metro.cz

Počasí v Praze

12 °C / 22 °C

Sobota, 17. srpna 2019. Svátek má Petra.
Nízká sloj.
Dalších 19 fotografií v galerii
Nízká sloj. | foto: Martin PřibilMetro.cz

Bezpečně jsme sfárali do dolů v muzeu pod Letnou

14. června 2015  8:59 Pavel Urban Metro.cz
Přikrčit se, dát pozor na cestu a neleknout se figuríny horníka, který nakládá uhlí do vozíku. Jako ve skutečných dolech to vypadá v jejich maketách v Národním technickém muzeu.

Důl

Stavební přípravy na dolech začaly už v letech 1938-1942, vystavěn až v 50. letech.

  • Příprava a stavba současné expozice trvala rok a půl, otevřena je od roku 2013.
  • Dříve šlo v případě maket dolů o dva dlouhé samostatné okruhy.
  • Komentovaná prohlídka rudného a uhelného dolu je možná pouze s průvodcem po zakoupení časové vstupenky za 50 korun.
  • Zároveň musíte mít ale i platnou vstupenku do muzea. Plná stojí 190 korun, snížená 90 korun. NTM umožňuje 5. července návštěvníkům vstup za snížené vstupné od 10 do 18 hodin za 50 korun.

Nová expozice hornictví v podzemí muzea je více zaměřena na současnost. Věnuje se však vývoji v této oblasti už od paleolitu. Návštěvníci tak můžou posoudit, jak se změnila technologie v dobývání surovin i báňském průmyslu. Dominantou prostoru je darovaný dobývací kombajn MB 280 E od firmy T Machinery Ratíškovice v ceně několika milionů korun.

Hlavním lákadlem expozice jsou ale makety rudného a uhelného dolu z 50. let minulého století. My jsme si unikátní prostory prošli přímo s kurátorem Martinem Přibilem. Ochranné helmy netřeba, v dolech se nepracuje a stroje nejsou v provozu. Ale pocit, že jste v rizikovém a drsném prostředí, rozhodně máte. Už jen proto, že v jednotlivých místnostech zní autentické zvuky strojů A atmosféru prostředí dokreslují také specifické pachy. Vždyť na stěnách uhelného dolu je 90 tun skutečného uhlí z Kladna.

Komunistický režim pojal v polovině 20. století doly v technickém muzeu také jako náborové pracoviště. Navezly sem moderní zahraniční stroje včetně těch z Anglie či USA, které ještě ve skutečnosti na dolech ani nefungovaly, či se do nich teprve zaváděly. V muzeu ale vesele běžely. O expozici byl obrovský zájem a opravdu to vypadalo, že se mladí zájemci o hornickou profesi moc nepředřou, což realitě samozřejmě neodpovídalo. Tehdy šlo o dva samostatné okruhy, nyní si oba doly můžete prohlédnout v jednom zátahu.

Ke strojům autoři přidali figuríny horníků. „Když tam dáte chlapa, který něco chytne, tak i to zařízení působí jasněji,“ vysvětluje záměr Přibil. A tak vidíte věrnou podobu horníka, jak ručně nakládá uhlí do vozíku, což dnešní stroje zvládnou za desetinu času. Nebo naopak vykládá vozík, který zcela naplněn váží přes tunu. Jinde zase připravuje odpálení předek chodby, nebo leží ve stísněném prostoru a ručně doluje uhlí. Zkrátka dřina, kterou byste asi nikomu nepřál.

Úzké a často také nízké chodby mají ve dvou patrech kolem půl kilometru. Všude pod vámi jsou kolejničky, mezi kterými ale i laik rozpozná drobné odlišnosti od skutečného dolu. Například, že jsou někde zalité betonem. „Stávaly se tu úrazy, tak proto je nyní podlaha pohodlnější,“ objasňuje Přibil. Ten také přiznává, že i světla je v reálných dolech méně než v těch muzejních.

Unikátní a často originální stroje už dnes v chodu nejsou. Jejich zprovoznění by bylo náročné a nákladné hlavně kvůli bezpečnosti. Natažený drát jako zabezpečovací zařízení by už v dnešní době opravdu neprošel. „Bylo by to hrozně složité. Měli bychom problémy s rozvodem proudu či požárními zařízeními. Bezpečnostní zásady jsou mnohem přísnější,“ říká kurátor expozice.

Přesto na vás dýchne atmosféra dávno zašlých dob. Například jednoválcová lokomotiva na benzol z roku 1919 se používala ve skutečném dole čtyřicet let. A přehazovací nakladač z USA měl v 50. letech poněkud smutnou úlohu. „Paradoxně skončil v uranových dolech v Jáchymově. Američané tak poválečnou pomocí UNRRA tak přispívali Sovětům k výrobě atomové bomby,“ přidává zajímavou skutečnost Přibil.

Na konci už jste rádi, že stísněné prostředí dolů opouštíte. Zážitek je to ale opravdu silný.

Komentáře

Hlavní zprávy

Autobusy na Zličíně čekají škatulata. Může za ně děravá vozovka

Dopravní omezení během první etapy oprav na autobusovém nádraží Zličín.
vydáno 17. srpna 2019  6:00

V pondělí se začnou v prostorách autobusového terminálu na Zličíně dít nemalé změny. Kvůli opravě povrchu, který je podle dopravního podniku již ve velmi...  celý článek

Stojící autobus se spuštěným motorem? Je to na pokutu

Ilustrační snímek
vydáno 17. srpna 2019  5:34

Česká města dusí autobusy čekající na turisty. Za to hrozí pokuta 2500 korun.  celý článek

Do spící metropole jsme vyrazili s odhodláním nikoho nepotkat

Hradčanské náměstí bez turistů je zážitek nejen pro fotku.
vydáno 16. srpna 2019  17:07

Představa prázdného Staroměstského náměstí, Karlova mostu nebo snad nádvoří Pražského hradu se zdá jako absolutní nesmysl. Věřte, že se to však každodenně...  celý článek

Počet článků na Wikipedii vystřelil vzhůru, dnes zapomenutá Nupedie živořila, říká wikipedista

Vojtěch Dostál
vydáno 16. srpna 2019  12:52

Wikipedii založili roku 2001 dva třicátníci, Jimmy Wales a Larry Sanger. „Ti dva experimentovali s různými webovými projekty včetně lechtivých magazínů...  celý článek

Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám