Informace by měly pomoci městské části zavést účinnější opatření ke zvýšení kvality života v zatížených oblastech. Dosud se situace vyhodnocovala podle matematického modelu šíření škodlivin. Právě Spořilov obklopují silnice s velmi intenzivní dopravou, což pro občany představuje vážný zdravotní problém. Pokud se systém ujme, mohl by se podle Kotěšovcové rozšířit do dalších zatížených lokalit republiky. „Celkem předpokládáme rozmístění 25 jednotek v nejohroženější části Spořilova,“ uvedla Kotěšovcová.
Sledovat budou významné složky znečištění ovzduší
Senzorická síť takzvaného projektu Trafficsensnet je českou novinkou. Vyvinuli ji vědci z Fakulty dopravní Českého vysokého učení technického v Praze. Na systému spolupracují s městskou částí Praha 4 a dvěma komerčními subjekty. Prostřednictvím sítě uvidí různě zabarvené „mraky“, které se budou pohybovat nad mapou sledované lokality, kde barva určí druh znečišťující látky a sytost barvy pak míru znečištění v daném místě.
Cílem monitorování není podle odborníků absolutně přesné stanovení hodnoty znečištění, ale spíš měření a aktuálnost v měřících bodech, které vytvářejí síť. Měřit se budou především významné složky znečištění ovzduší - emise oxidu siřičitého, oxidu dusičitého, oxidu uhelnatého, těkavých organických látek, jemných prachových částic a úrovně hluku.
Mobilní jednotky mohou nosit strážníci na uniformě
K senzorům se mohou připojit i další údaje umístěné v okolí hlavní jednotky, například o rychlosti dopravního proudu, hustotě dopravy a počasí. Senzorická síť se totiž skládá z hlavních a podřízených jednotek, kde hlavní jednotky sbírají data od podřízených a prostřednictvím GSM sítě se posílají na server. Odborníci tak budou moci vyhodnotit dlouhodobý vývoj. K zajímavostem patří ale i mobilní jednotky takzvané bodyware, které mohou třeba nosit městští strážníci na uniformě. Ty se mohou napojit na chytré telefony.