metro.cz

Počasí v Praze

3 °C / 10 °C

Středa 24. dubna 2024. Svátek má Jiří

V Praze 5 potkáte „dědečka“ elektromobilů

  13:28
Když Smíchovák Tomáš Tvrdý píchne svého peugeota do nabíjecí stanice před kostelem svatého Václava, okamžitě se stane středem pozornosti. Opravdu kabel vede k tomuhle pekáči z devadesátých let?!
Auto většinou nabíjí na Smíchově před kostelem.

Auto většinou nabíjí na Smíchově před kostelem. | foto: Metro.cz

Až do šedesáti byl věrný klasice, pak si Tomáš Tvrdý pořídil svůj první elektromobil. Chtělo by se dodat: Konečně! Tvrdý je totiž profesí elektrikář. Modrý peugeot s obrázkem elektrické zástrčky na kapotě vlastní teprve rok a půl, vozil se v něm ale už dříve. Původně patřil vůz jeho strýci, Tvrdý si ho od něj koupil za padesát tisíc. Přestože má francouzský elektromobil v technickém průkazu zapsán rok výroby 1999, stále na jedno nabití zvládá nějakých šedesát sedmdesát kilometrů. 

Kolik dědeček elektromobil vlastně žere? Je to zhruba padesát halířů na kilometr.

„Z původních baterií se za celou dobu měnila jenom jedna, dvě to má vepředu a další dvě vzadu v kufru. Přijel jsem s tím do Peugeotu a koukali jak zjara, když jsem jim řekl, kolik to po dvaceti letech používání ještě ujede. Říkali, že viděli pět let stará auta, která jsou na tom mnohem hůř,“ vypráví Tvrdý, když sondujeme, kam až by se ze Smíchova dalo dojet. „Strejda si koupil nový elektromobil a už mi říkal, že se mu stýská,“ směje se.

Jeho srdce bije pro francouzské lvy
Auto většinou nabíjí na Smíchově před kostelem, do zásuvky si ho ale dává i v práci v Hostivaři. „Někdo si v práci píchne do zásuvky nabíječku, já auto,“ říká. Člověk samozřejmě musí pořád sledovat stav baterie a cesty si dobře plánovat, na popojíždění po Praze vůz ale bohatě stačí. Tvrdý navíc může zastavit v kterékoliv městské části na modrých parkovacích zónách. Na žádnou delší výpravu se řidič nechystá – na rozdíl od předchozího majitele vozu. 

Auto většinou nabíjí na Smíchově před kostelem, do zásuvky si ho ale dává i v práci v Hostivaři.

„Strejda jezdil víc. Bydlel ve Štiříně, ale trasu do Prahy a zpátky na jedno nabití zvládal bez problémů. Zúčastnil se taky Rallye Český Krumlov a s autem vyrazil až do Rakouska,“ vypočítává Tvrdý. On sám plánuje tak maximálně výlet do Klánovic, což je ze Smíchova nějakých dvacet kilometrů. Chce tam navštívit kolegu elektromotoristu, který prý vlastní hned dva podobné muzejní kousky. „Když ale jedu někam dál, přesednu do druhého auta na klasický pohon. Je to taky peugeot. Mám je rád, tvrdím, že jsou to pohodlná auta.“

Padíka za kilák
Ale zpátky k jeho devadesátkovému elektromobilu. Ten má krom baterií vzadu také přídavnou osmilitrovou nádrž na benzin. Tou se vůz například vytápí. „Žere to půl litru na hodinu, takže můžu topit a šetřím baterku,“ ukazuje tlačítka na palubní desce. Díky přídavné nádrži tak nemusí řešit Sophiinu volbu dnešních elektromotoristů: podřídit vše co nejdelší dojezdové vzdálenosti, nebo si rozmařile pustit topení či klimatizaci? 

Než vyrazíme na projížďku smíchovskými ulicemi, zbývá poslední otázka: Kolik dědeček elektromobil vlastně žere? Je to zhruba padesát halířů na kilometr. Naše improvizovaná sedmikilometrová Rallye Smíchov vyšla na tři padesát. 

Peugeot 106 Electric

  • Dvacet let staré auto má sice už docela „nalítáno“, ale baterie mu stále slouží. Při plném nabití je dojezd až 70 kilometrů.
  • Auto je takovou skládankou, mechaniku tehdy dodal Peugeot, elektrický pohon je řízený počítačem Sagem, nikl-kadmiové baterie vyrobila firma Saft a ostatní díly jsou také francouzské provenience. Není to se svými 27 koňmi zrovna trhač asfaltu, ale odpich má díky absenci převodovky slušný.
  • Autíčko, které jako nové stálo přes milion korun, bylo vyrobeno v počtu sedmi tisíc. Z výroby se odporoučelo v roce 2003. Jeho předností bylo nezávislé topení, které neubíralo energii bateriím.
Autor: Libor Hruška Metro.cz


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Trend roku 2024: Elektrická bublina splaskává, trumfy drží v rukou hybridy


VIDEO Když ne elektromobil, tak alespoň čtvrt- nebo poloelektromobil? Poptávka po elektrických autech...

Šéf Stellantisu řeší nadváhu elektroaut. Vozí půl tuny materiálu navíc


Automobilový průmysl bude muset v příštích deseti letech snížit hmotnost baterií pro elektromobily...

Elektromobil Xiaomi jde na dračku, za pár dní má přes 100 000 objednávek


VIDEO Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi získal za necelý týden více než 100 000 objednávek pro svůj...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům


VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Naprostá katastrofa, říkají analytici. Tesle poprvé za čtyři roky klesl odbyt


Odbyt amerického výrobce elektromobilů Tesla se v letošním prvním čtvrtletí snížil o téměř devět...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz


VIDEO Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Úraz elektrickým proudem. Kocovina z bateriových aut se šíří autoprůmyslem


VIDEO Šéfové automobilek zatahují za elektrickou ruční brzdu, protože poptávka po elektromobilech neroste...

Hlavní zprávy

Důležité je přijmout svoji identitu a bojovat za svá práva, říká manažerka Klára Sobotková

vydáno 23. dubna 2024  18:30

Ve světě, kde dominovali muži, se odvážila zaujmout klíčové pozice. Klára Sobotková se stala průkopnicí průmyslového sektoru v České republice. Od roku...  celý článek

Ve čtvrtek vše předvedeme lidem a já se už nemůžu dočkat, těší se Anna K.

vydáno 23. dubna 2024  12:30

Čerstvá držitelka Ceny Anděl za píseň Údolí včel Anna K. zve své fanoušky na dva koncerty. V pražském Foru Karlín ve čtvrtek a o dva dny později v...  celý článek

Braník ve víru změn. Nový biotop hlídá tučňáčí rodinka. Z ohořelé ostudy bude park

vydáno 23. dubna 2024  5:30

Kouř na obloze a zvuk sirén. V Braníku v poslední době evergeen. Opuštěný areál bývalých stavebnin hoří několikrát do roka. Objekt na začátku Vrbovy ulice...  celý článek

U sebe doma vyrobím, na chalupě si pak posvítím? Jenže je to trochu jinak

vydáno 22. dubna 2024  18:30

České obecné fotovoltaické prostředí srší optimismem, ale současně v něm vládne mezi lidmi hodně legend. Jednou z nich je třeba možnost sdílení energie...  celý článek