metro.cz

Počasí v Praze

3 °C / 8 °C

Středa, 14. dubna 2021. Svátek má Vincenc.

Větší foto
Cookies s kousky čokolády (ilustrační foto) | foto: Profimedia.cz

Alespoň jednou v týdnu pekly v minulém roce dvě z pěti českých a slovenských domácností

  15:03
Dvě období připoutají hospodyňky k domácí troubě víc než zbytek roku. Jsou to Vánoce a Velikonoce. Také to ale covid částečně změnil.

Platí-li, že v epidemii jsme v průměru přibrali šest kilogramů k předchozí hmotnosti, na vině není jenom omezený pohyb. Home office, zavřené provozy a další omezení nás nasměrovaly víc k domácí přípravě jídla. Výrazně víc jsme se však soustředili na výrobu sladkostí. Potvrzuje to poslední průzkum Spotřebitelského panelu GfK za roky 2020 a 2019.

Češi si pandemický život důkladně osladili
„Alespoň jednou v týdnu pekly v minulém roce dvě z pěti českých a slovenských domácností,“ potvrzuje výsledky zkoumání Ladislav Csengeri, ředitel Consumer Panel & Services GfK pro Česko a Slovensko. V našich i slovenských kuchyních výrazně víc voněly slané a sladké koláče, dorty a dezerty, a to nejen na oslavy či pro návštěvy, kterých kvůli restrikcím pohybu přece výrazně ubylo.

Podle čeho kulinaříme?

  • Stravovací trendy lze vyčíst také z prodejů kuchařských knih. Například na e-shopu Alza je momentálně nejžádanější titul 29 dní. Ten se ale týká receptů vedoucích ke zhubnutí. 
  • Z dvaceti nejprodávanějších titulů se čtyři soustředí na zdravé vaření, šest se týká sladkého a cukrařiny.
  • Mezi nejprodávanější tituly patří ty „personalizované“ známými tvářemi – tedy kuchařky Romana Vaňka nebo Zdeňka Pohlreicha.

„Pekly hlavně rodiny s dětmi v předškolním věku, s dětmi navštěvujícími základní školu,“ konstatuje Ladislav Csengeri. Upozorňuje také, že počet domácností, které si dopřály domácí koláč alespoň jednou týdně, vzrostl výrazněji v Česku než u našich východních sousedů.

Sváteční kalorie se jen pohrnou
Velikonoce jsou současně příležitostí, jak narušit či přerušit úsilí o zdravější životní styl. I když se lidé více vrhli na běhání a nestěžují si ani prodejci jízdních kol, na menším počtu obézních se to zatím nijak neprojevilo. Nadváhou či obezitou u nás trpí více než dvě třetiny mužů. Velikonoční hodování a další konzumace to ještě podpoří.

Ke štíhlejší linii nepřispěje proto ani velikonoční nabídka českých pivovarů. Ty jako obvykle útočí na spotřebitele nejrůznějšími pivními speciály. Mezi nejtradičnější velikonoční patří zelené pivo, které bývá dobarvováno jak bylinami, tak likéry. Na rozdíl od balených potravin se z etikety piva konzument nedozví, kolik kalorií do svého těla napumpuje. Pokud se jedná o dvanáctku, dostanete do těla jedním půllitrem přes 220 kilokalorií, což odpovídá přibližně stogramové porci libovější vepřové kotlety. Zatímco pět kotlet na posezení si dá málokdo, pět velikonočních piv na jedno posezení nebývá zase až tak výjimečných.

Pobyt doma vedl ke kulinářským inovacím
Za poslední rok jsme víc sahali po kuchařských knihách. Inspiraci pro pečení jinak, než nás učili babičky a prababičky, si vyzkoušelo více než čtyřicet procent českých domácností. Ty slovenské byly ještě inovativnější. Nové postupy si našly cestu do takřka poloviny slovenských domácích kuchyní.

Nápady však lidé nehledali jenom v literatuře. Nejvíc fungovala výměna nápadů mezi rodinami a známými. „Samozřejmě také internet, až dvě třetiny hospodyněk vycházejí z námětů, které si tu našly,“ komentuje inovativnost v pečení Csengeri z GfK.

I když si usnadňujeme práci nákupem polotovarů, při loňském pečení si například listovým těstem z obchodu vypomáhala jen část domácností, i tento druh si leckdo sám vyráběl. Více než čtyřicet procent koláčů, buchet a dalších sladkostí se v troubách upeklo z kynutého nebo litého těsta.

Leckteré recepty lidé pochytili také z televize, kde se vlastně vaří a peče všude, nejen ve specializovaných kulinářských pořadech. Gastronomické kouzlení je i v ranních vysíláních nebo v pořadech určených vysloveně domácím kutilům. 

Komentáře

Hlavní zprávy

A to víte, že...? Zábavné statistiky mizí z metra. Jsou považovány za reklamní smog

vydáno 14. dubna 2021  6:19

Technické údaje a statistiky z provozu MHD se objevily v rámečcích ve vagonech již v roce 2014. Nyní ustupují.  celý článek

Nabídl se nám i odborník na opravu slunečních hodin, říkají noví majitelé usedlosti Cibulka

vydáno 13. dubna 2021  18:52

S opravou areálu rádi pomůžeme, slibují lidé na sociálních sítích i v anketě. Objekt má být zrekonstruovaný do roku 2026.   celý článek

Nejen Cibulka. Deník Metro připomíná další známé squaty a jejich ne vždy růžové konce

vydáno 13. dubna 2021  17:07

Říká se jim různě – autonomní, kulturní či sociální centra nebo prostě jen hanlivě squaty. Tyhle zdánlivě veřejné a zároveň opuštěné budovy mají jedno...  celý článek

Aranžérie přináší květiny na sto způsobů

vydáno 13. dubna 2021  15:05

Květinová dílna Aranžérie se nachází v Praze 4. Zároveň jde také o sociální podnik.   celý článek

Vaše fotky z Prahy