metro.cz

Počasí v Praze

-2 °C / 2 °C

Pátek, 3. prosince 2021. Svátek má Svatoslav.

Větší foto
Ilustrační snímek | foto: Fotolia

Čechům nevadí stočené tachometry starých aut

  14:31
Auta ze zahraničí se u nás prodávají v průměru jedenáct let stará. Domácí ojetiny jsou o čtyři roky mladší.

Než přišly prodávajícímu peníze na účet, stálo jeho ojeté vozidlo loni v bazaru 84 dnů. Letos, i kvůli koronavirové epidemii, je průměrná čekací doba ojetiny na prodej 106 dní, tedy o dlouhých dvaadvacet dní delší. Rychleji se prodávají vozy, které jejich první majitel koupil v Česku.

Na rychlost prodeje má vliv i prověření původu a skutečného technického stavu. „Průměrná doba prodeje auta s naším reportem zkracovala letos prodej bazarových vozů o patnáct dní,“ připomíná Barbora Minksová, manažerka marketingu společnosti Cebia, která se zabývá prověřováním historie aut. Přesto jsou Češi až trestuhodně tolerantní. „Téměř šedesáti procentům dotazovaných kupodivu nevadí, pokud je tachometr stočený o padesát tisíc kilometrů a méně,“ komentuje výsledky nedávného šetření manažerka Barbora Minksová.

Ceny spadly dolů

Průměrná cena ojetého automobilu v prvním pololetí se dostala na 212 tisíc korun. Jeto o 16 tisíc korun méně než v prvním pololetí loňského roku. Naopak vzrostl počet deklarovaných ujetých kilometrů, v průměru mají bazarové vozy letos na tachometru 166 tisíc kilometrů. Loni to bylo 154 tisíc.

Na to, jak dlouho bude váš vůz stát na ploše bazaru nebo viset na inzertním portálu na internetu, má vliv kromě druhu paliva (v Česku stále vedou mezi ojetinami diesely) i barva karoserie. Podíl barev ojetých vozů zůstává dlouhodobě stabilní. V prvním pololetí dominovaly trhu s ojetými vozy šedé vozy, respektive šedé a stříbrné. Špatně si v letošním prvním pololetí nevedly ani modré, bílé nebo černé odstíny. Nejmenšímu zájmu se těší zelené, případně hnědé automobily.

V prvním pololetí přibyly na trhu s ojetými auty v České republice exempláře staré patnáct a více let. Podle údajů zpracovaných prodejcem AAA Auto se u těchto starých vozů jedná převážně o dovozové exempláře. Tento fakt se promítá i v tom, kdo přestárlé automobily nabízí. „Auta ve věku nad patnáct let se z více než padesáti procent prodávají mezi fyzickými osobami mimo autobazary. U vozidel do pěti let stáří jde naopak jen o necelých devět procent, lidé se více obracejí na bazary,“ komentuje situaci Karolína Topolová, generální ředitelka Aures Holding, provozovatele autobazarů AAA Auto.

Komentáře

Hlavní zprávy

Trénink boxu je makačka. Když na vás ale dohlíží Muhammad Ali, bát se nemusíte

vydáno 3. prosince 2021  6:00

Vezměte si rukavice a chránič na zuby a přijďte, dává mi do telefonu instrukce jeden ze zástupců pražské boxerny Delroy’s Gym. Naštěstí došlo k...  celý článek

Správný chlap již dávno nemá smrdět. Nová generace kosmetiky se balí do posekané trávy

vydáno 2. prosince 2021  16:05

Pojem udržitelná móda, takzvaná slow fashion, je stále častějším předmětem debat. Lidé se více zajímají o oblečení vyráběné z ekologičtějších materiálů. A...  celý článek

Čert nemá volno? Tak jděte bruslit!

vydáno 2. prosince 2021  12:10

Už to voní Vánocemi! Máme pro vás přehled svátečních akcí v metropoli.  celý článek

Pojistěte si duši. Pokud ale chcete peníze, pozor na drogy a taky alkohol

vydáno 2. prosince 2021  9:14

Kolik je doopravdy lidí, kteří změní profesi kvůli vyhoření? Psychickou únavu přizná jen zlomek z nich. Někteří změní profesi, aby se už nemuseli potýkat...  celý článek

Vaše fotky z Prahy