metro.cz

Počasí v Praze

10 °C / 17 °C

Sobota, 24. října 2020. Svátek má Nina.
Stačí vám aplikace.
Větší foto
Stačí vám aplikace. | foto: Metro.cz

Bez kontaktů a bez zdržování. Aplikace vám i chytře seřadí nákupní seznam

23. září 2020  5:01 Jiří Lizec, Pavel Urban Metro.cz
Způsoby placení změnila i pandemie. „Využívání QR kódů doporučuji, zákazník nepřichází do kontaktu s obsluhou a zaplatí pomocí mobilního telefonu,“ říká Lukáš Kovač, zakladatel společnosti Qerko, jejíž službu využívá v Praze asi 150 provozoven.

Bezkontaktní platby jsou v Česku už oblíbeným fenoménem. Stále více ale také přibývá lidí, kteří nechtějí vykládat jednotlivé produkty, jež nakoupili, z vozíku na pokladní pás a zpět. Zvláště v době pandemie koronaviru je dobré nakoupit za co nejkratší čas. Několik obchodních řetězců proto nabízí skenery na samoobslužný nákup, případně mobilní aplikace, které vše usnadní ještě více. Aplikaci Můj Globus s novinkami jsme zkusili v hypermarketu Globus v Čakovicích.

„Naše aplikace se stala jedním z nejlepších nástrojů na to, jak provést rychlý a bezpečný nákup. S vlastním telefonem, kde máte připravený nákupní seznam, a vlastní taškou se nikde nezdržujete. Skenujete v mobilu a rovnou jdete ke kase,“ říká Adéla Justová z vývojového týmu Globusu a dodává: „Nemusím provádět prakticky žádnou interakci s lidmi. Celý nákup si řídím sama a nemusím se potkat s nikým. Uchráním se sociálního kontaktu s pokladními, což je lepší pro jejich i moji bezpečnost. Vidíme z dat, že průměrný nákup se skenerem trvá zhruba čtyřicet minut, s telefonem bývá až o polovinu kratší.“

To jsme si sami následně ověřili. I když jsme neměli připravený seznam, za dvacet minut byl nákup hotový.

Chytře seřadí nákupní seznam
Zmíněná aplikace už umí například zákazníkům předřadit kupony, které nemusí nikde hledat nebo si je tisknout. Další novinkou je seřazení věcí z nákupního seznamu k sobě podle toho, kde danou položku v obchodě lidé najdou. „Díky tomu, že nákupní seznam je konkrétní, a i když nevím, co přesně to je, mám tam vždy obrázek. Typický je případ, že muži jdou nakoupit podle seznamu, který jim připraví manželka, a tak hledají podle obrázků,“ zmiňuje pro Metro Justová a dodává, že v budoucnu by měla aplikace zobrazit přesný regál a místo, kde daný výrobek zákazník najde. S ohledem na široký sortiment to však bude ještě chvíli trvat.

„Pracujeme i na tom, že vám přesně seřadíme podle seznamu trasu, abyste ještě více ušetřili čas. Když pak něco naskenuji, rovnou se mi daná položka odškrtne v nákupním seznamu. Také řešíme, že když je zákazník u nápojů, není dobré, aby si dal do vozíku nejdříve čerstvé věci a pak si na to dával těžké lahve, ale to je ve fázi úvah.“

Podle Justové zvládají nákupy s aplikací i starší lidé, či dokonce senioři. Ti, co používají skener, už mají k dispozici i lupu, časem má být i v aplikaci. Stejně tak se chystají kategorie pro lepší vyhledávání v obřím sortimentu produktů. Už na konci září budou v Čakovicích testovat v pilotním provozu další novinku. „Půjde si na dálku objednat něco v naší restauraci a pak si to už jen přijít vyzvednout a sníst bez čekání. Až si na to všichni zvyknou, rozšíříme tuto možnost i na další obchody,“ slibuje Justová.

Od začátku epidemie koronaviru rostl počet zákazníků využívajících skenery Scan & Go či aplikaci Můj Globus o desítky procent. „Když došly skenery, což se ve špičkách občas stalo, hledali lidé alternativu, a tu našli v aplikaci. A pak už u ní mnozí zůstali,“ uvádí Justová. Podle ní se u pokladen, kde lze platit rovnou po použití skeneru či aplikace bez pokladních, fronty i přes vyšší procento zákazníků využívajících tyto možnosti netvoří. Je to dáno rychlostí procesu a bezkontaktními platbami. Vše v Globusu směřuje k tomu, aby mohli lidé platit i mobilem. 

Způsoby placení změnil také koronavirus 
Ještě před třiceti lety žádný český hospodský netušil, že existuje něco jako platební terminál. V poslední době se ale způsob úhrady v restauracích a dalších stravovacích podnicích až nekontrolovatelně vyvíjí. Po nástupu bezkontaktních karet přišlo placení skrze mobilní telefon a rozšiřují se i QR kódy pro naskenování přes speciální aplikaci.

Kolik se platí

300

Tolik korun činí průměrná útrata přes QR kódy. V době obědů se tato částka snižuje na 200 korun. Polovina lidí, kteří se naučili používat Qerko, platí tímto způsobem opakovaně.

Podle některých hygieniků se onemocnění covid-19 přenáší i pomocí bankovek a mincí. „Bezpečnost nebyla náš původní úmysl, v současnosti se ale využívání QR kódů často doporučuje, protože zákazník nepřichází do kontaktu s obsluhou a zaplatí pomocí svého mobilního telefonu,“ sdělil pro deník Metro Lukáš Kovač, zakladatel společnosti Qerko, jejíž službu využívá v Praze asi 150 provozoven.

Podle provozních a zaměstnanců podniků, ve kterých se QR kódy nacházejí, jsou v posledních měsících ale stále nejvyužívanější platební terminály. „Kdybych to měl vyjádřit procentuálně, 60 procent lidí používá karty, 30 procent ještě stále hotovost a zbytek právě QR kódy,“ nastínil kuchař a číšník z Food Depa v blízkosti náměstí Jiřího z Poděbrad Stefan Velizhanskii.

Stejné zkušenosti z nedávných týdnů má i obsluha z restaurace Putica v Sudoměřské ulici . „QR kódy nám pomáhají přes obědy, protože lidé zaplatí, my to hned vidíme na kase a oni mohou odejít. Stejně ale lidé více využívají terminály nebo stravenky,“ popsal pan Frint.

Terminál zdarma
V důsledku koronavirové pandemie a s ní spojené ekonomické krize vznikl také program Česko platí kartou, který umožňuje živnostníkům vyzkoušet si na rok platební terminál zdarma. Od začátku března tuto službu spojenou například s Komerční bankou, ČSOB, Visou nebo Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR využilo kolem tří tisíc živnostníků. „Věřím, že nyní, kdy se obchodníci vracejí do plného provozu a snaží se přizpůsobit novým pravidlům kontaktu se zákazníky, bude zájem o terminály zdarma ještě větší než v době spuštění iniciativy,“ říká Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR.

I podle Kovače ze společnosti Qerko, kterou založil letos v lednu, pocítili podnikatelé postupem času potřebu bezkontaktních plateb. „V březnu začalo po slušném startu období, kdy o naše služby neměl nikdo zájem, provozovatelé se báli a nevěděli, co bude dál. O letních prázdninách jsme ale začali opět naše kódy instalovat do nových restaurací,“ dodal Kovač. 

Komentáře

Hlavní zprávy

Zóny v Malešicích jsou vyznačovány velmi nedbale. TSK slibuje, že se sem vrátí

Takhle byla označena modrá zóna v Malešicích v ulici Limuzská
vydáno 23. října 2020  19:54

Když se v hlavním městě objevují na vozovce zbrusu nové čáry pro parkování, nebývá z toho obvykle spousta čtenářů deníku Metro dvakrát nadšená.  celý článek

STRÁŽCE STREAMU: Chicagský tribunál je buldozerem žebříčků. Na Netflixu i ČSFD

Sacha Baron Cohen (vlevo) a Jeremy Strong Strážce streamu
vydáno 23. října 2020  15:27

Už jste stihli zkouknout Chicagský tribunál? Pokud ne, tak to určitě brzy napravte. Tohle soudní drama, které je od minulého pátku k vidění na internetové...  celý článek

Ostuda města? Ne, pouze zkratka

Cyklisté si tudy cestu zkracují. Napsali jste nám
vydáno 23. října 2020  10:59

Mapy.cz radí projet pole. Cedule na místě však vedou kolem.  celý článek

Stylově i v tričku velkém jako padák

Oversized péřovka, H&M
vydáno 23. října 2020  5:45

Oversize móda umí zamotat hlavu. Jak na ni vám poradí Metro.  celý článek

Vaše fotky z Prahy