„Do otevření tunelu Blanka nebudeme řešit žádné sporné otázky,“ potvrdil včera Karel Samec, mediální zástupce ČKD Praha DIZ, stejně na otázku odpověděl imluvčí magistrátu Vít Hoffman i ostatní firmy.
Firmy Metrostav, ČKD Praha DIZ, Eurovia, Satra a IDS tak zatím mluví jen o zajímavostech, které stavbu tunelu provázely, třeba o tom, že kvůli stavbě bylo potřeba přemístit kolonii chráněných brouků jménem nosorožík kapucínek, o archeologických nálezech nebo o tom, že při stavbě tunelu zahynul jeden dělník. V živé paměti totiž obě strany mají dobu, kdy nekončící spory o cenu a dokončení tunelu plnily média a škodily všem. Dluhy ale bude potřeba platit. „Žádná zfirem se zatím nechce vyjadřovat k placení. Bude to předmětem dalšího jednání,“ dodal Samec. Jakékoliv rozpory ale nebudou podle něj mít vžádném případě vliv na provoz tunelu, který se otevře vsobotu odpoledne.
Provoz tunelu by neměly ohrozit ani v okamžiku, kdy firmám skončí platné kontrakty s městem a spory mezi firmami a městem nebudou ještě dořešeny. „Tunel bude převzat a bude naším majetkem,“ řekl ČTK náměstek primátorky Petr Dolínek.
Stavba, která začala v roce 2007, včetně napojení na křižovatku Malovanka přišla město na 43 miliard korun. Provází ji kromě jiných komplikací i spory Prahy s dodavateli ohledně plateb.
Dluhy vůči stavební firmě Metrostav a IDS řešil několik měsíců rozhodčí soud. Arbitři nakonec dali firmám za pravdu – na dlužné částky mají nárok. Kolik jim nakonec Praha zaplatila a kolik ještě dodavatelům dluží, není jasné. IDS se nedávno nechala slyšet, že jí kvůli nezaplaceným fakturám hrozí insolvence.