„Cože? To nemusím pro odjezd z parkoviště použít cestu kolem prodejního okénka?“ ptala se našeho redaktora žena ve středních letech, která dle svých slov sice obvykle parkuje na místech pro ženy, zároveň však opouští parkoviště vždy přes takzvaný McDrive. „Nejednou jsem si tam koupila ‚číze‘, kterého jsem ani nechtěla. Jen abych neprojela jen tak,“ smála se.
Deník Metro oslovil několik dalších řidičů a řidiček, kteří se u fastfoodu u dálnice pravidelně stavují. Podobný omyl zažilo, nebo ho bylo svědkem, hned několik z nich. Obsluha restaurace ale nic podobného deníku Metro nepotvrdila. Sdílnější byl až mediální zástupce sítě McDonald’s Patrik Kozlík. „Nelze vyloučit, že k takovým případům, kdy řidič projede McDrivem bez objednávky, může ve výjimečných případech docházet,“ říká pro Metro Kozlík.
Z ryze svých parkovacích míst u restaurace byla v minulosti řada žen velmi rozpačitá. I proto vedení fastfoodového řetězce opakovaně pro deník Metro přiznávalo, že je o ně naprosto mizivý zájem. Důvodem jejich zbudování však podle Kozlíka nebylo naznačovat, že by snad řidičky potřebovaly na parkování více místa. „Zkoušeli jsme, zda se naše zákaznice budou cítit bezpečněji, když budou moci zaparkovat přímo u vchodových dveří do restaurace. Šlo nám zejména o dobu večerního provozu, kdy se mohou ženy cítit ohroženy. Chtěli jsme jim nabídnout více osvětlené a přehledné místo. O toto opatření však nebyl tak velký zájem, abychom jej rozšiřovali dále,“ uvádí ředitelka PR a komunikace McDonald’s Zuzana Svobodová s tím, že mají stání pro ženy také nerozšířenou standardní šířku.
Dalším z důvodů, proč se řetězec rozhodl piktogram automobilu s nápisem ženy nenamalovat i u jiných restaurací, byla také reakce některých mužů. Ti se měli při otevření restaurace stavět proti nápadu natolik negativně, že zde dokonce naschvál parkovali.
Na rozdíl od Češek jsou pro rakouské či německé ženy stání označená symbolem panenky přirozenou součástí života. Nacházejí se zejména u dálničních motorestů, restaurací i nákupních center. Na rozdíl od těch pro Češky však bývají povětšinou výrazně širší. Blízko osvětleného vchodu ale bývají z důvodu bezpečnosti téměř vždy. „Při realizaci našich parkovacích míst pro ženy jsme vycházeli z normy ČSN 736056. Šířku stání si my nevymýšlíme,“ dodává Svobodová.
Podle informací, jež deníku Metro v minulosti poskytl Ústřední automotoklub, je v případech parkovišť řetězců občerstvení či u obchodních domů a center možné normy lehce ignorovat. Jde totiž o soukromé pozemky a podobně, jako je složité odtud odtáhnout vrak, je naopak snadné porušit normy na šířku stání. Majitel si tak může určit, zda při zbudovávání parkoviště bude myslet na specifické skupiny motoristů, či se rozhodne je ignorovat. Více míst vyhrazených jen pro ženy přitom doporučují také evropské směrnice. Například v již zmíněném Německu jsou v některých spolkových zemích proto dokonce povinná.