metro.cz

Počasí v Praze

2 °C / 11 °C

Čtvrtek 25. dubna 2024. Svátek má Marek

Dalších 9 fotografií v galerii
Pracovnice Tesca nakupují, co si objednáte přes internet. | foto: Metro.cz

Zákazník je doma, nakupuji za něj já. Vyzkoušeli jsme si on-line prodej potravin

  9:00
V lednu loňského roku jako první maloobchodní řetězec v Česku představilo Tesco prodej on-line. Měsíčně tuto službu využije několik desítek tisíc zákazníků. My jsme se rozhodli strávit den v Tescu a podívat se, jaká je cesta potravin z obchodních regálů přímo k vám do lednice.

Je osm ráno a v letňanském Tescu to žije. Mezi hrstkou rozespalých zákazníků kličkují dámy v červeném a před sebou táhnou speciálními košíky, které se ani trochu nepodobají těm na pětikorunu. V ruce přístroj podobný navigaci, jezdí po krámu a skládají potraviny do speciálních přepravek. Za chvíli to čeká i mě. S manažerkou on-line prodeje Nelou Ceeovou pomalu mizíme z obchodní plochy a vcházíme do zázemí. "Tady je klec,“ ukazuje místo, kde se kompletují nákupy pro zákazníky.

S navigací po obchodě

Košík je opatřen také modrými taškami. Do nich se dává zboží, které je náhražkou objednaného.

Handheld ukáže, v jaké uličce se zboží nachází.

Přijíždí sem jedna z žen v červeném s plným košem. "Pracovat se tu začíná v šest ráno, o Vánocích pět,“ říká Nela Ceeová a vede mě k místu, kde na zdi visí několik přístrojů, jež jsem již zahlédl v rukou pracovnic. "To je takzvaný handheld. Bez toho by to tu nešlo,“ vysvětluje moje průvodkyně.

Do rukou dostáváme papíry s objednávkou a vyjíždíme do obchodu, kde vybírají zboží zákazníci. Než opustíme zázemí, musíme ještě handheldem načíst čárový kód, který u vchodu do zázemí slouží podobně jako klasické píchačky. Přístroj nám po načtení bude měřit čas a počet položek, který za něj vložíme do košíku. "Průměrně naši pracovníci za hodinu vloží do koše 140 položek zboží, ti nejrychlejší zvládnou klidně i dvě stě," říká mi moje průvodkyně.

Modré tašky na náhradní zboží

Handheld ukáže, v jaké uličce se zboží nachází.

Speciální košíky na on-line nákupy.

Pomocí handheldu načítáme čárový kód prvního nákupu, který máme vytiskutý na papíře. Na display přístroje se okamžitě objevuje první položka zboží, ale také místo, kde se nachází. Pro smetanu musíme do jedenácté uličky, k levému regálu do sedmé police. "Zboží v handheldu je seřazeno tak, aby se efektivně jezdilo po nákupní ploše," dodává Ceeová.

Zboží dáváme do tašek a následně skládáme do přepravek. Máme jich ve vozíku šest a do každé se vejde 11 kilo zboží. "Když objednané zboží nemáme, nahradíme ho jiným a vložíme do speciální modré tašky. Zákazníka pak upozorníme, že jím objednané zboží nebylo k dispozici a zda chce místo něj náhradu. Zákazník si pak může vybrat, zda si modrou tašku vezme či ne," vysvětluje Ceeová s tím, že zákazník může při předání ale odmítnou jakékoliv zboží.

Řidič zboží donese až ke dveřím

V Letňanech je několik vozů.

Zde si musí pracovníci každé ráno vzít handheld.

Vracíme se do klece. Zde se již přepravky s jídlem připravují na cestu autem. Na každé je cedulka, podle které řidič pozná, pro koho je zboží určeno. Než však řidič zboží naloží a vyjede, musí zkontrolovat vůz. Zboží musím být maximálně čerstvé, proto je v zázemí, ale také v autech chlazený a mražený oddíl, kde se zboží příslušné zboží po těch několik hodin, než je k zákazníkovi dopraveno. Prostory pro zboží musí být dostatečně vychlazeny. Po kontrole vozu si ještě řidič překontroluje přepravky a začne je skládat do vozu.

Pak už stačí pouze vyjet. Navigace řidiče navede k nejbližšímu zákazníkovi. Průměrná cesta v Praze k němu je dlouhá zhruba 9 kilometrů. Zde musí podle pravidel zaparkovat a předat zboží. "Zákazníci oceňují hlavně špičkový servis, který poskytujeme. Více než 80 procent lidí, kteří s námi jednou nakoupí, službu následně využívají pravidelně. Samozřejmostí je proto donáška nákupu až ke dveřím, a to i ve chvíli, kdy třeba klient bydlí v sedmém patře bez výtahu," dodává Ceeová s tím, že za jednu službu řidič odveze zhruba 400 - 500 kilogramů zboží.

Tesco Potraviny

  • Zákazníci přes internet nejvíc nakupují mléčné výrobky, nealkoholické nápoje, čistící a prací prostředky, prostředky pro péči o děti, dále pak ovoce a zeleninu.
  • Hodnota nákupního vozíku je zhruba pětinásobně vyšší než u nákupu v kamenném obchodě.
  • Průměrný počet položek nákupu se pohybuje okolo osmdesáti a zákazníci spíše vybírají čerstvé potraviny.
  • Téměř 70 procent  jsou stálými zákazníky rodiny s dětmi do 12 let, kteří nejraději nakupují přes internet v pondělí a v pátek mezi desátou a dvanáctou hodinou dopoledne.
  • Služba je nyní dostupná více než 3 milionům zákazníků a aktuálně pracuje v rámci služby více než 250 pracovníků.
  • V Mladé Boleslavi navíc Tesco nabízí alternativní službu s názvem "Klikni a vyzvedni". Objednané zboží si přijdou zákazníci pouze vyzvednout.

Komentáře

Hlavní zprávy

Česko nalezlo novou drogu. Jmenuje se workoholismus a je hodně rozšířená

vydáno 25. dubna 2024  10:51

Závislost na práci jako nový fenomén? Upracovat se k zbláznění není pro některé lidi žádný problém. Ne každý je v tom ale vlastní vinou.  celý článek

Škůdci pronásledující i zvířata. Na Slovensku teď trápí psy takzvaný srdeční červ

vydáno 24. dubna 2024  13:08

Touha zachraňovat a pečovat je člověku vlastní. Projevilo se to i v životě paní Kateřiny z České Lípy, když objevila na sociálních sítích fenku, která...  celý článek

Hovoríte po engliš? Češi nejsou žádní lingvisté, někteří politici obzvláště

vydáno 25. dubna 2024  5:16

S výukou jazyků to nebylo po roce 1989 snadné. Ruštinářů bylo jako psů, na západní jazyky se někde přeškolovali také učitelé, kteří měli problém i s...  celý článek

Rodiče, myslete na sykavky i vibranty svých potomků. Jednou vám za to poděkují

vydáno 24. dubna 2024  5:40

Málokterý dospělý mluví krásně precizně, ostatně každá druhá „tvář z televize“ má co dohánět, alespoň podle klinické logopedky Gabriely Kubíkové. Většina...  celý článek