metro.cz

Počasí v Praze

18 °C / 29 °C

Středa, 16. června 2021. Svátek má Zbyněk.
Ilustrační snímek | foto: koláž iDNES.cz

Bacha na sušenky v počítači, varují experti

  16:37
Otevřete stránku e-shopu a vypadne na vás hláška „cookies“. To byste měli zbystřit!

Přichází doba nákupu vánočních dárků a také více podvodných e-shopů. Češi se obracejí na Evropské spotřebitelské centrum. Mají špatné zkušenosti s nepoctivými obchodníky.

Základní znaky nedůvěryhodného e-shopu

Jak ho poznat? Stačí, když se budete řídit jednou z těchto věcí.

- Ne zcela profesionální design.

- Nikde není uvedeno, kdo je prodejce.

- Přijde-li nekvalitní či jiná než objednaná věc, není ji tedy kam vrátit. Chybí obchodní podmínky (či jsou zcela nedostačující) a informace o možnosti odstoupit od smlouvy do 14 dnů.

- Místo kontaktů je jen kontaktní formulář.

- „Strojová“ čeština – je vidět, že stránku překládal automat.

- To, že soubory cookies jsou zde uváděny jako „sušenky“, je jen jednou z řady možných chyb.

- Doména je často registrována v zahraničí (přestože může mít koncovku .cz).

- Prodejce si lze také prověřit díky návodu na webu Evropského spotřebitele evropskyspotrebitel.cz/podvod.

„Na některých stránkách je také použit automatický překlad. A tak například soubory cookies jsou v­ upozornění na jejich používání webovou stránkou přeloženy jako ‚sušenky‘. To by spotřebitelé měli brát jako varovný signál a v takovém e-shopu nejlépe nenakupovat,“ uvádí Ondřej Tichota z­ Evropského spotřebitelského centra ČR, které spotřebitelům bezplatně pomáhá řešit spory s podnikateli z jiných zemí Evropské unie, Norska a Islandu.

Stává se, že si objednali zboží z e-shopu s evropskou doménou .cz, .de nebo .fr, přitom zboží nepřišlo či přišlo nekvalitní, a to z­ Číny. Takže bylo navíc nutné platit clo, s­ čímž spotřebitel nepočítal. „Když lidé chtějí problém řešit, mnohdy zjistí, že ani nevědí, komu peníze poslali. Když výrobek přijde, není přiložena faktura a na webových stránkách chybí jakýkoli identifikační údaj a kontakt, přestože to evropské předpisy vyžadují,“ upozorňuje Tichota.

Lidem by mohla napovědět ještě další věc: v rizikových e-shopech bývá v sekci „Kontakty“ pouze kontaktní formulář. A když už někdo z internetového obchodu komunikuje, jen dává planou naději, že se řešení blíží. Stejně nabízí zboží jiné. Jak dostat peníze zpět? „Pokud spotřebitel platil kartou, jediným řešením, jak dostat peníze zpět, může být takzvaný chargeback, tedy mezibankovní nástroj, díky němuž může banka spotřebitele obrazně řečeno stáhnout zaplacenou částku zpět od banky obchodníka,“ říká Ondřej Tichota. K použití chargebacku nejsou vydavatelé karet ze zákona povinni, ale mnozí ho pro své klienty rádi provedou. Pokud spotřebitel za zboží zaplatil bankovním převodem, služby zvané chargeback není možné využít.

V poslední době se objevují také názvy domén e-shopů, které nemusí vůbec souviset se zobrazeným sortimentem. Jako příklad lze použít www.bitvaoberlin.cz – nenabízí nic, co souvisí s válkou či Berlínem, ale textil a­ obuv. 

Komentáře

Hlavní zprávy

Šéf Letní Letné: Staré cirkusy jsou teď zahnány do kouta

vydáno 16. června 2021  10:06

Artistické kousky ve vzduchu i na laně, divadelní improvizace, večerní koncerty a dětská představení. Tímto programem se proslavil festival Letní Letná,...  celý článek

Životadárná kopýtka! Ovce přírodu kultivují

vydáno 16. června 2021  9:55

Příroda to u nás nemá všude snadné. V české krajině znatelně ubývá motýlů. Pomáhají jim ale nové lokální pastvy.   celý článek

Přiletěly k vám včely? Teď je čas, kdy můžete i ve městě narazit na roj

vydáno 16. června 2021  7:44

Úly na Národním divadle, na střeše magistrátu, na hotelu a dalších komerčních budovách. Móda včelaření nekončí, ale třeba ve městě přináší i nečekané...  celý článek

Vejde se? Bus má u zastávky čekat. Dlouhé autobusy tam mají v Praze občas problémy.

vydáno 16. června 2021  5:32

Kloubové autobusy v hlavním městě nejsou vždy bezbariérové. Změna řádů by však podle vyjádření představitelů Ropidu nepomohla.  celý článek

Vaše fotky z Prahy