Ředitelství vodních cest (ŘVC) totiž plánuje upravit vltavskou vodní cestu od Prahy k soutoku s Labem. Cílem projektu je zvednout několik mostů. Pod ně se totiž velké hotelové lodě nevejdou, jejich cesta končí na Labi nebo do Čech vůbec nejezdí. Informoval o tom deník E15.
Úprava vodní cesty bude plusem pro českou metropoli. Zájem turistů o plavby lodí z Německa do Prahy je velký a stále roste. Zatímco předloni připluly hotelové lodě do Prahy jen 15krát, loni připlulo skoro 60 velkých lodí.
„Poptávka je však ještě větší. Plavby jsou totiž trend, kterým evropská turistika půjde nahoru, přičemž o ně mají zájem hlavně starší movitější turisté,“ uvedl pro deník Metro Jan Papež, místopředseda Asociace cestovních kanceláří.
Zvýšení mostů však potěší nejen obří vodní hotely. Například loď Pivovar, na které je, jak napovídá název, restaurace s pivovarem, měla letos problém projet pod mosty nedaleko Mělníka. Pivní loď zmodernizovala na zádi svou kuchyň a to jí zvedlo příď natolik, že se pod mosty nevešla. Posádka tedy musela ležácké tanky a kvasné kádě na přídi naplnit vodou, aby se loď vyrovnala. U dalšího mostu to ale nestačilo, a tak se celá posádka musela přesunout na příď.
„Bylo to těsné, na kormidelně dodnes máme od mostu šrám,“ popsal již dříve redaktorům magazínu Metro patálie s mosty u Mělníka majitele lodi Vojtěch Ryvola.
Právě zmiňované mělnické mosty mají být do tří let zvednuty. Ředitelství vodních cest plánuje upravit osm mostů a jednu lávku pro pěší. Jde hlavně o malé mosty na místních komunikacích, které vedou přes Vraňansko-hořínský plavební kanál. Některé mosty budou zvednuty, jiné se upraví na zdvihací.
Celkové náklady odhaduje investor na 1,3 miliardy korun, z toho 85 procent půjde z evropského zdroje Connecting Europe Facility. „Nyní běží stavební řízení, některé stavby bychom chtěli zahájit ještě letos,“ řekl deníku E15 zástupce šéfa ŘVC Jan Bukovský.
Odpluje také odpad
|