„Neskákej mi pod kola!“ Tak se nazývá nová osvětová bezpečnostní kampaň, jež má v budoucnu v hlavním městě zabránit srážkám tramvají s chodci. Počet podobných střetů totiž každým rokem stoupá, přičemž v loňském roce došlo na smutný rekord. Jedoucí tramvaj tu usmrtila osm chodců, tedy nejvíce v historii.
Smrťácká tramvaj
Jednou z hlavních příčin podle dopravního podniku je především fakt, že si lidé mnohdy neuvědomují, jaké škody může rozjetá tramvaj, jež má i na přechodu pro chodce přednost, způsobit. Do ulic proto vysílá speciální žlutočernou tramvaj T3R.P, která má na přední masce vyobrazenou hlavu nebožtíka.
„Rozhodli jsme se v komunikaci přitvrdit. Přední část tramvaje proto zaujme lebkou, na bocích jsou siluety obětí, které jejich nepozornost stála život. V zadní části je umístěn slogan, z něhož zamrazí: Pomoz mi nezabíjet! Ze strany DPP se ale nejedná o plané strašení – dramatické slogany i polep jsou zcela namístě,“ uvádí mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková.
Udržet Pražany v bdělosti
Preventivní tramvaj má podle náměstka primátora pro dopravu cestujícím dennodenně připomínat, že je nepozornost v silničním provozu může stát život. Hlavním smyslem bezpečnostní akce je proto prostřednictvím šokujícího polepu udržet nejen cestující, ale i chodce v bdělosti. „Největší nebezpečí hrozí při neopatrném přecházení vozovky. Pokud se nám díky této drsnější osvětové kampani podaří zachránit byť jeden jediný lidský život, akce bude mít smysl,“ dodává šéf dopravního Petr Witowski.
Brzdná dráha 42 metrů
To, že se rozjetá tramvaj obtížně zastavuje, cestujícím v obou vozech připomíná jakési dlouhé pravítko. Je namalované na podlaze a ukazuje, jak dlouhou brzdnou dráhu tramvaje mají.
„Zatímco u střetů chodce s automobilem je ve většině případů viníkem řidič, právě u střetů s tramvajemi bohužel fatálně chybují sami chodci. Často si například neuvědomují, že tramvaj má na přechodu přednost. Brzdná dráha nezatížené tramvaje z padesáti kilometrů v hodině činí zhruba 42 metrů, při zatížené ještě více. Osobní vůz stejnou rychlost ubrzdí na zhruba třinácti metrech,“ říká vedoucí oddělení BESIP ministerstva dopravy Tomáš Neřold.
Neštěstí poznamenají řidiče i chodce
K nejvýraznějšímu neštěstí došlo loni na náměstí I. P. Pavlova v polovině května. Tramvaj tu srazila dvojici cizinců kolem šedesáti let. Po 45 minutách oživování bohužel zraněním podlehli. Dvojice tehdy podle svědků přecházela částečně mimo přechod a ještě k tomu na červenou. Řidič, který se k nim řítil v desítkách tun vážícím kolosu, neměl proto šanci nehodě zabránit. O tři dny později srazila ve Vršovicích dopoledne tramvaj osmdesátiletou ženu. Následně ji odvezla s úrazem hlavy a nohou záchranka.
Neskákat pod kola!
|
„Řidič, který podobnou nehodu zažije, má pak trauma na celý život. Je jasné, že každý se s podobnou zkušeností vyrovnává po svém. Někdo ji nese lépe, někdo podstatně hůře,“ komentoval tehdy souvislosti pro deník Metro vedoucí odboru technické kontroly dopravního podniku Martin Doubek.
Sluchátka – úhlavní nepřítel řidičů i chodců
Mezi nejčastější chyby chodců ve vztahu k tramvajím, které často mívají fatální následky, patří kromě skloňovaného nedávání přednosti tramvaji na přechodu pro chodce také přecházení těsně před tramvají (řidič chodce často nemá šanci zahlédnout). Množství střetů má podle dopravního podniku na svědomí také nahlížení před tramvaj ve snaze přeběhnout na chodník (z protisměru může vyjet míjející tramvaj) či vstoupení do cesty rozjíždějící se tramvaji (chodec neodhadne brzdnou dráhu).
„Samostatnou kapitolou jsou chodci se sluchátky na uších, kvůli nimž neslyší přijíždějící tramvaj a nedokážou včas zareagovat na blížící se nebezpečí,“ doplňuje dopravce.