Je osm ráno a v letňanském Tescu to žije. Mezi hrstkou rozespalých zákazníků kličkují dámy v červeném a před sebou táhnou speciálními košíky, které se ani trochu nepodobají těm na pětikorunu. V ruce přístroj podobný navigaci, jezdí po krámu a skládají potraviny do speciálních přepravek. Za chvíli to čeká i mě. S manažerkou on-line prodeje Nelou Ceeovou pomalu mizíme z obchodní plochy a vcházíme do zázemí. "Tady je klec,“ ukazuje místo, kde se kompletují nákupy pro zákazníky.
S navigací po obchodě
Přijíždí sem jedna z žen v červeném s plným košem. "Pracovat se tu začíná v šest ráno, o Vánocích pět,“ říká Nela Ceeová a vede mě k místu, kde na zdi visí několik přístrojů, jež jsem již zahlédl v rukou pracovnic. "To je takzvaný handheld. Bez toho by to tu nešlo,“ vysvětluje moje průvodkyně.
Do rukou dostáváme papíry s objednávkou a vyjíždíme do obchodu, kde vybírají zboží zákazníci. Než opustíme zázemí, musíme ještě handheldem načíst čárový kód, který u vchodu do zázemí slouží podobně jako klasické píchačky. Přístroj nám po načtení bude měřit čas a počet položek, který za něj vložíme do košíku. "Průměrně naši pracovníci za hodinu vloží do koše 140 položek zboží, ti nejrychlejší zvládnou klidně i dvě stě," říká mi moje průvodkyně.
Modré tašky na náhradní zboží
Pomocí handheldu načítáme čárový kód prvního nákupu, který máme vytiskutý na papíře. Na display přístroje se okamžitě objevuje první položka zboží, ale také místo, kde se nachází. Pro smetanu musíme do jedenácté uličky, k levému regálu do sedmé police. "Zboží v handheldu je seřazeno tak, aby se efektivně jezdilo po nákupní ploše," dodává Ceeová.
Zboží dáváme do tašek a následně skládáme do přepravek. Máme jich ve vozíku šest a do každé se vejde 11 kilo zboží. "Když objednané zboží nemáme, nahradíme ho jiným a vložíme do speciální modré tašky. Zákazníka pak upozorníme, že jím objednané zboží nebylo k dispozici a zda chce místo něj náhradu. Zákazník si pak může vybrat, zda si modrou tašku vezme či ne," vysvětluje Ceeová s tím, že zákazník může při předání ale odmítnou jakékoliv zboží.
Řidič zboží donese až ke dveřím
Vracíme se do klece. Zde se již přepravky s jídlem připravují na cestu autem. Na každé je cedulka, podle které řidič pozná, pro koho je zboží určeno. Než však řidič zboží naloží a vyjede, musí zkontrolovat vůz. Zboží musím být maximálně čerstvé, proto je v zázemí, ale také v autech chlazený a mražený oddíl, kde se zboží příslušné zboží po těch několik hodin, než je k zákazníkovi dopraveno. Prostory pro zboží musí být dostatečně vychlazeny. Po kontrole vozu si ještě řidič překontroluje přepravky a začne je skládat do vozu.
Pak už stačí pouze vyjet. Navigace řidiče navede k nejbližšímu zákazníkovi. Průměrná cesta v Praze k němu je dlouhá zhruba 9 kilometrů. Zde musí podle pravidel zaparkovat a předat zboží. "Zákazníci oceňují hlavně špičkový servis, který poskytujeme. Více než 80 procent lidí, kteří s námi jednou nakoupí, službu následně využívají pravidelně. Samozřejmostí je proto donáška nákupu až ke dveřím, a to i ve chvíli, kdy třeba klient bydlí v sedmém patře bez výtahu," dodává Ceeová s tím, že za jednu službu řidič odveze zhruba 400 - 500 kilogramů zboží.
Tesco Potraviny
|