metro.cz

Počasí v Praze

8 °C / 15 °C

Pátek 30. září 2022. Svátek má Jeroným, Ráchel

Další 1 fotografie v galerii
Technologie umí rozpoznat překážku, označit ji a vyhodnotit její případnou rizikovost. | foto: OICTMetro.cz

Auta popelářů a poslíčků vybojují sanitkám potřebné místo

  17:20
Šířku záchranářské uličky či vozidla bránícího svozu odpadu bude v ulicích metropole monitorovat chytrá technologie.

Podle skeptiků to znamená nasazení dalšího Velkého bratra do ulic hlavního města. Podle popelářů, záchranářů či hasičů jde naopak o přelomový nástroj, který neposlouží ke šmírování, ale naopak by mohl řadě lidí usnadnit život při průjezdu metropolí. Řeč je o pilotním projektu městské firmy – Operátor ICT, který před pár dny schválili praští radní. V rámci něj budou například auta svozových firem a rozvážková vozidla osazena přenositelným systémem zahrnujícím kamerové a polohové senzory.

„Přínos projektu vidíme v tom, že pomocí chytré technologie nainstalované na vozech, které již pravidelně jezdí v pražských ulicích, získáme celou škálu dat. Řeč je i o těch, které jezdí i mimo zóny placeného stání,“ říká ředitel městské firmy Tomáš Barczi s tím, že chce jeho tým data následně sdílet tak, aby k nim měly přístup i další městské společnosti.

„Ty je pak budou moct využívat pro efektivnější správu, zvyšování bezpečnosti na komunikacích ve městě nebo územní plánování,“ dodává Barczi.

Víc místa u popelnic
Zástupci magistrátu si od projektu slibují opravdu hodně. Podle primátora Zdeňka Hřiba pomohou anonymizované informace zlepšit nejen průjezdnost městem, ale pomohou také se zvýšením bezpečnosti v případě průjezdu vozidel pražské záchranky.

„Nebo i s kvalitou veřejného prostoru kolem kontejnerů s odpadem,“ míní primátor Hřib s tím, že projekt podporuje plnění cílů v rámci Plánu udržitelné mobility Prahy a okolí.

Je ulice dost široká? Kamery změří její šířku, a to zcela automaticky a po celé délce.

Umělá inteligence
Podle projektového manažera Operátora ICT Vojtěcha Štěcha se bude v ulicích Prahy pohybovat plnohodnotná umělá inteligence. Ta se bude umět nejen sama učit a přizpůsobovat okolnostem, ale nebude rovněž nutné ji neustále seřizovat.

„Že bude svou práci zvládat po neomezenou dobu a bez zásahu člověka, je samozřejmě zásadní výhodou. Projekt nám také umožní nejen průběžně a v reálném čase sledovat šířku záchranářské uličky pro vozidla integrovaného záchranného sboru, ale i špatně zaparkovaná vozidla bránící například svozu odpadu nebo nepořádek kolem kontejnerů na tříděný odpad,“ vysvětluje pro deník Metro Štěch.

Kde je to nejhorší? Nejspíš na Velké Ohradě
Deník Metro se obrátil také na zaměstnance Pražských služeb, jejichž vozidla mají být chytrými senzory osazena jako jedna z prvních. Podle mluvčího svozové společnosti Radima Many zde však o novince mnoho informací nemají. Rozhodně se však na ni těší. Dle Many je totiž třeba neblahou situaci v ulicích řešit. „Jakékoliv relevantní řešení, které napomůže plynulejšímu svozu odpadu, bude ku prospěchu. Nevhodně zaparkovaná auta svozy skutečně komplikují,“ komentuje pro deník Metro Mana.

V některých oblastech metropole se zaměstnanci Pražských služeb vypořádávají s problémovými situacemi prakticky denně. „Není ideální, když nemůžeme vysypat popelnice kvůli špatně zaparkovaným vozidlům a musíme vypravit náhradní menší svozové auto. Není to ani ekonomické, ani ekologické,“ doplňuje pro Metro Mana, podle kterého se podobné situace nejčastěji odehrávají v Praze 4 či na Velké Ohradě v Praze 13.

Překážky i pro sanitky

  • Někde se v Praze po překážkách pátrá, aby mohly být odstraněny, jinde vznikají i přes protesty záchranářů.
  • V hlavním městě se v současné chvíli nachází více než šestnáct kilometrů tramvajových tratí se zatravněným svrškem. Dopravní podnik s požehnáním magistrátu vysazuje mezi koleje trávu, ale i políčka s květinami. K vidění jsou třeba na smyčkách Sídliště Řepy a Spořilov, ale i na Břevnově či v Hostivaři.
  • Travnaté plochy mezi kolejemi však komplikují život záchranářům. Jak pásy zeleně, tak vyvýšené pražce obsypané kamením totiž nutí sanitky jezdit kolem kolejí a hledat nějakou vybetonovanou plochu, přes kterou lze přejet. Podle mluvčí záchranky Jany Poštové se zástupci složek Integrovaného záchranného systému postavili proti budování pásu již v roce 2010. Magistrát ani dopravce však dle dřívějších vyjádření záchranářů nebral dosud jejich stížnosti v potaz.

Komentáře

Hlavní zprávy

Umění zahalené v kouři nebo street art v kostele. Navštívili jsme pražské galerie

vydáno 30. září 2022  5:22

Jedno odpoledne. Tři výstavy. Banksy, Mucha a V kroužcích dýmu. Prošli jsme za jeden den tři velké expozice a prohlédli si díla významných mistrů....  celý článek

Parkování zaplatíte už také přes aplikaci Lítačka. Zóny pohlídá nová firma

vydáno 29. září 2022  19:08

Pražské řidiče čeká v těchto dnech několik poměrně příjemných novinek. Městská společnost Operátor ICT (OICT) rozšířila ve spolupráci s Technickou správou...  celý článek

Naše analýzy pomáhají měnit Prahu k lepšímu, říká šéf pražských „datařů“ Kotmel

vydáno 29. září 2022  16:18

Je robustní, veliká a spolehlivá. Tak hovořili její tvůrci o nové datové platformě Golemio, kterou spustil magistrát ve spolupráci s městskou společností...  celý článek

Kde jsou nejdražší nově postavené byty v Praze? Teď na dvojce, šestce a sedmičce

vydáno 29. září 2022  13:05

Majitelé novobytů stárnou. K pořízení vlastní střechy nad hlavou se nyní v Praze dopracují až po čtyřicítce.  celý článek