V pondělí uplynulo 91 let od založení Československých aerolinií. Možná by bylo co slavit, kdyby společnost ČSA jako jejich nástupce pomalu, ale jistě nemířila po bok jiných bezvýznamných aerolinek bez jakékoliv tradice. Dobrou zprávou nicméně je, že značka ČSA podle oslovených odborníků nezanikne, přestože se firma už dlouhodobě topí ve ztrátě.
Současné škrty nejsou první ani poslední
Palubní personál aerolinek ve 30. letech minulého století a dnes
Zbavuje se jak personálu, tak i letadel. Teď jich má jen sedmnáct. „Nemyslím si, že bude co do počtu letadel ještě více zeštíhlovat. Podle mého názoru, pokud bude dále pokračovat spolupráce s Korean Air a akcionáři se dohodnou na navýšení kapitálu, firma přežije,“ řekl pro Metro analytik společnosti Cyrrus Tomáš Menčík. Podle něj nejsou současné škrty první ani poslední, ale jsou nezbytné.
Bývalý šéf pro strategických rozvoj aerolinek Jan Váňa si ale myslí, že jde jen o prodlužování agónie. „Klíč k budoucnosti ČSA ve skutečnosti drží společnost Travel Service. Ta má skvělou šanci koupit si za hubičku značku ČSA a postavit na ní novou nízkonákladovou aerolinku,“ domnívá se Váňa. Tím by se Travel Service zbavil odborářů, ale mohl by si zachovat obchodní práva ČSA, kterým by jen pronajímal svá letadla. Korejci, kteří loni koupili 44 procent firmy za 70 milionů korun, podle Váni ani nemají v úmyslu aerolinky zachraňovat. „Vydělali už dávno zpět, co do ČSA vložili – třeba jenom cestou pronájmu letounu A330 na lince Praha–Soul,“ uzavírá.
Co se děje v ČSAPalubní personál kvůli ohlášenému propouštění vstoupil koncem minulého měsíce do stávkové pohotovosti
|