metro.cz

Počasí v Praze

19 °C / 25 °C

Sobota, 15. srpna 2020. Svátek má Hana.
Ilustrační snímek
Větší foto
Ilustrační snímek | foto: Václav Šlauf, MAFRA

„Čekání v kolonách prodlužují uspěchaní řidiči,“ tvrdí TSK

3. května 2019  11:37 Filip Jaroševský Metro.cz
Správa komunikací opravuje Štěrboholskou spojku, mosty i Strakonickou. Teď radí řidičům, jak na zácpy.

Většina kritických situací vzniká v metropoli proto, že zbytečně spěcháme. Alespoň podle zástupců technické správy komunikací (TSK) – instituce, jež zajišťuje opravy v pražských ulicích – v některých stojí řidiči denně dlouhé minuty v kolonách. V současné době správa opravuje či se opravovat chystá hned několik víceproudových komunikací, jakými jsou například Štěrboholská spojka, most X031 u Ořechu nad Pražským okruhem, Jižní spojka či Strakonická ulice.

Mluvčí TSK Barbora Lišková tvrdí, že vždy je prioritou zachování provozu ve dvou zúžených pruzích v každém směru. Mnozí řidiči ale nevědí, jak se mají chovat, a dochází ke zbytečnému zpomalování provozu a nehodám.

Oprava mostu u Ořechu

  • Oprava mostu X031 Ořech přes Pražský okruh omezuje i provoz pod ním. Do 11. června zde kvůli němu dělníci uzavřeli odbočovací a pravý jízdní pruh ve směru D1.
  • 12. června dělníci zaberou levý a pravý jízdní pruh ve směru D1. Až do 13. července zde budou proto řidiči jezdit levým pruhem převedeným do protisměru. 
  • Dokončení opravy mostu je plánováno do konce září. 

„Přitom je to jen o naší předvídavosti a chování. Paradoxně v takových místech platí latinské festina lente – spěchej pomalu. V prvé řadě jde o plynulost. Řidič, který spěchá, kličkuje, snaží se ostatní předjet, vyvolává rizikové situace, kdy ostatní zbytečně brzdí, a to vede k dalšímu zpomalování celé kolony. Druhým extrémem jsou ti, kteří se v úzkém prostoru necítí bezpečně a jedou přehnaně pomalu,“ vysvětluje mluvčí Lišková.

Na víceproudových silnicích ve městech a na obchvatech je obvykle stanovena maximální rychlost 80 kilometrů za hodinu. Ta bývá často zachována i v případě dopravních omezení. „Pak platí jednoduché pravidlo: jedeme všichni stejnou rychlostí, pouze případně upravíme rozestupy od vozidel před sebou a plynule projedeme místem zúžení. V případě, že je v daném úseku snížena rychlost, snižujeme rychlost postupně, bez zbytečných zbrklých a pro ostatní nečekaných manévrů,“ dodává Lišková.

Vyber si pruh a jeď
Jestliže se řidič blíží k místu, kde se nachází nějaké omezení, měl by se včas zařadit do jízdního pruhu, který pro něj bude nejvhodnější. Mnohdy se totiž předjíždějící řidiči bojí ve zpravidla zúženém levém pruhu předjíždět vpravo jedoucí náklaďák a pak najednou jedou oba pruhy pomaleji, než by bylo nutné. „Jako všude zde pak platí dvojnásob: ohleduplnost, tolerance a předvídavost. Tam kde je levý pruh zúžen na dva nebo 2,2 metru, je ideální střídavá jízda. Všechna auta včetně nákladních vpravo jedou za sebou střídavě v levém a v pravém pruhu, a to maximální povolenou rychlostí. Tímto způsobem projedou omezením všichni bez zbytečných kritických a stresových situací,“ doporučuje Olga Boučková z oddělení BESIP TSK.

Vždy používat blinkry
V omezení je daleko menší prostor pro případné řešení krizových situací, právě proto je nezbytné dát ostatním včas najevo, co chce řidič udělat. Jediným možným řešením kritické situace v místech, kde není kam uhnout, je totiž zabrzdit a to, když celá situace neskončí nehodou, vede k řetězové reakci, kdy se celý jízdní proud zastaví a musí se znovu rozjíždět. Takto často zbytečně vznikají kolony. Těm se říká „plovoucí“ a na první pohled nemají zjevnou příčinu.

Pozor na vjezd
Na řadě míst je doprava převedena z jednoho pásu dálnice na druhý. „V takových místech je třeba si uvědomit, že kamiony nebo autobusy potřebují více místa a mohou vybočit i do vedlejšího pruhu. Je nutné sledovat přechodné žluté vodorovné značení. Řidiči se jím často neřídí a pokračují rovně podle původního značení, což jiný řidič neočekává, čímž dochází k nehodám,“ radí Boučková.

Zipovat stále neumíme
Tam, kde dochází ke svedení více pruhů do jednoho, se má řidič držet pravidel zipu. To má zaručovat, že bude zdržení co nejkratší. Problém je, že navzdory tomu, že pravidlo u nás platí už devatenáct let, ještě ho všichni nepochopili. Zařazují se buď zbytečně brzy, nebo naopak na poslední chvíli. Stále se lze také setkat s tím, že jeden řidič nechce pustit druhého. „Nejlepší je, když řidiči zhruba 30 až 25 metrů před místem, kde pruh končí, srovnají svoji rychlost a vytvoří si potřebný prostor pro zařazení. To je pro představu vzdálenost pěti až šesti aut. V takovém místě se tedy pomalu, přesně jako u zipu, zařazujeme do proudu pokračujících vozidel,“ popisuje Boučková.

Komentáře

Hlavní zprávy

Šetřílkové po epidemii budou ještě víc přemýšlet nad výdaji

ilustrační snímek
vydáno 15. srpna 2020  5:08

Léta prosazovaný názor, že v případě ztráty zaměstnání by měl mít člověk našetřené tři měsíční výdaje domácnosti, je zřejmě minulostí. Odborníci se...  celý článek

Nahlédli jsme do nepřístupných prostor. Na vykopávkách tu budou stát auta

Středověká tvrz obklopená hospodářskou zástavbou zdejšího zámečku
vydáno 14. srpna 2020  11:39

Rozpadající se barokní velkostatek obehnaný historickou zdí pokrytou transparenty developera. Z předního traktu dvora ho částečně zakrývají obrovské...  celý článek

Fotbalové kluby z nižších soutěží nutnost testů chápou. Kvůli poháru si za ně zaplatí

Fanoušek olomoucké Sigmy v roušce sleduje trénink.
vydáno 14. srpna 2020  10:14

První kolo fotbalového MOL Cupu přináší netradiční výdaje i pro neprofesionální týmy.  celý článek

Prsní kobliha, bágl s MHD i býčí tílko. Spolupráce mezi více značkami táhnou

Bágl s potiskem linek
vydáno 14. srpna 2020  5:19

Shora rolované batohy pro městskou cyklistiku i turistiku zná nejspíš každý. Ve fanshopu dopravního podniku si ale nyní můžete pořídit nepromokavou verzi,...  celý článek

Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám