metro.cz

Počasí v Praze

7 °C / 10 °C

Čtvrtek, 21. listopadu 2019. Svátek má Albert.
Do ulic proto vyjela nová tramvaj, která má upozornit na fatální následky...
Další 4 fotografie v galerii
Do ulic proto vyjela nová tramvaj, která má upozornit na fatální následky střetu chodců s tramvají. | foto: DPP

Aby nesrážely, musí pražské tramvaje strašit

29. března 2019  5:26 Filip Jaroševský Metro.cz
V metropoli startuje kampaň na prevenci střetů MHD s chodci. Poslouží v ní i tramvaj polepená siluetami nebožtíků.

„Neskákej mi pod kola!“ Tak se nazývá nová osvětová bezpečnostní kampaň, jež má v budoucnu v hlavním městě zabránit srážkám tramvají s chodci. Počet podobných střetů totiž každým rokem stoupá, přičemž v loňském roce došlo na smutný rekord. Jedoucí tramvaj tu usmrtila osm chodců, tedy nejvíce v historii.

Do ulic proto vyjela nová tramvaj, která má upozornit na fatální následky střetu chodců s tramvají.

Do ulic proto vyjela nová tramvaj, která má upozornit na fatální následky střetu chodců s tramvají.

Smrťácká tramvaj
Jednou z hlavních příčin podle dopravního podniku je především fakt, že si lidé mnohdy neuvědomují, jaké škody může rozjetá tramvaj, jež má i na přechodu pro chodce přednost, způsobit. Do ulic proto vysílá speciální žlutočernou tramvaj T3R.P, která má na přední masce vyobrazenou hlavu nebožtíka.

„Rozhodli jsme se v komunikaci přitvrdit. Přední část tramvaje proto zaujme lebkou, na bocích jsou siluety obětí, které jejich nepozornost stála život. V zadní části je umístěn slogan, z něhož zamrazí: Pomoz mi nezabíjet! Ze strany DPP se ale nejedná o plané strašení – dramatické slogany i polep jsou zcela namístě,“ uvádí mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková.

Udržet Pražany v bdělosti
Preventivní tramvaj má podle náměstka primátora pro dopravu cestujícím dennodenně připomínat, že je nepozornost v silničním provozu může stát život. Hlavním smyslem bezpečnostní akce je proto prostřednictvím šokujícího polepu udržet nejen cestující, ale i chodce v bdělosti. „Největší nebezpečí hrozí při neopatrném přecházení vozovky. Pokud se nám díky této drsnější osvětové kampani podaří zachránit byť jeden jediný lidský život, akce bude mít smysl,“ dodává šéf dopravního Petr Witowski.

Brzdná dráha 42 metrů
To, že se rozjetá tramvaj obtížně zastavuje, cestujícím v obou vozech připomíná jakési dlouhé pravítko. Je namalované na podlaze a ukazuje, jak dlouhou brzdnou dráhu tramvaje mají.

Do ulic proto vyjela nová tramvaj, která má upozornit na fatální následky střetu chodců s tramvají.

Do ulic proto vyjela nová tramvaj, která má upozornit na fatální následky střetu chodců s tramvají.

„Zatímco u střetů chodce s automobilem je ve většině případů viníkem řidič, právě u střetů s tramvajemi bohužel fatálně chybují sami chodci. Často si například neuvědomují, že tramvaj má na přechodu přednost. Brzdná dráha nezatížené tramvaje z padesáti kilometrů v hodině činí zhruba 42 metrů, při zatížené ještě více. Osobní vůz stejnou rychlost ubrzdí na zhruba třinácti metrech,“ říká vedoucí oddělení BESIP ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Neštěstí poznamenají řidiče i chodce
K nejvýraznějšímu neštěstí došlo loni na náměstí I. P. Pavlova v polovině května. Tramvaj tu srazila dvojici cizinců kolem šedesáti let. Po 45 minutách oživování bohužel zraněním podlehli. Dvojice tehdy podle svědků přecházela částečně mimo přechod a ještě k tomu na červenou. Řidič, který se k nim řítil v desítkách tun vážícím kolosu, neměl proto šanci nehodě zabránit. O tři dny později srazila ve Vršovicích dopoledne tramvaj osmdesátiletou ženu. Následně ji odvezla s úrazem hlavy a nohou záchranka.

Neskákat pod kola!

  • Loni došlo v Praze ke 104 střetům tramvaje s chodcem. Osm z nich bylo smrtelných. Na rozdíl od posledních let se tak výrazně zvýšil počet těchto úmrtí. Statistika přitom zahrnuje pouze úmrtí do čtyřiadvaceti hodin po nehodě.
  • Pro srovnání – v roce 2017 se střetlo s vozem tramvaje 111 chodců, zemřelo jich však proti loňsku méně, tři lidé. V roce 2016 se jich přitom s tramvají střetlo jen 75 a zraněním podlehli dva.
  • Drtivé většině srážek tramvaje s chodcem lze předcházet. Přesto však každoroční statistiky tramvajových kolizí nejsou nijak povzbudivé a jejich počet vzrůstá. Většina srážek tramvaje s chodcem, která se v hlavním městě odehraje, není smrtelná. Pokud se ale některé z osob stane újma na zdraví, probíhá takzvaná komisionální prohlídka tramvaje.
  • Tato prohlídka se obvykle uskutečňuje týden po události, kdy je vůz policií po nehodě odstaven do speciálního ochranného boxu a tam zaplombován. Po týdnu se sundá plomba a jde se za účasti odborníků vyšetřovat.
  • Na osvětové kampani „Neskákej mi pod kola!“ spolupracuje Dopravní podnik hlavního města  prahy s Besipem, policií, Ropidem a magistrátem. Další informace jsou na www.neskakejmipodkola.cz.

„Řidič, který podobnou nehodu zažije, má pak trauma na celý život. Je jasné, že každý se s podobnou zkušeností vyrovnává po svém. Někdo ji nese lépe, někdo podstatně hůře,“ komentoval tehdy souvislosti pro deník Metro vedoucí odboru technické kontroly dopravního podniku Martin Doubek.

Sluchátka – úhlavní nepřítel řidičů i chodců
Mezi nejčastější chyby chodců ve vztahu k tramvajím, které často mívají fatální následky, patří kromě skloňovaného nedávání přednosti tramvaji na přechodu pro chodce také přecházení těsně před tramvají (řidič chodce často nemá šanci zahlédnout). Množství střetů má podle dopravního podniku na svědomí také nahlížení před tramvaj ve snaze přeběhnout na chodník (z protisměru může vyjet míjející tramvaj) či vstoupení do cesty rozjíždějící se tramvaji (chodec neodhadne brzdnou dráhu).

„Samostatnou kapitolou jsou chodci se sluchátky na uších, kvůli nimž neslyší přijíždějící tramvaj a nedokážou včas zareagovat na blížící se nebezpečí,“ doplňuje dopravce.

Komentáře

Hlavní zprávy

Češi, mistři v odkládání řešení problémů. Televizní tma přijde za týden

Ještě jednou Hřebeny, jak se nazývá nejsevernější výspa Brd, jež dosahuje až do...
vydáno 20. listopadu 2019  14:47

Konec starého vysílání nastane nejdřív v Praze a jejím okolí.  celý článek

GALERIE: Podívali jsme se do průzkumné šachty metra D. Bagry jsou už 31 metrů pod Pankrácí

Práce na dně šachty je náročná.
vydáno 20. listopadu 2019  5:08

Stroje utichly a prach si sedá do louží na dně jámy. Všude je bahno. Teplota je kolem pěti stupňů Celsia. Je čtvrtek 14. listopadu a my jsme se nechali...  celý článek

Šťastné a zadlužené! I takové jsou Vánoce

Ilustrační snímek
vydáno 19. listopadu 2019  13:37

Kupte nyní, plaťte za měsíc, po Vánocích, po Novém roce. Tlak na zadlužování s blížícími se svátky roste.  celý článek

Vlídná WC postupně přibývají

Ilustrační snímek
vydáno 19. listopadu 2019  5:16

Každé město v Česku mívalo (nebo stále má) vyhlášené „veřejné toalety“. Nedostatek kultivovaných toalet nebo jejich úplná absence totiž vedly k tomu, že...  celý článek

Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám