metro.cz

Počasí v Praze

9 °C / 18 °C

Čtvrtek 23. března 2023. Svátek má Ivona
Ilustrační snímek | foto: Fotolia

Čechům nevadí stočené tachometry starých aut

  14:31
Auta ze zahraničí se u nás prodávají v průměru jedenáct let stará. Domácí ojetiny jsou o čtyři roky mladší.

Než přišly prodávajícímu peníze na účet, stálo jeho ojeté vozidlo loni v bazaru 84 dnů. Letos, i kvůli koronavirové epidemii, je průměrná čekací doba ojetiny na prodej 106 dní, tedy o dlouhých dvaadvacet dní delší. Rychleji se prodávají vozy, které jejich první majitel koupil v Česku.

Na rychlost prodeje má vliv i prověření původu a skutečného technického stavu. „Průměrná doba prodeje auta s naším reportem zkracovala letos prodej bazarových vozů o patnáct dní,“ připomíná Barbora Minksová, manažerka marketingu společnosti Cebia, která se zabývá prověřováním historie aut. Přesto jsou Češi až trestuhodně tolerantní. „Téměř šedesáti procentům dotazovaných kupodivu nevadí, pokud je tachometr stočený o padesát tisíc kilometrů a méně,“ komentuje výsledky nedávného šetření manažerka Barbora Minksová.

Ceny spadly dolů

Průměrná cena ojetého automobilu v prvním pololetí se dostala na 212 tisíc korun. Jeto o 16 tisíc korun méně než v prvním pololetí loňského roku. Naopak vzrostl počet deklarovaných ujetých kilometrů, v průměru mají bazarové vozy letos na tachometru 166 tisíc kilometrů. Loni to bylo 154 tisíc.

Na to, jak dlouho bude váš vůz stát na ploše bazaru nebo viset na inzertním portálu na internetu, má vliv kromě druhu paliva (v Česku stále vedou mezi ojetinami diesely) i barva karoserie. Podíl barev ojetých vozů zůstává dlouhodobě stabilní. V prvním pololetí dominovaly trhu s ojetými vozy šedé vozy, respektive šedé a stříbrné. Špatně si v letošním prvním pololetí nevedly ani modré, bílé nebo černé odstíny. Nejmenšímu zájmu se těší zelené, případně hnědé automobily.

V prvním pololetí přibyly na trhu s ojetými auty v České republice exempláře staré patnáct a více let. Podle údajů zpracovaných prodejcem AAA Auto se u těchto starých vozů jedná převážně o dovozové exempláře. Tento fakt se promítá i v tom, kdo přestárlé automobily nabízí. „Auta ve věku nad patnáct let se z více než padesáti procent prodávají mezi fyzickými osobami mimo autobazary. U vozidel do pěti let stáří jde naopak jen o necelých devět procent, lidé se více obracejí na bazary,“ komentuje situaci Karolína Topolová, generální ředitelka Aures Holding, provozovatele autobazarů AAA Auto.

Komentáře

Hlavní zprávy

Je tu jaro. Pojďte si hrát. Zveme vás na zajímavá pražská dětská hřiště

vydáno 22. března 2023  14:49

Ověřené tipy o Praze pro děti i rodiče. To je web Pražské zkratky. Jeho autorka Růžena Jeleneková tentokrát čtenářům poradí, kde v metropoli najdete...  celý článek

Akce představí také nezničitelné želvušky, popularizuje vědu a její přístroje

vydáno 22. března 2023  13:25

Právě probíhá týden plný akcí zaměřených na elektronovou mikroskopii. Zajímavá je pro malé i velké.  celý článek

„My skláři máme k vesmíru blízko, je to naše inspirace,“ říká výtvarnice

vydáno 22. března 2023  10:16

Křestní jméno dostala po Alici Masarykové, dceři Tomáše Garrigua Masaryka. Se sklářkou Alicí Dostálovou se setkáváme v kavárně Louvre v Praze. „Dětství...  celý článek

Datové schránky jsou pro mnohé lidi „strašákem roku“, o život určitě nejde

vydáno 22. března 2023  5:59

Hurá do toho a pak honem hurá od toho. Vztah občana a státu je někdy jako tobogán. Některé novoty se ani neohřejí a mizí.  celý článek