metro.cz

Počasí v Praze

14 °C / 27 °C

Středa 10. srpna 2022. Svátek má Vavřinec

Větší foto
Pražané umějí zaparkovat koloběžky i správně. | foto: Metro.cz

Bílozelené koloběžky štvou i baví. Deník Metro shrnul dění kolem jednostopého fenoménu

  12:47
Provozovatelé vozítek čelí trestnímu oznámení ze strany Prahy 2. Argumentem je statistika strážníků. Ta je však složitější.

Společnost provozující v hlavním městě sdílené elektrokoloběžky stále porušuje dohodu o vymezeném území, kde mohou vozítka jezdit. Alespoň podle radnice druhé městské části, která na firmu Lime tento týden podala trestní oznámení. Aktuálním podnětem měla být čísla ze statistik strážníků, která podle radnice dokazují problematičnost těchto forem dopravy v městském provozu.

Podle radnice počet přestupků cyklistů a jezdců na koloběžkách vzrostl od podzimu loňského roku, kdy se první bílozelené koloběžky objevily v ulicích dvojky, více než pětinásobně.

Ministerstvo rozhodlo

  • Pro provoz elektrických koloběžek platí různá pravidla. Podle zákona mohou být považovány nejen za jízdní kola, ale i za motorová vozidla.
  • Ministerstvo dopravy vydalo stanovisko, z něhož plyne, že elektrické koloběžky nesmí jezdit na chodníku. Maximální rychlost nesmí přesahovat 25 km/h, po dosažení této rychlosti by se měl motor vypnout. Výkon by neměl být vyšší než jeden kilowatt.  

Strážníci ale mají, zdá se, jiný názor. Jak uvedl před časem i deník Metro, zástupci pražské městské policie sami tvrdí, že v jejich statistikách důkaz o negativním vlivu koloběžkářů nenajdete.

„Statisticky se nedá určit, kolik procent uživatelů tohoto typu koloběžek se chová správně a kolik ne. Ani městská policie na tuto otázku nedokáže odpovědět, a to z důvodu, že se zjištěné přestupky koloběžkářů evidují jako přestupky cyklistů,“ uvádí strážnice Michaela Teplá.

„Každý však ze své zkušenosti asi může potvrdit, že se setkává často s těmi, kteří daná pravidla nerespektují. A protože jsme národ kverulantů a více umíme mluvit o negativech než o pozitivech, tak ti, co jezdí, jak mají, vlastně nejsou takřka vidět a jsou házeni do jednoho pytle s potížisty,“ dodává Teplá.

Milion jízd
Společnost Lime se nedávno pochlubila významným obchodním úspěchem. Za necelý rok působení v hlavním městě pokořila milník milionu jízd. Koloběžky mají úspěch především u turistů, kteří je více než jako ekologický dopravní prostředek používají jako zážitkovou záležitost. Přitom však často zapomínají nejen na bezpečnou jízdu, ale také na řádné zaparkování.

Radnice Prahy 5, na jejímž území je trend sdíleného koloběžení také velmi populární, nazvala tento trend ve svém zpravodaji „koloběžkové tsunami“. Jak zde však zástupci radnice také uvedli, koloběžky se nyní nacházejí v jakémsi právním vakuu.

Jak to vidím já

Bojím se

Tento týden mě na chodníku už třikrát málem sejmul elektrický bílozelený skútr. Jeho provozovatelé ho vydávají za koloběžku, i když na něm nikdo „nekoloběhá“. Když se na vás zpoza rohu vyřítí turisté (někdy i dvojice) na železném pohybovadle, je to stres. Už z nich mám strach. Na každém rohu teď zpomalím a koukám, odkud se co vyřítí. Nevím, co úředníkům brání, aby tuhle hračku zakázali. Nedodržují zákazníci pravidla jízdy, ke kterým se zavázali? Tak zkrátka pápá. Jak prosté, milý Watsone...

PAVEL HRABICA, redaktor 

„Český zákon o pozemních komunikacích je považuje za kola a posílá do vozovky, a to včetně malých dětí. Nemají podrobné technické požadavky, respektive je zřejmé, že podmínky pro technickou způsobilost jako kola nemohou nikdy splnit. A jejich motorizace? V praxi nejde rozlišit, zda motor jen pomáhá k odrážení, nebo je sám hnací silou, a tak jsou některé užívány spíše jako skútry. Stačí však, když se lze nějak odrazit nohou, a provozovatel je nazve koloběžkou,“ vysvětlují problematiku zástupci Prahy 5.

V Německu byl proto letos schválen zákon, který definuje „lehké elektrické vozidlo“ včetně jeho technických požadavků a povinností při pohybu na komunikacích. Ačkoli to vzbudilo kritiku, jde podle zastupitele Prahy 5 Zdeňka Lacigy o správnou cestu. „Určitě lepší než tento fenomén zakazovat nebo před ním zavírat oči,“ míní Laciga.

Vadí, i když nečinně stojí
Pro regulaci koloběžek je delší dobu také Praha 1, která čelí záplavě jezdců na těchto vozítkách. I když má firma Lime proškolovat zákazníky, kam koloběžky parkovat, aby nepřekážely, podle radnice jedničky se tak neděje.

„Lime klade velký důraz na kontinuální vzdělávání uživatelů, jak službu řádně využívat – tedy nejezdit po chodníku, pohybovat se s respektem k okolí, dodržovat pravidla silničního provozu a parkovat ohleduplně, za přirozenou překážkou na straně u silnice. Na edukativních iniciativách s námi spolupracuje Policie ČR i BESIP,“ komentuje provozní manažer společnosti Lime Ondřej Široký.

Koloběžky v řece
Magistrát je momentálně s firmou Lime zadobře. Praha má totiž se společností podepsaná memoranda o rozvoji služeb sdílených kol a plánuje službu v budoucnu podporovat. Ve stínu nedávných událostí, jež se odehrály ve francouzském Lyonu, by se však i v Praze mohlo stát, že vezmou spravedlnost do rukou místní obyvatelé. Potápěči totiž ve francouzském městě vylovili z řek stovku elektrických koloběžek. Podobná „zábava“ se před časem konala i v Praze. 

Komentáře

Hlavní zprávy

Slavný stadion Nikolajka končí. Hokejisté musejí jinam

vydáno 10. srpna 2022  5:52

Pro nové kluziště radnice Prahy 5 sehnala investora. O pozemku však s magistrátem stále jedná.  celý článek

Lokální farmy budou za pár let velký trend, říká ředitel firmy GreenTech

vydáno 9. srpna 2022  20:24

Pěstují zeleninu uvnitř. Dmitrij Lipovskij, ředitel a zakladatel firmy GreeenTech, přibližuje, co jejich firma nabízí v rámci indoor farem a pěstíren a...  celý článek

Žaloba na okruh? Zoufalost, říká Ondřej Martan, starosta Běchovic

vydáno 9. srpna 2022  16:50

Dvacátá městská část má v plánu podat k soudu žalobu na vydané územní rozhodnutí k úseku Pražského okruhu mezi Běchovicemi a dálnicí D1. Tento krok...  celý článek

Z centra pro narkomany z Košíř je horký brambor. Odborníci volají po odkladu výpovědi

vydáno 9. srpna 2022  9:40

Na území Prahy žije až deset tisíc narkomanů. Tohle číslo vyplývající z analýzy Kliniky adiktologie 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy je relativně...  celý článek