Provozovatelé ubytovacích zařízení se musejí podle Stárka soustředit na tržbu za disponibilní pokoj, nikoliv na obsazenost. Je to podle něj jediný způsob, jak se porovnat s konkurencí.
Hoteliéři a restauratéři by se podle Stárka měli snažit prodávat i to, co za běžných okolností nenabízeli. V případě restaurací například dodávku občerstvení na rodinné akce, hotely mohou nabídnout například k využití své prádelny nebo sportoviště.
Pandemie a nucené uzavření provozů v cestovním ruchu způsobilo podle Stárka nejistotu oboru a úbytek zaměstnanců. Stát by měl proto podle něho otevřít trh pro zahraniční pracovníky, ale přizpůsobit se musejí i samotné provozy. Kvalitní zaměstnance je podle Stárka nutné dobře zaplatit a naučit se pracovat s menším počtem lidí, využít automatizaci či externí dodavatele.
Čeští turisté sice nemohou podle Stárka nahradit výpadek zahraničních hostů, český klient je však specifický. "Pokud se mu někde líbí, je schopen vrátit se až čtyřikrát, to u zahraničních hostů není," řekl Stárek. Podnikatelé by i k tomuto faktoru měli přihlížet, dodal.
U příjezdového cestovního ruchu je podle Stárka třeba, aby v celé Evropské unii vznikla jednotná pravidla pro překročení hranic. Provozovatelé ubytování by pak měli hosty podle něj informovat, za jakých podmínek mohou přijet a že vůbec mohou přijet.
Nadále bude podle Stárka přetrvávat trend rezervací pobytů na poslední chvíli. Lidé jsou také mnohem citlivější na sociální kontakty. Výhodu tak budou mít menší ubytovací zařízení či restaurace, které mají možnost venkovního posezení, dodal.
Informace o kongresu a jeho programu na https://kongresforgastro.cz/.