metro.cz

Počasí v Praze

4 °C / 6 °C

Sobota 20. dubna 2024. Svátek má Marcela

Černá reklama mizí z pražských ulic. Odstraňuje ji také speciální komando

  5:00
Nepovolené směrovky a billboardy jsou podle radního z pětiny fuč. Rychlejší postup brzdí administrativa.

Další 1 fotografie v galerii
Praha, 07.09.2020, Odstraňování nelegálních billboardů, Radlická ulice, FOTO MAFRA DAN MATERNA | foto:  Dan Materna, MAFRA

Všeobecně nenáviděný vizuální smog způsobuje v hlavním městě především černá reklama v ulicích. Na ilegální billboardy, nepovolené poutače nebo směrovky je ale obvykle snazší narazit než je nechat legálně odstranit. Do boje s vizuálním smogem a odstraňováním jeho příčin se magistrát pořádně pustil zhruba před půl rokem. Podle radního pro správu majetku Jana Chabra, který má problematiku na starosti, jeho odbor od té doby rozhodně nezahálel.

„V případě nelegálních billboardů rozlišujeme dva druhy. Takové, které jsou umístěny v rozporu s platnými předpisy, a těmi, které byly v minulosti povoleny, nicméně postupnou změnou právních předpisů, jak zákonů, tak třeba Pražských stavebních předpisů, se staly nelegálními i po dřívějším souhlasu a souladu s legislativou. Tento případ představuje náročnější proces,“ říká pro deník Metro Chabr s tím, že v takové situaci kráčí magistrát cestou výpovědí z nájemních smluv. „V případě neodstranění se věc řeší takzvanou exekucí na odstranění. Ty se daří. Díky snaze města zmizelo již více než dvě stě těchto nosičů,“ dodává Chabr.

Druhou věcí je, pokud se nosič nachází na pozemku, který je ve vlastnictví jiné osoby, než je město. „Pokud porušuje právní předpisy, nastává proces z pohledu státní správy, a sice pomocí místně a věcně příslušného stavebního úřadu. Bohužel jak tomu u mnohých správních řízení bývá, jedná se o dlouhý proces – majitelé se často pokouší o množství obstrukčních procesů,“ vysvětluje radní.

Pozor na hlavu
K výraznější akci proti černé reklamě došlo loni v září. Tehdy nechal magistrát strhnout více než dvacítku ilegálních billboardů umístěných na městských pozemcích především v oblasti ulice Radlická v Praze 5. Ty vyloženě ohrožovaly bezpečnost chodců i automobilistů.

Podobných nosičů bylo v metropoli víc. „V loňském roce se nám také rozmohl nešvar do očí bijícího porušení všech předpisů. A sice soukromý subjekt si na pozemky města začal ve velkém množství umisťovat své soukromé reklamní nosiče, které nesplňovaly žádné předpisy. Na pozemky, na něž byly umístěny, pak nebyla uzavřena žádná nájemní smlouva. Dané nosiče jsme odstranili, neboť ohrožovaly svým nedbalým způsobem instalace zdraví kolemjdoucích i řidičů. V tomto případě se jednalo o zhruba padesátku nosičů,“ vyjmenovává Chabr.

Demontáž u Nuseláku

  • Jeden z nejvýraznějších případů černé reklamy, který obletěl média, řešil magistrát u Nuselského mostu.
  • Na odstranění velké LED obrazovky se nakonec úřady se společností BigBoard dohodly koncem loňského roku. Reklamní plocha zmizela letos v únoru.
  • Jedním z největších bojovníků proti zmiňované reklamě byla skupina Přidej se a strhni to. Ta pravidelně žádala firmy, aby na ilegálních plochách u Nuseláku vůbec neinzerovaly.

Celkový počet nelegálních billboardů, které jsou v hlavním městě v současné době umístěné v rozporu s předpisy, přesahuje podle radního Chabra více než tisícovku. Jelikož jich měl magistrát odstranit doposud kolem 250, hotovo má zhruba pětinu.

Plakáty seškrabují
Nelegální reklamy najdete i na sloupech veřejného osvětlení, které jsou často polepovány různými plakáty. Právě kvůli tomuto nešvaru nedávno správce veřejného osvětlení – Technologie hlavního města Prahy – zřídil speciální komando čističů, kteří plakátky v ulicích pravidelně oškrabávají. „Jde o čisticí jednotku, která má tento problém na starosti,“ doplňuje Chabr.

Navigace selhává
Praha oproti jiným evropským metropolím v boji s vizuálním smogem zaostává. Přesto se najdou tací, kteří Chabrovi a jeho kolegům za odstraňování nelegální reklamy příliš netleskají. Do skupiny nelegálních poutačů se totiž řadí také komerční směrovky, jejichž počet klesl v posledních měsících v metropoli zhruba na polovinu. Komerční společnosti si stěžují, že likvidací směrovek řidiči přicházejí o navigaci takzvaně na poslední kilometr.

Přizpůsobovat se příliš nechce ani majitelům nejrůznějších provozoven, kteří by se nově měli při propagaci přímo na svých krámech řídit magistrátním manuálem. 

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz

Hlavní zprávy

Přála jsem si oslovit a motivovat ty nejmenší, říká Marie Šnajdrová

vydáno 20. dubna 2024  7:00

Ilustrátorka, cestovatelka, ale hlavně horská duše. Marie Šnajdrová poslední roky tráví většinu času na cestách, z nichž své poznatky promítá do knih. Ve...  celý článek

HBO zhorší kvalitu svým předplatitelům, „levný“ Netflix se brzy chystá k nám a je to hit

Strážce streamu
vydáno 19. dubna 2024  14:00

STRÁŽCE STREAMU Internetová televize HBO Max, jak ji uživatelé doposud znají, zanikne ve druhé polovině května. Nová služba láká na sportovní balíček. Ceny jsou ale zatím...  celý článek

Ví, že ho fotíte? Snímky vašich ratolestí mohou zneužít pedofilové či vyděrači

vydáno 19. dubna 2024  5:00

Někdo by si mohl myslet, že největším strašákem sociálních sítí jsou falešné účty, které se vyjadřují do komentářů pod příspěvky a píšou hejty se záměrem...  celý článek

Biker Michal Maroši se divákům otevře v dokumentu Ten, co slaví každý den

vydáno 18. dubna 2024  12:00

Vrcholových sportovců je nepočítaně, ale jen pár z nich může říct, že o nich někdo natočil film. Mezi takové nově patří i biker Michal Maroši, který si i...  celý článek