metro.cz

Počasí v Praze

8 °C / 19 °C

Středa 22. března 2023. Svátek má Leona
YouTube | foto: Profimedia.cz

Celebrity balamutí děti, skrytě jim vnucují zboží

  5:55
Jen každé desáté dítě tuší, že to, co youtubeři tvrdí na svém profilu, je reklama.

Vysílací rady přísně pokutují televizní stanice za skrytou reklamu. Sociální sítě jsou ale rájem podprahové reklamy, kterou populární osobnosti do dětí doslova hustí. Na internetu vládne podle odborníků právní vakuum.

Youtuber = Bůh

  • Osmapadesát procent dětí v průzkumu, který s fakultou sociálních věd zpracovala agentura Ipsos, uvedlo, že youtubery a blogery sledují často. Nejsledovanější jsou Jirka Král, Kovy, Gejmr, MenT, Hoggy nebo Shopaholic Nicol.

„I pro nás bylo obtížné z fotografií a videí přesně určit, co je jen zábava a co reklama,“ říká Simona Hejlová, vedoucí marketingové komunikace Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy, spoluautorka průzkumu mezi dětmi ve věku devět až patnáct let.

Devět z deseti dětí, které se do průzkumu zapojily, není schopno bez nápovědy poznat, že jim firmy nepřímo skrze jejich oblíbence vnucují výrobky a služby.

„Je třeba, aby si společnosti i influenceři uvědomili, že mají zodpovědnost k těm, které ovlivňují,“ říká Hejlová. Jak vyplynulo z výzkumu, naprostá většina dětí nepozná reklamu ani tehdy, když je příspěvek označen anglickým upozorněním  ad nebo  sponsored. Podle Hejlové by víc pomohlo, kdyby se používala česká varianta upozornění reklama. „Jenže to žádný český influencer ale nepoužívá,“ dodává Barbora Drozdová, mluvčí projektu.

Ta navíc upozorňuje, že influenceři často propagují alkohol, sladké nápoje nebo energy drinky, i když si jsou vědomi, že příjemcem jejich příspěvků jsou ze značné části také děti. „Tyhle celebrity komerční pozadí svých příspěvků mnohdy dobře tají, bojí se ztráty zájmu,“ říká Drozdová. Děti v průzkumu totiž prozradily, že reklamu rády nemají, pokud možno se jí vyhýbají. Tu skrytou bohužel neodhalí.

Co by proto měli dělat rodiče, aby své děti naučili reklamu rozpoznávat? „Nejlepší škola je hrou,“ říká psycholog Marek Vranka. Radí například společně ve videích hledat ukrytá reklamní sdělení a pak soutěžit, kdo jich najde víc.

Jím to, co jí můj idol

  • I děti, které běžně do fastfoodů nechodí, v průzkumu uvedly, že na hamburger, který propaguje jejich idol, rády zajdou.
  • Co blogeři, influenceři a youtubeři podle průzkumu propagují nejčastěji? Značkové oblečení, obuv, čokoládu, počítače, hry, ale i plastické operace.
  • Celebrita nedělá otevřenou reklamu, stává se „ambasadorem značky“. Často je do kampaně firmy včleněn prvek charity.
  • Skrytou reklamu provozují na svých sociálních profilech taky čeští herci nebo zpěváci. Nebo často podmiňují poskytnutí rozhovoru tím, že se v něm musí objevit zmínka o výrobcích, které používají (cihly, šampony, auta, bicykly).

Komentáře

Hlavní zprávy

Dáváte fotografie dětí na sociální sítě? Zaděláváte jim tím na šikanu

vydáno 21. března 2023  5:42

Sdílejte svá data obezřetně. Informace na internetu se dají velmi snadno zneužít.  celý článek

Dluhový mýtus. Hodná maminka samoživitelka a zlý, necitlivý věřitel

vydáno 20. března 2023  16:53

Připravovaná vládní novela oddlužení, tedy insolvenčního zákona, vyvolává u odborníků zděšení. Ti diplomatičtější hovoří o tom, že jsou minimálně...  celý článek

Jana Mesarčová je zamilovaná do poklopů. Kanál chce dokonce i na známky

vydáno 20. března 2023  5:21

Každý jsme jiný, a tedy i naše sny vypadají odlišně. U kreativních jedinců může jít o poměrně originální výjevy. Neobvyklou zálibu má třeba dlouholetá...  celý článek

Sládek Honza Ilgner má pivovar jako alchymistickou dílnu

vydáno 19. března 2023  19:00

Vaří trendy v pivovaru Radouš i neobvyklé pivní styly ve svém projektu The Barn. Název znamená anglicky stodola a právě do zrekonstruované stodoly v...  celý článek