metro.cz

Počasí v Praze

8 °C / 3 °C

Pátek, 22. února 2019. Svátek má Petr.
Vindobona, motorový vůz řady 854
Větší foto
Vindobona, motorový vůz řady 854 | foto: Archiv České dráhyMetro.cz

ANKETA: Žabotlam, Hliník či Vindobona? Jaký je nejoblíbenější vlak v Praze?

20. prosince 2015  13:31 Metro.cz
Pražské koleji brázdí moderní bezbariérové vlaky i legendy, které vozí cestující už více než čtyřicet let. Pro někoho to jsou jen dopravním prostředky, pro jiné zase milované stroje s fascinující minulostí. Žabotlam, Hliník, Vindobona a Regionova denně vozí cestující na linkách S a R. Který vlak Pražské integrované dopravy je váš nejoblíbenější? Hlasujte v anketě deníku Metro pod tímto článkem.

Žabotlam, starý pantograf 451 nebo 452

Žabotlama, starý pantograf 451

Žabotlama, starý pantograf 451

Starý pantograf, řada 451 nebo 452, přezdívaný buď obyčejně jako pantograf nebo také jako „žabotlam“. Tento typ vlaku se stal základem pro vznik pravidelné intervalové dopravy v okolí Prahy.

V minulosti jezdil i na Ostravsku nebo kolem Košic, ale s rostoucím počtem vlaků a cestujících v okolí Prahy byly postupně všechny jednotky přesunuty do Prahy. Měly ve své době revoluční řešení se sníženou podlahou ve střední části vozu, předběhly tak dobu, jednalo se tak o jedny z první nízkopodlažních vlaků v Evropě. Rychlost je 100 km/h a nabízely 300 míst k sezení. Ve své době byly velmi moderní a komfortní (ještě běžně jezdily parní lokomotivy a na osobních vlacích vozy s dřevěnými lavicemi), měly koženkou polstrované sedačky nebo dveře centrálně ovládané strojvedoucím.

První byly vyrobeny v roce 1964 a poslední v roce 1973. Neodmyslitelně jsou spojeny se začátkem budování Pražské integrované dopravy. V současnosti se používají už jen na posilové a vedlejší výkony, v pracovní dny je z depa vypraveno pět jednotek na linky S 4 Praha - Kralupy nad Vltavou, S 41 Roztoky u Prahy - Praha-Libeň a jako operativní záloha.

CityElefant nebo hliník, pantograf řady 471

CityElefant nebo hliník

CityElefant nebo hliník

Moderní pantograf řada 471, přezdívaný jako CityElefant nebo také jako „hliník“. To pro svou skříň vyrobenou z hliníkových profilů. Prototyp vznikl před rokem 2000, ve větší míře se postupně využívají v Pražské integrované dopravě cca od roku 2000.

Dnes jsou hlavním vozidlem, obsluhují všechny důležité elektrifikované tratě v okolí Prahy a jezdí až do Ústí nad Labem, Pardubic a dalších měst. O víkendech také na rychlících.

Podstatně změnily kvalitu cestování oproti dosluhujícím „žabotlamám“. Jsou nízkopodlažní, vybavené pro cestování vozíčkářů (rampy, bezbariérové WC), cyklistů, maminek s kočárky, cestující jsou o zastávkách informování audiovizuálním informačním systémem. Interiér je klimatizovaný. Nabízí přes 300 míst k sezení a jen 23 mít v 1. třídě. Tam jsou k dispozic také sklopné nebo rozkládací stolky a u několika míst elektrické zásuvky pro napájení notebooků a mobilních telefonů. Vlaky mohou jezdit až 140 km/h. V Praze je jich nyní deponováno přes 70.

Regionova, řada 814

Reginova, označení řada 814

Reginova, označení řada 814

Regionova, označení řada 814, vznikla modernizací starších motoráčků v letech 2005 až 2008. Na rozdíl od předchozích vozů je částečně bezbariérová, nabízí tak snadné cestování vozíčkářům a maminkám s kočárky. Také obyčejné koženkou potažené lavice s nízkou opěrkou zad byly nahrazeny textilem potaženými sedačkami s opěrkou hlavy a rukou.

Navíc místo pěti míst na šířku vozu jsou dnes jen čtyři místa, sedačky jsou tak širší a širší je i ulička, kterou se snáze prochází. Vozy mají audiovizuální informační systémy, které hlásí trasu a zastávky. Jejich rychlost je 80 km/h a kapacita 84 míst k sezení. Jednotky Regionova jezdí například na vlacích na linkách S8 a S80 z Prahy přes Vrané nad Vltavou do Dobříše a Čerčan nebo na lince S 5 z Prahy do Kladna.

Vindobona, motorový vůz řady 854

Vindobona, motorový vůz řady 854

Vindobona, motorový vůz řady 854

Poslední je motorový vůz řady 854. Někteří mu říkají „Vindobona“, protože vznikl na konci 60. let pro provoz mezistátního vlaku Vindobona Berlín - Praha - Vídeň. Další přezdívku má podle hydrodynamické převodovky - „hydra“.

V letech 2000 až 2006 proběhla jejich sériová modernizace. Obdržely nový interiér s čalouněnými sedačkami, rozhlasovým hlášením, novými předsuvnými dveřmi ovládanými tlačítky a další vylepšení jak z pohledu cestujících, tak v technické části.

K vozům patří série přípojných vozů, které byly modernizovány před několika lety. I ony obdržely nové čalouněné sedačky, předsuvné dveře ovládané tlačítky, toalety s uzavřeným systémem, které je možné použít i ve stanici nebo v nich byly zřízeny prostory pro přepravu většího množství jízdních kol.

Tyto motorové vozy jezdí například na lince S 4 a R 3 z Prahy do Mladé Boleslavi, přípojné vozy s lokomotivou „brejlovec“ také na lince R 5 z Prahy přes Kladno do Rakovníka.

Hlasování potrvá do 9 hodin 31. prosince 2015.

Jaký je váš nejoblíbenější vlak v Praze?

celkem hlasů: 1868

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 9:00 31. prosince 2015. Anketa je uzavřena.

Žabotlam 677
Vindobona 659
CityElefant 461
Regionova 71

Komentáře

Hlavní zprávy

Pod Hradištěm voní Itálie. Kousek od Litoměřic funguje první česká pršuterie

Vlastimil Chovaneček mladší (vlevo) a jeho bratr Tomáš.
vydáno 22. února 2019  17:39

„Naší inspirací je italská cesta. Cesta slunce, vína, dobrého jídla a rodiny,“ říká Vlastimil Chovaneček mladší a rozhlíží se po Českém středohoří. Tady,...  celý článek

Starosto, přijeďte! Jsou čtyři ráno a kokrhá mi tady kohout

Volání v tramvaji (ilustrační foto)
vydáno 22. února 2019  15:12

Aby k nim měli občané blíž, zveřejňuje většina starostek a starostů malých obcí i menších měst číslo svých mobilních telefonů. Pro případ urgentních...  celý článek

Na kostel je přilepen stánek. Podle památkářů je konstrukce v pořádku

Stánky zde byly už v minulosti.
vydáno 22. února 2019  10:54

„Na toto jsem narazila v Týnské ulici. Na jednu z nejpůsobivějších památek Prahy, kostel Matky Boží před Týnem, je nalepen prodejní stánek, který čeká na...  celý článek

Na vlastní kůži. Vyzkoušel jsem si rychlocvičení

Redaktor ve fitku
vydáno 22. února 2019  8:47

Na první pohled se nezdá, že by se tato malá tělocvična v Holešovicích lišila od ostatních. Přece jen se tu ale maká jinak. „Chtěl bych vás pozvat na...  celý článek

Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám