metro.cz

Počasí v Praze

11 °C / 14 °C

Pondělí 3. října 2022. Svátek má Bohumil

Větší foto
Ilustrační snímek | foto: Jan Vaca, iDNES.cz

Češi jsou peciválové, chtějí pracovat blízko

  13:37
Zaměstnání nejraději pod nosem. Počet lidí, kterým se zajídá dojíždění, roste.

Karolína Klokočníková, obchodní ředitelka pardubické firmy Fine Gusto, dojíždí denně z Hradce Králové. Dřív pracovala v Praze, ale kvůli práci pendlovala po regionech.

„Dřív mi to nevadilo. Když se narodila dcera, je pro mě výhodné, že to z Hradce Králové nemám do Pardubic daleko,“ vysvětluje Klokočníková. Vlakem nebo autem to mezi oběma městy netrvá víc než pětadvacet minut. Je to například podobné, jako jsou dojezdové časy za prací v Praze.

Karolína Klokočníková tak spadá mezi osmdesát procent zaměstnanců, kteří dojíždějí denně za prací maximálně půl hodiny. Trávit víc času v dopravních prostředcích je totiž nebaví. Vyplývá to z výzkumu personální agentury Grafton Recruitment. Nechuť denně putovat za obživou roste úměrně s ním, jak klesá nezaměstnanost a jak se zvyšuje počet volných pracovních míst. Dvě třetiny by podle uvedeného zjištění k přestěhování do jiného města nebo kraje nepřiměla ani vyšší mzda a zajímavější práce. „Čas strávený cestou do práce se stává důležitým faktorem při zvažování nabídek,“ potvrzuje Jitka Součková, marketingová manažerka agentury.

Dlouhé cestování by podle ní vyvážilo jen opravdu výrazné navýšení mzdy. „Například nová práce, kam by člověk místo třiceti minut dojížděl hodinu, je atraktivní jen v případě, že vám nový zaměstnavatel nabídne alespoň o dvacet procent víc,“ vysvětluje Jitka Součková. Důležitým faktorem, který rozhoduje o dojíždění, jsou vynaložené peníze. „Zdravé náklady na dopravu by neměly překročit patnáct procent rodinného rozpočtu,“ argumentuje Pavel Šefl, finanční analytik poradenské společnosti K2 Finance. Při čistém příjmu čtyřicet tisíc korun by proto neměla rodina vydat za jízdenky nebo palivo do auta víc než šest tisíc korun.

Mobilitu pracovních sil značně ovlivňují ceny bytů a zdražující hypotéky. Hlavní analytik České bankovní asociace Miroslav Zámečník varuje, že situace by se zkomplikovala, pokud by se rostoucí ceny bytů i hypoték promítly stejným způsobem i do růstu nájmů. „Byl by to takříkajíc průstřel druhé nohy,“ říká odborník na finance Zámečník. To by totiž nechuť jezdit či stěhovat se za prací ještě prohloubilo.

Jízdné zaplatí stát

1

  • Jen tolik procent Čechů cestuje denně za prací déle než dvě hodiny.

30

  • Maximálně tolik kilometrů se lidem vyplatí denně dojíždět z venkova a menších sídel do větších měst, pokud je jejich mzda mezi dvaceti a třiceti tisíci korunami hrubého.

3500

  • Až tolik korun může měsíčně dostat člověk jako příspěvek na dojíždění do práce. Jednou z podmínek pro přiznání této dávky je, že žadatel byl v evidenci úřadu práce minimálně pět měsíců.

Komentáře

Hlavní zprávy

Hořící lampy a štamgasti. Deník Metro nahlédl pod ruce dispečerům z Holešovic

vydáno 3. října 2022  16:14

Své dispečerské pracoviště s nepřetržitou službou zprovoznila městská společnost Technologie hlavního města Prahy (THMP) v holešovické centrále krátce po...  celý článek

Jako led ve Zlíně? Bruslaři z Nikolajky míří do Jinonic. Bronzová, Letňany a Kobra to jistí

vydáno 3. října 2022  6:00

Populární zimní stadion Nikolajka přerušuje minimálně na celou současnou sezonu provoz. Majitelé to zdůvodňují havarijním stavem strojovny i skokovým...  celý článek

Hlídač. I přes deštivé počasí nám posíláte desítky fotografií se zajímavými postřehy z celé Prahy

vydáno 2. října 2022  19:00

Čtenáři deníku Metro jsou jedni z nepodnikavějších. Jak si jinak vysvětlit ty hromady fotografií, o které jste se s námi podělili v rámci naší rubriky...  celý článek

Historický tunel zmizel pod sutí. Za oběť konstrukce nádraží Vysočany však nepadl

vydáno 2. října 2022  16:18

„Posílám poslední zbytky z kamenné valby starého podchodu pod stanicí vlaku Praha-Vysočany,“ píše nám čtenář Jan Dvorský, který za svůj fotoúlovek získává...  celý článek