Nafta je mrtvá, říkají. A také, že přísné emisní normy jednou dieselové agregáty zahubí. Jedním z motorů, na které tedy budeme v budoucnu s láskou vzpomínat, je i tento šestiválec poháněný čtyřmi turby, který jsme vyzkoušeli v nové generaci BMW X5 s označením M50d.
Zvuk, projev, lineární zátah bez turboefektu. To je jen vrchol předností superdieselu od divize M Performance, který vsadil na jistotu – žádných osm válců jako Volkswagen, stačí šest. Ale jakých! Třílitrový motor má čtyři turbodmychadla, sílu 400 koní a 760 Nm. Motor má největší chuť k životu ve středních otáčkách, zátah ale nabídne i mnohem výše, a to díky zmíněné plejádě turbíček, konkrétně dvou malých a dvou středních. Lehce se dá zapomenout, že vůbec nafťák pod kapotou máte.
Chováním, zvukem, a to i díky výfuku od zmíněné sportovní divize, připomíná spíš výkonný benziňák. Velmi dobře sladěný s automatem, navíc potěší možnost manuálního řazení pomocí pádel na volantu. Spotřebu neřešte, pod deset litrů se nedostanete.
Vedle skvělého motoru musíme pochválit i podvozek. Pružinám pomáhají adaptivní tlumiče a stabilizátory. Ty regulují elektromotory a při rychlých průjezdech zatáčkami karoserie ztuhne a auto se nenaklání. Navíc se natáčejí zadní kola, což pomáhá i rejdu v garážích (auto je delší než předchozí generace, měří 4922 mm, široké je dokonce až 2004 mm).
Skvěle pracují i laserové světlomety. Paprsky z diod se „smíchají“ v objektivu se žlutým fosforem a pak auto vyzařuje intenzivní světlo podobné dennímu. Vidět je až na 600 metrů!