„Kabely, které byly vystaveny vodě, nejsou schopny provozu a musí dojít k jejich výměně,“ řekl po dnešní kontrole stavby Dolínek. Ještě dnes odpoledne se uskuteční jednání s pojišťovnami, v pátek se naplno rozjedou debaty se stavební firmou Metrostav, s dodavatelem technologií, firmou ČKD Praha DIZ a správcem stavby, firmou Inženýring dopravních staveb (IDS).
Na dotaz, kolik kabelů bude třeba vyměnit, zatím město přesnou odpověď nemá. „Původně se počítalo s některými částmi kabelů, teď to vypadá na celé paprsky velkých úseků,“ řekl. Půjde prý o desítky milionů korun. Náklady by se ale mohly vyšplhat na stovky milionů. Kdo výměnu zaplatí, není jasné. Náměstek ale nevyloučil, že by si město při případné výměně připlatilo na lepší a odolnější kabely.
Dodavatelé nestihli práci dokončit
Dnešní „ostrá“ debata se zástupci firmy ČKD Praha DIZ se podle Dolínka vedla mimo jiné o tom, zda technici kabely instalovali do zcela suchého prostředí, nebo zda některé z nich umístili do tunelu až po povodni v létě roku 2013. Stavba totiž tehdy nebyla dokončena, na vnější izolační vrstvě chyběly poklopy a do tunelu se dostalo tolik přívalové vody, že vytvořila vodní hladinu, kterou bylo nutné odsát a vysušit. ČKD Praha DIZ podle něj zároveň tvrdí, že se průsaky v tunelu objevily ještě před povodní. To ale Dolínek popírá. Opírá se přitom o garanci projektanta. „Jsme připraveni toto doložit,“ doplnil.
Podle dodavatele bylo počítáno, že kabely budou v suchém prostředí. „Prostředí pro montáž technologie v průběhu výstavby nebylo v souladu se zadávací dokumentací stavby a s uzavřenou smlouvou o dílo. Tunel Blanka je totiž projektován jako suchý, respektive převážně suchý. Projekt tak počítá s instalací kabelů v suchém prostředí a tomu odpovídá i specifikace kabelů, jejich izolační a protipožární hodnoty,“ informoval mediální zástupce ČDK Praha DIZ Karel Samec. Firma podle něj na problémy s kabely upozorňuje už několik měsíců.
Čas výměny se zatím nedá odhadnout
ČKD Praha DIZ podle Samce nabídla Praze tři varianty, jak postupovat při výměně poškozených kabelů. „Momentálně proto nelze specifikovat časovou ani finanční náročnost této výměny,“ uvedl Samec. Podle něj ale musí být pro nové kabely zabezpečeno suché prostředí.
Dolínek dodavatele vyzval k tomu, aby vypracovali nový harmonogram, podle kterého by měl být tunel dokončen a stanoveno datum otevření. Původně totiž měly firmy dílo předat 21. února. „Zhotovitelé nezvládli naplnit harmonogram, který si sami stanovili,“ tvrdí Dolínek. Ve smlouvách mezi Prahou a dodavateli ale podle některých informací žádné lhůty pro dokončení díla stanoveny nejsou.
Kontroverzní stavba
|