Flexibilita vládne. Zvláště v zásilkové sféře. Když se do distribučních center spedičních firem „nahrnou“ předvánoční zásilky v objemech vyšších o desítky procent denního průměru, nastupují brigádníci.
Barmani do skladů
Povolává se málem jako při válečné mobilizaci. Přednost mají ti, kteří mohou ihned. Zatímco kancelářské práce jsou v útlumu, poptávka po silných pažích a lidech zvládajících „chaos“ v rostoucích objednávkách internetových obchodů stoupá. „Nápor nakupujících kvůli epidemickým opatřením směřuje především na e-shopy, prodeje jim rostou skokově. Před Vánoci je tradičně poptávka po brigádnících a vypadá to, že nedostatku zaměstnanců se nevyhneme,“ říká Michal Novák z pracovního portálu Profesia. cz. Nabídka z maloobchodního sektoru je podle něho velká, ale stejně tak je i vysoká poptávka. „Loni reagovalo na nabídku na předvánoční brigádu v obchodech v průměru osm zájemců, letos je to o pět víc,“ konstatuje Novák. Skutečnost, že některé branže jsou nyní značně utlumené, hlavně pohostinství a ubytování, se promítla i do zájmu o brigády.
Akce čisté sklady
„Dovoz“ cizinců trváZvláště loňský vysoký růst mezd vedl v některých profesích k vyšší poptávce po zahraničních pracovnících.
|
O brigádníky se ale perou i tam, kde například museli stálí zaměstnanci do karantény, jsou nakažení nebo jako rodiče musejí pečovat o děti. „Hlavně e-shop jede teď na plný výkon, chybějící síly musíme nahrazovat brigádníky,“ potvrzuje Adam Rožánek z Trenýrkárny. Nabídku okamžité práce ale nenabízejí jenom obchodníci, aby uspokojili nápor zákazníků během předvánočních nákupů. Zvýšený důraz na hygienu se promítl i do zakázek firem, které zajišťují úklid. Sice klesly objednávky od domácností a firem, které mají zaměstnance v režimu home office, na druhé straně je poptávka po častějším úklidu a dezinfekci obchodních center a skladů.
Nízká nezaměstnanost
Přes probíhající epidemickou krizi a momentální vysoký zájem o některé profese na trhu práce je ale nezaměstnanost v Česku stále relativně nízká. Což se ale projevuje i v tom, že obecně atraktivita zahraničních firem o zakázky v Česku klesá. Zájem o to, aby tu vznikaly další pobočky zahraničních společností, a tím i nová pracovní místa, klesá.
„Česko je poměrně malým trhem s velmi nízkou nezaměstnaností, což znamená, že obsazení velkého množství otevřených pozic je poměrně náročné a nákladné. Vysoká poptávka po zaměstnancích na nekvalifikované pozice ve výrobě a logistice v posledních pěti letech přinesla vysoké tempo nárůstu mezd,“ konstatuje Jaroslava Rezlerová z personální společnosti ManpowerGroup. „Pozornost cizích zaměstnavatelů se proto přesunuje například do Srbska, Turecka, ale i do Maroka nebo Tuniska,“ dodává Rezlerová.