metro.cz

Počasí v Praze

12 °C / 23 °C

Úterý, 3. srpna 2021. Svátek má Miluše.

Další 2 fotografie v galerii
Unikátní model bývá k vidění v rámci prezenčních stánků dopravního podniku | foto: SPSD

Autobus na vodík stvořili mladí šampióni z Motola

  10:55
Studenti Střední průmyslové školy dopravní bodují i s autíčky na alternativní pohon. Unikátní modely pod zámkem nedrží.

Postavit funkční model autobusu pražské MHD poháněný výhradně bombičkou naplněnou vodíkem není jen tak. Povedlo se to však studentům Střední průmyslové školy dopravní, jejíž budova se nachází na příznačném místě – vedle tramvajové točny v Motole. Místní partička z řad budoucích autotroniků a elektromechaniků pro dopravní prostředky má již s podobnými projekty zkušenosti. Jejich závodní autíčka poháněná vodíkem trhají rekordy na závodech modelů již pěkných pár let.

„Model autobusu si mohou zájemci prohlédnout vždy tam, kde se formou stánku prezentuje dopravní podnik. Naposledy to bylo třeba před pár dny v Ondříčkově ulici na Praze 3, včera byl k vidění na školním veletrhu v Ostravě. Obvykle je u toho ještě atrakce v podobě trenažeru tramvaje,“ říká pro deník Metro pedagog motolské průmyslovky Jindřich Hliněnský. Zároveň je hrdým vedoucím jednoho z motolských závodnických týmů. Ty jsou ověnčeny mnoha cenami včetně čerstvého stříbra z národního kola v závodech modelů na alternativní pohon, prvního a třetího místa na mistrovství České republiky z minulých let.

Učitel Jindřich Hliněnský(vlevo) a jeho svěřenci

Učitel Jindřich Hliněnský(vlevo) a jeho svěřenci

„Na závodech je jedním z kritérií nejen rychlost, ale i celková ekologičnost projektu. V praxi to vypadá tak, že auta musí jezdit šest hodin v kuse a nespotřebovat u toho více než dvacet bombiček vodíku,“ dodává Hliněnský.

Pořízení závodního auta není levná záležitost. „Vyjde klidně i na 25 tisíc korun. Oproti tomu je vodíkový autobus za pár tisíc korun podstatně levnější. Jezdí totiž pouze demonstrativní rychlostí,“ doplňuje pro Metro Hliněnský.

Vodík v Praze

  • Dopravní podnik plánuje mezi lety 2020 a 2030 investovat do nutné obnovy autobusů až 17,5 miliardy korun. 
  • Zároveň chce podnik snížit počet vozů s dieselovým pohonem a z větší části je nahradit elektrickým, kombinovaným nebo i vodíkovým pohonem. 

Samotné závody bývají často velmi dramatické, protože studenti se během nich vypořádávají s technickými závadami způsobenými tvrdými nárazy od některých soupeřů. Bojuje se tak do posledních minut. Hliněnského svěřencům ale motivace nechybí. „Nejenže soupeří mezi sebou navzájem či v rámci školy, kde chtějí předvést ten nejlepší projekt. Je to i o tom, že kde se prezentuje dopravní podnik a my jsme tam jako zpestření, tam se také nabírají zaměstnanci. V tomhle je pro ně výhoda studovat pod záštitou dopravního podniku. Mají sem pak otevřené dveře,“ míní učitel Hliněnský.

Vodíkové auto, ať už model, či to skutečné, jezdí na elektřinu. Na rozdíl od typického elektromobilu si ji ale vyrábí samo.

„Elektřina vzniká pomocí palivového článku, kde dochází k reakci kyslíku a vodíku. Odpadním produktem je čistá voda. Žádné jiné emise z auta nejdou. Výhodou je také rekuperace, tedy proces přeměny kinetické energie dopravního prostředku při brzdění zpět na využitelnou elektrickou energii,“ vysvětluje Hliněnský.

K tomu, aby ulicemi hlavního města jezdily v budoucnu autobusy, které budou díky vodíkovému pohonu podobné modelu studentů z Motola, povede ještě dlouhá cesta. Ovšem například v Japonsku jich jezdí již několik stovek. Rozvoj jde rychle kupředu také v Kalifornii. Vodíkové autobusy jsou zapojeny ve veřejné dopravě i v Londýně.

Model připomíná nízkopodlažní trolejbus Škoda 21Tr

Model připomíná nízkopodlažní trolejbus Škoda 21Tr

„Environmentální témata jsou pro studenty nejen u nás stále více podporovaná. A to je dobře. Může to být klidně i větrná elektrárna. Na naší škole to pro studenty představuje benefit v tom, že v rámci odborného výcviku dostanou do rukou takhle drahou technologii. A díky tomu, že se seznamují s využíváním alternativních pohonů v MHD, jsou pak i zajímavým přínosem v dopravním podniku,“ doplňuje učitel.

Vedení pražského magistrátu chce do budoucna vodíkový pohon rovněž využít. Nejprve počítá s vyrobením jednoho prototypu vozu, který bude následně testován v provozu metropole na nejvytíženějších linkách.

Nevýhodou této alternativy jsou hlavně vysoké pořizovací náklady. Kromě toho budou muset technici dopravního podniku řešit množství výzev i rizik. Vodík je totiž ve spojitosti s kyslíkem velice výbušný. Chybí rovněž infrastruktura.

Komentáře

Hlavní zprávy

Průzkum deníku Metro. Zeptali jsme se vás, co říkáte na zdražení lístků na MHD

vydáno 3. srpna 2021  5:00

Od 1. srpna zdražily některé jízdenky. Zeptali jsme se vás, co si o tom myslíte. Šest nebo osm korun si nově připlácejí ti cestující, kteří byli zvyklí v...  celý článek

Brašnář z Dobrušky: Vyučil jsem se také u prvorepublikových mistrů

vydáno 2. srpna 2021  16:34

Na vlastní triko jede brašnář Pavel Matouš z Dobrušky už třináct let. Začínal aktovkami, postupně přidával opasky, peněženky a další kožené výrobky....  celý článek

Mimořádný úvodník: Jdeme za vámi do ulic!

vydáno 2. srpna 2021  15:54

Nebojte, to není výzva k revoluci. I když vlastně trochu ano. Začátkem července jsme vstoupili do 25. sezony vydávání deníku Metro, posílali jste nám...  celý článek

Deník nastávajícího otce? Ze zdánlivé banality se může vyklubat jeden z nejtěžších článků

vydáno 2. srpna 2021  14:06

Komedie Deníček moderního fotra zamíří do kin příští týden. O své „předotcovské“ postřehy se zatím na stránkách Metra dělí jeho redaktor Filip...  celý článek

Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám