metro.cz

Počasí v Praze

0 °C / 9 °C

Úterý 23. dubna 2024. Svátek má Vojtěch

Celebrity balamutí děti, skrytě jim vnucují zboží

  5:55
Jen každé desáté dítě tuší, že to, co youtubeři tvrdí na svém profilu, je reklama.
YouTube | foto: Profimedia.cz

Vysílací rady přísně pokutují televizní stanice za skrytou reklamu. Sociální sítě jsou ale rájem podprahové reklamy, kterou populární osobnosti do dětí doslova hustí. Na internetu vládne podle odborníků právní vakuum.

Youtuber = Bůh

  • Osmapadesát procent dětí v průzkumu, který s fakultou sociálních věd zpracovala agentura Ipsos, uvedlo, že youtubery a blogery sledují často. Nejsledovanější jsou Jirka Král, Kovy, Gejmr, MenT, Hoggy nebo Shopaholic Nicol.

„I pro nás bylo obtížné z fotografií a videí přesně určit, co je jen zábava a co reklama,“ říká Simona Hejlová, vedoucí marketingové komunikace Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy, spoluautorka průzkumu mezi dětmi ve věku devět až patnáct let.

Devět z deseti dětí, které se do průzkumu zapojily, není schopno bez nápovědy poznat, že jim firmy nepřímo skrze jejich oblíbence vnucují výrobky a služby.

„Je třeba, aby si společnosti i influenceři uvědomili, že mají zodpovědnost k těm, které ovlivňují,“ říká Hejlová. Jak vyplynulo z výzkumu, naprostá většina dětí nepozná reklamu ani tehdy, když je příspěvek označen anglickým upozorněním  ad nebo  sponsored. Podle Hejlové by víc pomohlo, kdyby se používala česká varianta upozornění reklama. „Jenže to žádný český influencer ale nepoužívá,“ dodává Barbora Drozdová, mluvčí projektu.

Ta navíc upozorňuje, že influenceři často propagují alkohol, sladké nápoje nebo energy drinky, i když si jsou vědomi, že příjemcem jejich příspěvků jsou ze značné části také děti. „Tyhle celebrity komerční pozadí svých příspěvků mnohdy dobře tají, bojí se ztráty zájmu,“ říká Drozdová. Děti v průzkumu totiž prozradily, že reklamu rády nemají, pokud možno se jí vyhýbají. Tu skrytou bohužel neodhalí.

Co by proto měli dělat rodiče, aby své děti naučili reklamu rozpoznávat? „Nejlepší škola je hrou,“ říká psycholog Marek Vranka. Radí například společně ve videích hledat ukrytá reklamní sdělení a pak soutěžit, kdo jich najde víc.

Jím to, co jí můj idol

  • I děti, které běžně do fastfoodů nechodí, v průzkumu uvedly, že na hamburger, který propaguje jejich idol, rády zajdou.
  • Co blogeři, influenceři a youtubeři podle průzkumu propagují nejčastěji? Značkové oblečení, obuv, čokoládu, počítače, hry, ale i plastické operace.
  • Celebrita nedělá otevřenou reklamu, stává se „ambasadorem značky“. Často je do kampaně firmy včleněn prvek charity.
  • Skrytou reklamu provozují na svých sociálních profilech taky čeští herci nebo zpěváci. Nebo často podmiňují poskytnutí rozhovoru tím, že se v něm musí objevit zmínka o výrobcích, které používají (cihly, šampony, auta, bicykly).
Autor: Pavel Hrabica Metro.cz

Hlavní zprávy

Braník ve víru změn. Nový biotop hlídá tučňáčí rodinka. Z ohořelé ostudy bude park

vydáno 23. dubna 2024  5:30

Kouř na obloze a zvuk sirén. V Braníku v poslední době evergeen. Opuštěný areál bývalých stavebnin hoří několikrát do roka. Objekt na začátku Vrbovy ulice...  celý článek

U sebe doma vyrobím, na chalupě si pak posvítím? Jenže je to trochu jinak

vydáno 22. dubna 2024  18:30

České obecné fotovoltaické prostředí srší optimismem, ale současně v něm vládne mezi lidmi hodně legend. Jednou z nich je třeba možnost sdílení energie...  celý článek

Závodili na Letné pštrosi? O Praze se lze stále dozvídat něco nového, říká spisovatelka

vydáno 22. dubna 2024  12:19

Nové putování Prahou. Právě vychází druhé pokračování Pražských okének – průvodce netradičními místy a událostmi Prahy od spisovatelky Stanislavy...  celý článek

Billie Eilish, Katy Perry, Bon Jovi a další mají konkurenci. Jmenuje se umělá inteligence

vydáno 22. dubna 2024  4:42

Stále se vyvíjející technologie pobouřila zahraniční umělce. Umělá inteligence (AI) ale hýbe celou společností. Někteří se jí bojí, jiní se s ní učí...  celý článek