metro.cz

Počasí v Praze

11 °C / 18 °C

Čtvrtek, 23. května 2019. Svátek má Vladimír.
Ilustrační snímek
Větší foto
Ilustrační snímek | foto:  Jan Zatorsky, MAFRA

Češi jsou ochotní o provozu svého auta hodně „vyslepičit“

16. května 2019  13:40 Pavel Hrabica Metro.cz
Přes šedesát procent Čechů připouští, že si koupí elektromobil. Úvahy se ale s realitou rozcházejí.

Moje příští auto bude jezdit na naftu. To tvrdí jen kolem osmnácti procent Čechů, kteří si v horizontu pěti let hodlají pořídit nový vůz. „Za odklon od nafty může jak aféra Dieselgate, tak třeba obavy, že diesely budou mít omezený vjezd do měst,“ vysvětluje Petr Knap z poradenské společnosti EY. Ta zkoumala očekávání zákazníků při nákupu a užívání vozidel v zemích visegrádské čtyřky.

Knap však připouští, že mezi úvahami a plány a reálným chováním při nákupu vozidla může být značný rozdíl. Například v roce 2018 tvořily v prodejích dieselové automobily něco přes třicet procent ze všech nově registrovaných aut. Je to sice o dvanáct procent méně než v roce 2016, ale také o dvě procenta víc než před patnácti lety.

Velký bratr v autě

Moderní auta umožňují sběr dat o vozu i chování řidiče.

  • Od roku 2018 jsou všechna nově prodaná auta v EU povinně vybavená systémem eCall (automatické přivolání pomoci při havárii).
  • Na přání lze k novým autům vozu dodat systém Connect. Přes mobil může řidič sledovat, kde jeho auto parkuje, jestli překročil povolenou rychlost a další údaje.

Průzkum zjistil, že příklon k ekologickému uvažování se projevuje v Česku i ve vztahu k autům. Češi by si zcela jistě pořídili auto na ekologický provoz, byl by elektromobil nebo aspoň auto s hybridním pohonem. Lákají je nízké provozní náklady a také ekologický provoz. Jenže elektroaut se u nás loni prodalo jen 725 a vozů s hybridním pohonem necelých pět tisíc. To představuje pouhá dvě procenta všech nových automobilů. Důvod? Jsou zatím drahá.

Zajímavé je především zjištění, že značné části Čechů (a ještě většímu počtu Slováků) by vůbec nevadilo, kdyby jejich auta odesílala on-line data o tom, kudy a jakým stylem řidiči jezdí – ať už by je vůz přes mobilní propojení posílal prodejcům, automobilkám, nebo dokonce státu. O citlivé údaje, které mapují pohyb vozu a nemusí sloužit jen k řízení dopravy, ale třeba i ke komerčním účelům, Češi moc strach nemají.

Poláci-tajnůstkáři

10

  • Jen tolik procent Slováků by neposkytlo data o provozu auta a způsobu jízdy výrobci vozu či státní správě. Z Čechů by to byla necelá třetina. Naopak Poláci si svá data chrání mnohem pečlivěji. Státu by kvůli plánování dopravní infrastruktury a řízení dopravy či parkování poskytla údaje necelá pětina z nich. Stejně tak nejsou Poláci ochotní sdílet data s pojišťovnami.

„Názory na poskytování a sdílení dat přijímají lidé z automobilového průmyslu rozdílně,“ říká Tomáš Jungwirth ze Sdružení automobilového průmyslu. „Nedávno jsem se zúčastnil konference na toto téma. Mnohé názory na to, jak se mají data sbírat, chránit a využívat, byly protichůdné,“ uvádí Jungwirth.

V současnosti si například v Evropské unii už nekoupíte nový vůz, který by neměl povinně systém, jenž automaticky přivolá pomoc v případě nehody. „Podobně směřuje automobilová branže k takzvaným blackboxům,“ připomíná Jungwirth. V podstatě jde o alternativu černé skříňky v letadlech, která by zaznamenávala veškerá data o pohybu a provozu auta.

„Myslím, že tato data budou velice hodnotná, ale současně velice přísně hlídaná,“ říká Jungwirth. Klíčovou otázkou podle něho bude, kdo se v případě zavedení blackboxů stane vlastníkem dat. Ta lze využít jak pro bezpečnost, tak pro marketinkové účely. „Bude to řidič, nebo automobilka?“ ptá se Jungwirth a upřesňuje, že to zatím vyřešené není.

Komentáře

Hlavní zprávy

The Atavists hrají před Muse či na United Islands

Kapela The Atavists s cenou za objev roku (5. března 2019).
vydáno 23. května 2019  15:46

Až donedávna je nikdo moc neznal. Pak ale The Atavists vyhráli na jaře dvě Ceny Anděl za Objev roku i nejlepší rockové album a začalo se o nich hovořit...  celý článek

Marnotratné ženy? Mýtus! Jsou jen víc vidět v obchodech

Ilustrační snímek
vydáno 23. května 2019  12:25

Pověsti o tom, že ženy často a hlavně hodně utrácejí, berou podle statistik bankovních společností za své. Důkazem jsou především údaje o platbách kartami...  celý článek

Klánovice opět v ráži. Hrozí odchod šoférů

Midibusu linky 212 v Klánovicích nikdo neřekne jinak než „malý busík“.
vydáno 23. května 2019  10:18

Linku 212, jež vozí cestující na vlak, čeká od ledna změna dopravce. Místní o něj však nestojí.  celý článek

Mokřad už není jen v Holešovicích. Letenský institut se pustil i do Prahy 8

Informační cedule
vydáno 23. května 2019  5:57

Žádné Holešovice, ale Mokřad. Tuhle přezdívku zmíněné městské části již několik let šíří na sociální síti Facebook skupina Letenský institut pro urážení...  celý článek

Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám