metro.cz

Počasí v Praze

2 °C / 14 °C

Úterý, 26. října 2021. Svátek má Erik.

Další 1 fotografie v galerii
Obří reklamní plocha na domech | foto: @OPENHOUSEPRAHA

Černá reklama u Nuseláku dál sype miliony a hyzdí město

  5:36
Obří plocha střídá vlastníky. Úřad i soudy jsou bezzubé. Přichází aktivita lidí.

Světové metropole s větším či menším úspěchem vyhrávají v boji s vizuálním smogem. Praha oproti nim ale zaostává. Například ulice v historickém centru začínají po koronavirové krizi připomínat jednu velkou obchodní výlohu. „To je škoda, jelikož tak zanikají architektonické skvosty,“ říká radní pro správu majetku Jan Chabr. 

Opět se také mluví o místě, které je od centra dál. O obřích reklamách na domech u paty Nuselského mostu, jež jsou na území Pražské památkové rezervace. Reklamy tam podle vyhlášky nemají co dělat, jenže úřady mají problém jejich vlastníka najít. Ti se totiž v průběhu času neustále střídají a úřady nevědí, s kým jednat. „Vyplatí se jim to. Roční příjmy z ilegálních reklam jsou odhadovány na několik milionů,“ uvedla Kristýna Drápalová, která městu pomáhá zbavit se nesmyslných reklam. 

Podle vyjádření odboru výstavby MČ Praha 2 z 24. června nicméně k identifikaci vlastníka ploch nyní došlo a stavební úřad se chystá vydat ve věci rozhodnutí. „Termín vydání rozhodnutí bohužel neznáme,“ řekl Zdenek Jahn, který je členem skupiny Přidej se a strhni to, zabývající se černou reklamou v českých městech. Je ale možné, že vlastník reklamních ploch zaplatí pokutu a inzerce pojede dál. Jako se to stalo v minulosti. Nic nevyřešil ani březnový soud mezi majitelem domů a architektem jednoho z nich, který ho v 70. letech postavil. Soud sice rozhodl, že reklamní plochy snižují architektonickou hodnotu díla, ale majitel domů, firma Jizera Invest, tvrdí, že netuší, kdo reklamní plochy vlastní. „Vrchní soud jasně uvedl, že v okamžiku, kdy je ta konstrukce pevně spojena s domem, za ni odpovídá vlastník domu,“ konstatoval pro server iHNed.cz advokát architekta František Vyskočil. 

Skupina Přidej se a strhni to ale zkouší ještě jinou metodu – přesvědčuje firmy, aby na ilegálních plochách u Nuseláku neinzerovaly. „Věříme tomu, že firmy, kterým záleží na dobré pověsti, od podobné inzerce odstoupí,“ řekl pro deník Metro Jahn. S reklamami na domech skončí firma Miele, nyní komunikují s dalším klientem, firmou Samsung. Podle něj má Praha na rozdíl od jiných evropských metropolí omezené pravomoce cokoli dělat. „Dokážu si proto představit například veřejný apel primátora na inzerující firmy, aby přestaly hyzdit Prahu svojí reklamou na nelegálních plochách,“ uvedl Jahn. 

V souvislosti s porušováním pravidel majitelů domů připomíná také osud nádraží Vyšehrad: „Mnoho let chátrá a ohrožuje své okolí, nemluvě o ztrátě na kulturním dědictví města,“ uzavírá pro deník Metro.  

Komentáře

Hlavní zprávy

Zelené budovy, v pátek dříve z práce. Firmy hledají úspory, jak si poradit s drahými energiemi

vydáno 26. října 2021  9:59

Nejen krach Bohemia Energy, ale také prudké zvyšování cen energií nutí domácnosti i firmy k rychlému zamyšlení: Kde ušetřit?  celý článek

Práce je nutno dělat pořádně, hájí četné uzavírky v hlavním městě radní Adam Scheinherr

vydáno 26. října 2021  6:25

Starosti potkávají šoféry, kteří využívají Argentinskou či Proseckou ulici. Může za to špatná koordinace? Podzim trápí Pražany nejen kvůli covidu, ale i...  celý článek

Komerční sdělení

Třinec ovládl druhou ligu amerického fotbalu i bez pozitivního Kosniovského

vydáno 26. října 2021

Finále druhé ligy amerického fotbalu přineslo napínavou zápletku. Třinec Sharks přicestovali na hřiště Pardubic Stallions bez quarterbacka Alana...  celý článek

Po covidu se cestuje nekultivovaně, říká šéf pražských revizorů

vydáno 25. října 2021  5:05

Vedoucí revizorů v metropoli Pavel Kurka je v deníku Metro již stálicí. Každý rok za ním vyrážíme do jeho kanceláře v budově centrálního dispečinku...  celý článek

Vaše fotky z Prahy