle změna není právě po chuti.
„To, co způsobilo odstranění plotové zábrany, rozhodně nezlepšilo situaci v bezpečném pohybu osob, a už vůbec ne ke spokojenosti cestujících. Naopak, je zde vše ponecháno na právu silnějšího. Lidé se tu doslova srážejí,“ stěžuje si čtenář deníku Metro, který se nám představil jako pan Nováček.
Klandry postupně mizí
Takzvané podélné zábrany, se kterými se bylo dříve možné setkat nejen na Pankráci, ale i u výstupu ze stanice metra Anděl – Na Knížecí, sloužily k jedinému účelu. Zabránit srážkám s cestujícími, kteří se pohybují v protisměru. Ke stejnému účelu slouží ještě stále využívaná zábradlí třeba ve stanicích I. P. Pavlova či Budějovická. To pankrácké ale podle zástupců dopravního podniku Pražanům spíše jen překáželo.
„Zábrana ve stanici Pankrác byla zkušebně odstraněna na základě podnětů cestujících, které nám byly hromadně předány z Magistrátu hlavního města Prahy. Cestující zábranu považovali za zbytečnou překážku v cestě do obchodního centra Arkády. Obchůzka okolo vestibulu je zdržovala,“ vysvětluje pro deník Metro mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková.
Protože se nejednalo o jedince, ale podnětů bylo velké množství, rozhodl se dopravce podle Řehkové lidem vyhovět. „Staniční personál pro nás situaci průběžně monitoruje a sbírá poznatky z této úpravy. Pohyb přepravních proudů tedy sledujeme a k návratu zábrany zatím není důvod,“ dodává pro Metro Řehková.
Poradí tabulky
Deník Metro se na místo vypravil, aby zhodnotil, zda na Pankráci opravdu dochází ke kolizím mezi cestujícími. Žádnou viditelnou srážku jsme tu však nezaznamenali, a to i přesto, že tu naprostá většina cestujících nerespektuje takzvané tabulkové značení. Lidé vystupující z metra by podle něj správně měli jít delší cestou, tedy nikoliv přímo ke vchodu do nákupního centra, ale kolem trafiky a výstupů na povrch. V takovém případě si ale prodlouží dobu pro výstup někdy i o celou minutu, zejména pokud je tlačenice. Když tu ale zábrana již není, nemají k tomu důvod. „Zatím nebyl zaznamenán žádný kritický moment v pohybu cestujících,“ doplňuje pro deník Metro Řehková.
Zábradlí jsou různá
Kovové zábrany brání v metru nejen srážkám, ale i pádům na eskalátorech. Přenosné plůtky vídají cestující ve stanicích metra u zastavených eskalátorů prakticky denně. Jejich úkolem je zamezit vstupu na jezdící schody, když jsou odstavené kvůli poruše, údržbě či opravě. Zábrany šetří nejen zdraví cestujících, ale také peníze za elektřinu. „Výrobci ani smluvní přepravní podmínky kvůli bezpečnosti nepřipouštějí chůzi po zastaveném eskalátoru. Výjimkou je, když jde o evakuaci či stav po zastavení schodů,“ uvedli dříve pro deník Metro zástupci dopravního podniku.
Nutná zábrana? Jak se to vezme...
|