Podle skeptiků to znamená nasazení dalšího Velkého bratra do ulic hlavního města. Podle popelářů, záchranářů či hasičů jde naopak o přelomový nástroj, který neposlouží ke šmírování, ale naopak by mohl řadě lidí usnadnit život při průjezdu metropolí. Řeč je o pilotním projektu městské firmy – Operátor ICT, který před pár dny schválili praští radní. V rámci něj budou například auta svozových firem a rozvážková vozidla osazena přenositelným systémem zahrnujícím kamerové a polohové senzory.
„Přínos projektu vidíme v tom, že pomocí chytré technologie nainstalované na vozech, které již pravidelně jezdí v pražských ulicích, získáme celou škálu dat. Řeč je i o těch, které jezdí i mimo zóny placeného stání,“ říká ředitel městské firmy Tomáš Barczi s tím, že chce jeho tým data následně sdílet tak, aby k nim měly přístup i další městské společnosti.
„Ty je pak budou moct využívat pro efektivnější správu, zvyšování bezpečnosti na komunikacích ve městě nebo územní plánování,“ dodává Barczi.
Víc místa u popelnic
Zástupci magistrátu si od projektu slibují opravdu hodně. Podle primátora Zdeňka Hřiba pomohou anonymizované informace zlepšit nejen průjezdnost městem, ale pomohou také se zvýšením bezpečnosti v případě průjezdu vozidel pražské záchranky.
„Nebo i s kvalitou veřejného prostoru kolem kontejnerů s odpadem,“ míní primátor Hřib s tím, že projekt podporuje plnění cílů v rámci Plánu udržitelné mobility Prahy a okolí.
Umělá inteligence
Podle projektového manažera Operátora ICT Vojtěcha Štěcha se bude v ulicích Prahy pohybovat plnohodnotná umělá inteligence. Ta se bude umět nejen sama učit a přizpůsobovat okolnostem, ale nebude rovněž nutné ji neustále seřizovat.
„Že bude svou práci zvládat po neomezenou dobu a bez zásahu člověka, je samozřejmě zásadní výhodou. Projekt nám také umožní nejen průběžně a v reálném čase sledovat šířku záchranářské uličky pro vozidla integrovaného záchranného sboru, ale i špatně zaparkovaná vozidla bránící například svozu odpadu nebo nepořádek kolem kontejnerů na tříděný odpad,“ vysvětluje pro deník Metro Štěch.
Kde je to nejhorší? Nejspíš na Velké Ohradě
Deník Metro se obrátil také na zaměstnance Pražských služeb, jejichž vozidla mají být chytrými senzory osazena jako jedna z prvních. Podle mluvčího svozové společnosti Radima Many zde však o novince mnoho informací nemají. Rozhodně se však na ni těší. Dle Many je totiž třeba neblahou situaci v ulicích řešit. „Jakékoliv relevantní řešení, které napomůže plynulejšímu svozu odpadu, bude ku prospěchu. Nevhodně zaparkovaná auta svozy skutečně komplikují,“ komentuje pro deník Metro Mana.
V některých oblastech metropole se zaměstnanci Pražských služeb vypořádávají s problémovými situacemi prakticky denně. „Není ideální, když nemůžeme vysypat popelnice kvůli špatně zaparkovaným vozidlům a musíme vypravit náhradní menší svozové auto. Není to ani ekonomické, ani ekologické,“ doplňuje pro Metro Mana, podle kterého se podobné situace nejčastěji odehrávají v Praze 4 či na Velké Ohradě v Praze 13.
Překážky i pro sanitky
|