metro.cz

Počasí v Praze

0 °C / 9 °C

Úterý 23. dubna 2024. Svátek má Vojtěch

Češi jsou peciválové, chtějí pracovat blízko

  13:37
Zaměstnání nejraději pod nosem. Počet lidí, kterým se zajídá dojíždění, roste.
Ilustrační snímek | foto: Jan Vaca, iDNES.cz

Karolína Klokočníková, obchodní ředitelka pardubické firmy Fine Gusto, dojíždí denně z Hradce Králové. Dřív pracovala v Praze, ale kvůli práci pendlovala po regionech.

„Dřív mi to nevadilo. Když se narodila dcera, je pro mě výhodné, že to z Hradce Králové nemám do Pardubic daleko,“ vysvětluje Klokočníková. Vlakem nebo autem to mezi oběma městy netrvá víc než pětadvacet minut. Je to například podobné, jako jsou dojezdové časy za prací v Praze.

Karolína Klokočníková tak spadá mezi osmdesát procent zaměstnanců, kteří dojíždějí denně za prací maximálně půl hodiny. Trávit víc času v dopravních prostředcích je totiž nebaví. Vyplývá to z výzkumu personální agentury Grafton Recruitment. Nechuť denně putovat za obživou roste úměrně s ním, jak klesá nezaměstnanost a jak se zvyšuje počet volných pracovních míst. Dvě třetiny by podle uvedeného zjištění k přestěhování do jiného města nebo kraje nepřiměla ani vyšší mzda a zajímavější práce. „Čas strávený cestou do práce se stává důležitým faktorem při zvažování nabídek,“ potvrzuje Jitka Součková, marketingová manažerka agentury.

Dlouhé cestování by podle ní vyvážilo jen opravdu výrazné navýšení mzdy. „Například nová práce, kam by člověk místo třiceti minut dojížděl hodinu, je atraktivní jen v případě, že vám nový zaměstnavatel nabídne alespoň o dvacet procent víc,“ vysvětluje Jitka Součková. Důležitým faktorem, který rozhoduje o dojíždění, jsou vynaložené peníze. „Zdravé náklady na dopravu by neměly překročit patnáct procent rodinného rozpočtu,“ argumentuje Pavel Šefl, finanční analytik poradenské společnosti K2 Finance. Při čistém příjmu čtyřicet tisíc korun by proto neměla rodina vydat za jízdenky nebo palivo do auta víc než šest tisíc korun.

Mobilitu pracovních sil značně ovlivňují ceny bytů a zdražující hypotéky. Hlavní analytik České bankovní asociace Miroslav Zámečník varuje, že situace by se zkomplikovala, pokud by se rostoucí ceny bytů i hypoték promítly stejným způsobem i do růstu nájmů. „Byl by to takříkajíc průstřel druhé nohy,“ říká odborník na finance Zámečník. To by totiž nechuť jezdit či stěhovat se za prací ještě prohloubilo.

Jízdné zaplatí stát

1

  • Jen tolik procent Čechů cestuje denně za prací déle než dvě hodiny.

30

  • Maximálně tolik kilometrů se lidem vyplatí denně dojíždět z venkova a menších sídel do větších měst, pokud je jejich mzda mezi dvaceti a třiceti tisíci korunami hrubého.

3500

  • Až tolik korun může měsíčně dostat člověk jako příspěvek na dojíždění do práce. Jednou z podmínek pro přiznání této dávky je, že žadatel byl v evidenci úřadu práce minimálně pět měsíců.
Autor: Pavel Hrabica Metro.cz

Hlavní zprávy

Braník ve víru změn. Nový biotop hlídá tučňáčí rodinka. Z ohořelé ostudy bude park

vydáno 23. dubna 2024  5:30

Kouř na obloze a zvuk sirén. V Braníku v poslední době evergeen. Opuštěný areál bývalých stavebnin hoří několikrát do roka. Objekt na začátku Vrbovy ulice...  celý článek

U sebe doma vyrobím, na chalupě si pak posvítím? Jenže je to trochu jinak

vydáno 22. dubna 2024  18:30

České obecné fotovoltaické prostředí srší optimismem, ale současně v něm vládne mezi lidmi hodně legend. Jednou z nich je třeba možnost sdílení energie...  celý článek

Závodili na Letné pštrosi? O Praze se lze stále dozvídat něco nového, říká spisovatelka

vydáno 22. dubna 2024  12:19

Nové putování Prahou. Právě vychází druhé pokračování Pražských okének – průvodce netradičními místy a událostmi Prahy od spisovatelky Stanislavy...  celý článek

Billie Eilish, Katy Perry, Bon Jovi a další mají konkurenci. Jmenuje se umělá inteligence

vydáno 22. dubna 2024  4:42

Stále se vyvíjející technologie pobouřila zahraniční umělce. Umělá inteligence (AI) ale hýbe celou společností. Někteří se jí bojí, jiní se s ní učí...  celý článek