metro.cz

Počasí v Praze

2 °C / 11 °C

Čtvrtek 25. dubna 2024. Svátek má Marek

Železniční muzeum představí čtyřicítků ocelových unikátů

  8:00
O krok blíž je Národní technické muzeu ke splnění jednoho ze svých velkých plánů, k otevření pražského Železničního muzea v areálu Masaykova nádraží.
Parní lokomotiva 322.302 "Donnersberg", Lokomotiv-Fabrik R. Hartmann, Chemnitz,

Parní lokomotiva 322.302 "Donnersberg", Lokomotiv-Fabrik R. Hartmann, Chemnitz, Německo, Německo 1870 | foto: NTM

Muzeum bude sídlit v areál bývalé železniční výtopny a dílen v budovách, které pamatují dobu, kdy do Prahy přijel první vlak tažený parní lokomotivou. "Ještě letos vypíšeme soutěž na jeho architektonickou podobu a pokud vše půjde podle plánu v roce 2019 chceme přivítat první návštěvníky," popisuje jeho ředitel Michal Novotný.

Představí se 40 vozidel

Tendrová parní lokomotiva 477.060, ČKD, Československo, 1955

Tendrová parní lokomotiva 464.053, ČKD, Československo, 1938

Tento areál vznikl už v roce 1845 a je jedním z nejstarších dochovaných areálů u nás. Hlavní budovy v areálu budoucího Železničního muzea pocházejí z této doby a více než 150 let sloužily železniční dopravě. "Kde jinde tedy vyprávět příběh železnice, než v prostorách, které jsou samy historickou kronikou," dodává Novotný. Ústřední budova Železničního muzea je největší klasicistní průmyslovou stavbou ve střední Evropě. "Umístění takto velké a významné památky technické povahy v centru hlavního města je jedinečné," vysvětluje Novotný.

Zatím neexistující muzeu už teď v depozitáři, který se nachází v bývalém lokomotivním depu v Chomutově, opatruje na 150 historických kolejových vozidel a stovky dalších drobnějších předmětů. Z nich by se v budoucnu měla v Praze představit zhruba  40 vozidel. Mezi jinými třeba parní lokomotivu 322.302 Donnersberg z roku 1870, salonní vůz následníka trůnu Františka Ferdinanda d´Este z roku 1909 nebo tendrová parní lokomotiva 477.060 Papoušek z roku 1955.

Tendrová parní lokomotiva 423.001, Lokomotivka PČM, Československo, 1921

Čtyřnápravový železniční salonní vůz Aza 1-0086 (Salon 22), F. Ringhoffer, Praha-Smíchov, 1909, vyroben pro Františka Ferdinanda d´Este

Vybudování muzeum zatím bránila stavební uzávěra, jejíž sejmutí v roce 2012 vrátilo realizaci Železničního muzea opět do reálného času. V červenci 2013 potvrdila existenci budoucího Železničního muzea i nová změna územního plánu. Protože muzeum zatím nemá vlastní expozici, zpřístupňuje příležitostně alespoň svůj chomutovský  depozitář. "Pro letošní rok připadají termíny zpřístupnění depozitáře na 14. a 15. června 2014 a 30. a 31. srpna," uvádí Novotný.

Autor: Robert Oppelt

Hlavní zprávy

Česko nalezlo novou drogu. Jmenuje se workoholismus a je hodně rozšířená

vydáno 25. dubna 2024  10:51

Závislost na práci jako nový fenomén? Upracovat se k zbláznění není pro některé lidi žádný problém. Ne každý je v tom ale vlastní vinou.  celý článek

Škůdci pronásledující i zvířata. Na Slovensku teď trápí psy takzvaný srdeční červ

vydáno 24. dubna 2024  13:08

Touha zachraňovat a pečovat je člověku vlastní. Projevilo se to i v životě paní Kateřiny z České Lípy, když objevila na sociálních sítích fenku, která...  celý článek

Hovoríte po engliš? Češi nejsou žádní lingvisté, někteří politici obzvláště

vydáno 25. dubna 2024  5:16

S výukou jazyků to nebylo po roce 1989 snadné. Ruštinářů bylo jako psů, na západní jazyky se někde přeškolovali také učitelé, kteří měli problém i s...  celý článek

Rodiče, myslete na sykavky i vibranty svých potomků. Jednou vám za to poděkují

vydáno 24. dubna 2024  5:40

Málokterý dospělý mluví krásně precizně, ostatně každá druhá „tvář z televize“ má co dohánět, alespoň podle klinické logopedky Gabriely Kubíkové. Většina...  celý článek