metro.cz

Počasí v Praze

1 °C / 8 °C

Pátek 19. dubna 2024. Svátek má Rostislav

Zaměstnanci heslům nevěří, jsou jim pro legraci

  11:29
Výkon. Hlavní je zákazník. Myslíme na lidi. Firemní slogany, které zaměstnance nemotivují.
Ilustrační snímek. | foto: BeeConsulting

Tři čtvrtiny českých firem deklarují firemní hodnoty a filozofii prázdnými hesly, která jejich zaměstnanci nechápou a­ kterým navíc ani nevěří. Některé firmy vyvěsí základní hesla svých hodnot třeba vedle kopírky. Jinde si dají práci a jsou schopni sepsat hodnoty, které by měly zaměstnance motivovat, na sto padesáti stránkách.

„To nebude nikdo číst. V takové podobě jsou hesla k ničemu,“ říká pro deník Metro Tomáš Poucha z Institutu interní komunikace, který tuto problematiku nedávno mapoval. „Lidi to spíš rozčiluje, když jim management vypráví pohádky na míle vzdálené realitě,“ komentuje Poucha. Jako odstrašující příklad uvádí plakát v bance, který měl úředníky povzbudit k vyšším výkonům. Díky jejich práci se fiktivní klienti banky na tomto plakátu ocitli v sedmém nebi. „Zaměstnanci to vyfotili a přeposílali jako vtip, čím je vedení krmí,“ tvrdí Poucha.

Pokud naopak firma své cíle nejen pro zákazníky, ale současně pro vlastní lidi jasně a ­srozumitelně definuje, rozvíjejí se takové společnosti až dvakrát rychleji a také vykazují podstatně nižší fluktuaci.

Psycholog Vojtěch Bednář radí, že pokud člověku nesedne firemní kultura a ­je nesrozumitelná, není dobré v ní setrvávat. „Ideální by bylo ještě před nástupem do nového místa se­ seznámit s­ tím, jak se takové věci ve firmě mají,“ tvrdí Bednář. To je ale ideální stav. Podle Bednáře mohou nejasně formulované firemní hodnoty lidem připadat spíš jako „buzerace“.

Tvůrce firemní komunikace Poucha připomíná, že tam, kde mají o základní filozofii jasno, jsou lidé až o třetinu méně nemocní, dělají i méně chyb.

Bolestí interní komunikace jsou pravidelné e-mailové zprávy o novinkách a dění ve firmě, takzvané newslettery. V řadě firem totiž vykážou manažeři vnitřní komunikaci, že si tento report otevřelo devadesát procent příjemců. „Už jim ale uniká, že většina příjemců informaci téměř ihned a bez přečtení vymazává,“ uzavírá Poucha.

Firemní hymny

Z některých firemních písní se stala ikonická zábava.

  • „My jsme všichni ČEZ, tak ať nám to svítí,“ zpívá se v ­hymně energetické společnosti z roku 2006. Text složila Gabriela Osvaldová, hudbu její syn František Soukup.
  • Před čtyřmi lety iniciovalo vedení Policie ČR hymnu V­ životě nestačí jen snít. Reakcí na ni byla facebooková stránka Distancujeme se od policejní firmy
Autor: Pavel Hrabica Metro.cz

Hlavní zprávy

Ví, že ho fotíte? Snímky vašich ratolestí mohou zneužít pedofilové či vyděrači

vydáno 19. dubna 2024  5:00

Někdo by si mohl myslet, že největším strašákem sociálních sítí jsou falešné účty, které se vyjadřují do komentářů pod příspěvky a píšou hejty se záměrem...  celý článek

Fanoušci dopravy mají letos žně. V Benešově se opět můžou projet Hurvínkem

vydáno 18. dubna 2024  18:05

Pražské metro zahájilo provoz 9. května 1974. Výročí si dopravní podnik připomíná po celý rok. Kromě programu spojeného s oslavami padesáti let podzemky...  celý článek

Biker Michal Maroši se divákům otevře v dokumentu Ten, co slaví každý den

vydáno 18. dubna 2024  12:00

Vrcholových sportovců je nepočítaně, ale jen pár z nich může říct, že o nich někdo natočil film. Mezi takové nově patří i biker Michal Maroši, který si i...  celý článek

Postele XXL čekají v nemocnici na pacienty, kteří mohou vážit až 500 kilo

vydáno 18. dubna 2024  5:00

Skupina sestřiček na jednotce intenzivní metabolické péče (JIMP) na III. interní klinice Všeobecné fakultní nemocnice (VFN) v Praze na Karlově náměstí si...  celý článek