metro.cz

Počasí v Praze

2 °C / 11 °C

Čtvrtek 25. dubna 2024. Svátek má Marek

Zachránce autobusů má roztomilou přezdívku. Kačer přijede, když je MHD v nouzi

  17:29
Kouř. Rachot. Autobus odstavený v největším provozu podél vozovky. Na scénu nastupuje žlutý obr, který má poněkud netradiční přezdívku. Kačer vyráží do ulic metropole i dvakrát za den. Kolosální stroj dopravního podniku se musí prodírat hustou dopravou a pracovat rychle. Své povinnosti si plní již osmnáct let.

Další 1 fotografie v galerii
Odtahové vozidlo, které se snadno vypořádá i s autobusem. | foto: Metro.cz

Přezdívka pro žluté vozidlo se doslova nabízí. „Podle místa parkování na Kačerově bylo vozidlo několikrát polepeno samolepkami různých kačerů, a i proto se ujala přezdívka Kačer,“ vysvětluje mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková. Obří vůz je jediným podobným strojem, kterým dopravní podnik disponuje. Zachránce autobusů je tak permanentně v pohotovosti. Průměrně zasahuje více než šedesátkrát za měsíc.

Velký vůz v malých uličkách

„Vozidlo je v pohotovostním režimu 24 hodin denně. Vzhledem k tomu, že je ve vlastnictví dopravního podniku, je jeho provoz levnější než u odtahových společností,“ dodává Řehková. Provoz Kačera však žádná levná záležitost není. Obr má po městě spotřebu přes 44 litrů nafty na sto kilometrů. 

Kolos je vzhledem ke své velikosti i trochu nemotorný. V Praze je řada míst, kde je odtah autobusu náročný. „Takovými místy obecně bývají podjezdy, případně úzké ulice, ve kterých vedou autobusové linky. Závisí i na povaze dopravní nehody či hustotě provozu,“ připouští Řehková. Obsluha Kačera musí dbát na řadu věcí a ještě pracovat ve spěchu. „Nejnáročnější se zdá být ochrana majetku při vyprošťování, aby nedošlo k dalším poškozením vozidla. I průjezdnost metropolí je náročná a stresující,“ popisuje svou práci jeden z řidičů, který s Kačerem jezdí. 

Těžký obr

  • Vozidlo má hmotnost 32 tun a délku 10,21 metru, šířka vozu je 2,5 metru.
  • Pro zajímavost – běžný pražský autobus značky SOR váží kolem 9 tun, nejnovější Škoda Octavia pak 1,3 tuny.
  • Kačer má přední a dva zadní navijáky. Tahová síla předního je 9,6 tuny a zadního dvakrát 20 tun.
  • Letos v srpnu vyjel vůz do terénu 69 krát.

Autor: Marek Hýř Metro.cz

Hlavní zprávy

Generace Z snižuje průměr ve sjednávání životního pojištění. Co k tomu mladé lidi vede?

vydáno 25. dubna 2024  16:07

Mladá generace se mnohým může zdát jako nezodpovědná. Podle nové analýzy se ukazuje, že tomu tak není. Její zástupci totiž snižují průměr ve sjednávání...  celý článek

Dáte si lážo i plážo? Na kole za pivem, houpačkami, trampolínami i klobáskami

vydáno 25. dubna 2024  12:58

Vezměte děti na výlet v bezprostřední blízkosti Vltavy. Čekají na vás tři pecky, které jsou trochu gastronomické, trochu punkové a především velmi...  celý článek

Zemřel kardiochirurg Šantavý, špičkový lékař zachránil nespočet životů

vydáno 25. dubna 2024  16:42

Fakultní nemocnice v Olomouci oznámila, že v pátek 19. dubna náhle zemřel lékař a někdejší přednosta zdejší kardiochirurgické kliniky Petr Šantavý....  celý článek

Podvody přesáhly pět milionů, žalobce viní pojišťováka i jeho otce lékaře

vydáno 25. dubna 2024  16:32

Z pojistných podvodů s celkovou škodou přesahující pět milionů korun obžaloval krajský státní zástupce lékaře Zdeňka Šose z Domažlicka a jeho syna Petra,...  celý článek