metro.cz

Počasí v Praze

-6 °C / -1 °C

Úterý, 22. ledna 2019. Svátek má Slavomír.
I ve stáří je důležitý pravidelný pohyb
I ve stáří je důležitý pravidelný pohyb | foto: Profimedia.czProfimedia.cz

Ani ve stáří nezapomínejte na své koníčky

15. července 2017  7:29 Markéta Králová
Ani s blížícím se důchodem není čas nazout bačkory. Stáří si užijte.

Pokud jste se rozhodli v důchodu trávit čas před televizí a zavření doma, není to nejlepší nápad. Jistě že si potřebujete odpočinout. Ovšem lépe a aktivně. Trénujte mozek i tělo a budete se cítit mnohem lépe.

Pohyb je pro seniorský věk nenahraditelný. Cvičení sice neumožní zcela odstranit zdravotní potíže, ale může podstatně snížit jejich další rozvoj. „Tělesná aktivita ve vysokém věku navíc kromě tělesné schránky udržuje v dobré kondici i mozek,“ říká neuroložka Jana Filipová a pokračuje: „Podle posledních výzkumů pohyb zlepšuje přítok krve do mozku, a tím snižuje nebezpečí demence a mrtvice. Kromě toho tělesná aktivita stimuluje růst nervů v oblasti mozku, která podstatně ovlivňuje paměť.“ Pohybem se tedy udržíte v tělesné kondici i duševní pohodě. A nezapomínejte, o rekordy už dávno nejde. Najděte si tedy pohyb, který vás bude bavit.

Stejně jako celý náš organismus s námi stárne i náš mozek. Proto bychom ho měli co nejčastěji namáhat, abychom si zachovali duševní svěžest co možná nejdéle. „S mozkem je to totiž jako se svalem. Když ho netrénujete, pomaličku zakrní. A nemusíte si toho ani všimnout. Takže bez ohledu na věk bychom měli své buňky namáhat. Není třeba zrovna usilovně studovat, dokonce i třeba luštění křížovky nebo zábavné soutěže nás nutí mozek cvičit,“ radí neuroložka Jana Filipová. Co bychom tedy podle ní měli dělat?

Co si vybrat

Plavání

  • Jedním z nejlepších sportů pro seniory je bezpochyby plavání. Voda odlehčuje zátěž, šetří klouby, perfektně protáhne svaly a velmi pomáhá při artróze či problémech s páteří.

Choďte ven

  • Už jen pouhá chůze pomůže pohybovému aparátu, zlepší oběh krve i klouby. Procházky by ale měly být pravidelné. Nesmíte se přetěžovat, ale i dvacet minut denně výrazně zlepší vaši kondičku.

Nordic walking

  • Nordic walking je čím dál oblíbenější. Při sportovní chůzi se speciálními holemi se klasická procházka mění v efektivní cvičení, které léčí srdce i metabolismus. Hodí se pro starší osoby hlavně proto, že proti „procházkové“ chůzi jde skutečně o aktivní cvičení.

Cvičte i neurony

  • Myslíte si, že na studium je už pozdě? To jste na omylu, naopak váš mozek to ocení. Zkuste se třeba jen tak pro zábavu učit cizí jazyk nebo zvládnout základy počítače.

Luštěte, vyškrtávejte

  • Křížovky, sudoku nebo osmisměrky jsou velmi zábavnou formou, jak trénovat neurony a zároveň se dozvědět něco nového.

Hrajte si

  • Pro posilování mozku jsou ideální i stolní hry založené na pozornosti, jako je pexeso, karty, scrabble nebo dáma a šachy.

Komentáře

Hlavní zprávy

Proměnu průduchu na droida R2D2 z Hvězdných válek mapuje nový dokument

Filip Brouk a jeho R2D2 na Folimance.
vydáno 22. ledna 2019  6:52

Když se před rokem a půl prakticky přes noc přeměnila betonová větrací šachta v parku Folimanka na třímetrový model robota z filmové série Star Wars,...  celý článek

Sloupek Mardoši: Zvonky dveří

Mardoša, člen skupiny Tata Bojs
vydáno 21. ledna 2019  10:15

V našich představách nám spílali z oken, házeli věci, smáli se, zuřili, píše Mardoša pro deník Metro ve svém sloupku.  celý článek

Dalo se úniku plynu z rolby předejít?

Hasiči a záchranáři zasahovali na zimním stadionu v pražských Holešovicích, kde...
vydáno 21. ledna 2019  5:56

Únik oxidu uhelnatého z rolby holešovického stadionu se stále vyšetřuje. Led tu už žehlí náhradnice na elektřinu.  celý článek

Dřív měli singles na 2+kk, teď uškudlí sotva na garsonku

Bydlení (ilustrační foto)
vydáno 20. ledna 2019  12:20

Většina Čechů chce bydlet ve vlastním. Problémem je, že jenom někdo na to má.  celý článek

Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám