metro.cz

Počasí v Praze

9 °C / 12 °C

Pondělí, 24. září 2018. Svátek má Jaromír.
Podoba nové rychlodráhy
Větší foto
Podoba nové rychlodráhy | foto: www.praha-kladno.cz

Železnice Praha-Kladno by měla vést přes letiště, myslí si primátor Volf

25. července 2015  14:20 Metro.cz
Podle kladenského primátora Milana Volfa by železnice mezi Prahou a Kladnem měla vést přes Letiště Václava Havla. Ministerstvo dopravy ale minulý týden vybralo variantu modernizace železniční dráhy, která tento požadavek neplní. Odbočka na letiště je plánovaná už z pražského úseku trasy, přímé spojení mezi Kladnem a letištěm trasa nezahrnuje. Volf chce chybějící propojení z Kladna řešit osobně s ministrem dopravy Danem Ťokem.

Podle Volfa je chybějící propojení přes letiště nepřípustné. „Kladno tam musíme implantovat na sto procent,“ řekl. Aktuálně preferovaná trasa by měla vést po povrchu z Masarykova nádraží přes Negrelliho viadukt do Stromovky a dál tunelem do Dejvic. Mezi Dejvicemi a Veleslavínem by trať měla vést částečně tunelem a dále do Kladna s odbočkou na letiště na Dlouhé míli v Praze 6. 



Stavba má vyjít zhruba na 18 miliard korun a ČR na ni chce získat evropské dotace. Přípravné práce na trase mimo Prahu mohou podle pražské primátorky Adriany Krnáčové (ANO) začít už letos.

Trať odřízne sportovní areál

Podle Volfa denně mezi Kladnem a Prahou cestuje 20.000 až 22.000 lidí. Z nich značná část vystupuje na letišti nebo tam přestupuje na další hromadnou dopravu.

Další komplikací v případě vybudování modernizované železniční dráhy by podle radního pro rozvoj Kladna Ondřeje Rysa mohlo být to, že podle aktuálních plánů trať přetne Kladno poblíž kladenského sportovního areálu Sletiště tak, že by ho odřízla od města. „To je pro nás nepřijatelné, trať musí především splňovat potřeby města,“ uvedl Rys. Řešením by podle něj mohlo být například zahloubení železničního koridoru nebo varianta s provozem pouze na jedné koleji. 

Trasa mezi Dejvicemi a Veleslavínem ještě není zcela jistá. Zatímco městská část Praha 6 považuje za nejvhodnější variantu tunel mezi Dejvicemi a Veleslavínem, ministerstvo navrhuje část trasy pod zemí a část nad zemí. Cenový rozdíl mezi oběma variantami je tři až 3,5 miliardy korun. Projekt železnice tak možná bude rozdělen na dvě části, kdy by se v první fázi začalo se stavbou v úseku z Veleslavína na letiště a do Kladna, u níž žádný spor není.

Do půl hodiny na letišti

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) chce současnou jednokolejnou trať na Kladno elektrifikovat a rozšířit o jednu kolej. Zcela nová tak má být jen odbočka na letiště, zbytek trasy bude kopírovat současné spojení. Cesta z Masarykova nádraží v pražském centru na letiště by měla trvat nejvýš 25 minut, do Kladna pak zhruba půlhodinu. 

V Praze by vlak jezdil maximální rychlostí 60 až 80 kilometrů za hodinu, mimo ni i 120 kilometrů za hodinu. Modernizace se chystá už od 90. let minulého století.



Komentáře

Hlavní zprávy

Lukáš Veverka: Moje příští práce je pro mě větší ocenění než Český lev

Lukáš Veverka
vydáno 24. září 2018  7:55

Práce držitele Českého lva za nejlepší filmový plakát, režiséra a designéra znělek televizních pořadů a reklamních spotů Lukáše Veverky je v posledních...  celý článek

Od Hudebních masakrů k psaní knížek o Praze, to je cesta Jardy Konáše

Warhammer: Vermintide 2
vydáno 24. září 2018  5:55

Nerd, sběratel knih, DVD a figurek, vášnivý recenzent, písničkář i textař. Tak bývá označována jedinečná osobnost nejen na poli české hudební publicistiky...  celý článek

Děti z děcáku mají šanci na normální život

Gabriela Křivánková
vydáno 23. září 2018  14:34

Většinu svého profesního života se Gabriela Křivánková pohybovala na manažerských pozicích, takzvaně optimalizovala firemní procesy. Jednoho dne udělala...  celý článek

Poklekneme před roboty

Robotizace prostupuje do našich životů.
vydáno 23. září 2018  11:40

Umělá inteligence nahradí každého druhého člověka.  celý článek



Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám